Tko je izumio Barbie? Sve o kontroverznoj Ruth Handler, ženi iza slavne lutke
Mislite da je lutkicu Barbie izmislila skupina muškaraca iz tvornice Mattel? Pogrešno, za ovaj izum zaslužna je Ruth Handler!
25 srpnja 202321:00
Dina PlevnikZamjenica glavnog urednika / Deputy editor
Još od 1969. godine, kad se prva dugonoga, savršeno našminkana lutka pojavila na policama trgovina s igračkama, Barbie je bila i ostala – zvijezda.
Bez obzira na trendove i tehnološki napredak, djevojčice svake nove generacije s istim se veseljem igraju s Barbie, koja nije samo “najbolja prijateljica” već i modna ikona te puno više od toga – doktorica, astronaut, predsjednica, babysitterica, sportašica… Sve što ona i njezina mala vlasnica požele.
Ove godine Barbie nam je predstavljena u novoj perspektivi, zahvaljujući Greti Gerwig, koja je režirala istoimeni film koji je svijet obojio u ružičasto. Bez obzira na to jeste li pogledali film Barbie ili ne, sigurni smo da o njemu znate baš sve, no znate li odgovor na najvažnije pitanje vezano uz priču o legendarnoj lutkici?
Tko je izumio Barbie?
Da, lutkicu Barbie od samog starta proizvodi tvornica igračaka Mattel no možda niste znali da ju je osmislila žena po imenu Ruth Handler.
Ruth HandlerGETTY
Ruth Handler napravila je pravu pomutnju u industriji igračaka kad je izumila popularnu lutku Barbie koja nije izgledala kao beba niti zdepasta djevojčica već kao odrasla žena s vidljivo “odraslim proporcijama”. Prije nego što se pojavila Barbie, djevojčice su se uglavnom igrale lutkama koje su nalikovale malim bebama, kako bi se mogle igrati tradicionalne ženske uloge, odnosno kako bi već od malena učile biti majke. Početkom pedesetih, nevjerojatna Ruth Handler je imala prilično revolucionarnu ideju da će igranje s lutkama po uzoru na odrasle žene pomoći djevojčicama da zamisle što bi mogle biti kad odrastu i upravo je tako nastala Barbie. Ruth Handler inspiracija je bila vlastita kći Barbara, koja se neprekidno igrala oblačenja s papirnatim lutkama, a po njoj je Barbie dobila i ime.
Barbara Handler, kći Ruth Handler po kojoj je Barbie dobila imeGETTY
1945. Ruth Handler je sa suprugom i još jednim partnerom osnovala tvrtku Mattel s idejom da će prodavati okvire za slike, no uskoro su se okrenuli izradi namještaja za lutke i na kraju samim lutkama. Ipak, kad je direktorima tvrtke Ruth predstavila ideju o lutki koja izgleda kao odrasla osoba, oni su se usprotivili. Nijedna majka, tvrdili su, ne bi svojoj kćeri kupila lutku s grudima. Ideja je bila u zastoju sve do 1956. kada je, na odmoru u Europi, Ruth Handler u dućanu ugledala njemačku lutku Bild Lilli. Lutka je nastala inspirirana pin up stripom te je imala raskošnu figuru. Uglavnom su je kupovali vojnici tijekom Drugog svjetskog rata, no Handler je bez puno razmišljanja kupila svoj primjerak i odnijela lutku kući, kako bi je pokazala suradnicima u Mattelu.
Atraktivna lutka odmah je postala hit i potaknula Mattel na stvaranje još verzija obožavane Barbie. Obožavatelji su tražili da Barbie ima dečka, pa je Ken (nazvan po sinu Ruth Handler) predstavljen 1961. Barbie je s vremenom prešla iz modne lutke koja se samo igrala odijevanja u ženu od karijere.
Ruth je bila vizionar, ali i kompleksna žena
Ruth nije bila kontroverzna samo zbog izuma lutke koja je šokirala i osvojila svijet već i zbog načina poslovanja. 1978. godine, Ruth Handler i nekoliko drugih rukovoditelja Mattela bili su optuženi od strane savezne velike porote za urotu, prijevaru poštom i davanje lažnih financijskih izvješća za tvrtku Komisiji za vrijednosne papire i burzu. Kažnjena je s 57 tisuća dolara i 2500 sati društveno korisnog rada.
Odgovor na pitanje tko je izumio Barbie provlači se i kroz film Grete Gerwig
Ako još niste gledali film Barbie, nećemo vam odavati previše, samo ćemo reći da se u jednom obliku Ruth Handler pojavljuje u tom kino hitu.
Postoji nešto gotovo meditativno u darivanju biljke – osobito one koja je u isto vrijeme i skulptura, i dizajnerski predmet, i živi podsjetnik na pažnju koju ste nekome posvetili. Upravo zato posljednjih godina sve više kreativnih duša otkriva ljepotu kokedama, delikatnih zelenih kugli omotanih mahovinom koje izgledaju kao da lebde između prirode i umjetnosti.
Predsjednica Kreativne Istre i osnivačica Tijare govori nam o transformaciji Istre u međunarodnu destinaciju vjenčanja, snazi kreativnih industrija i emociji koja stoji iza svakog savršeno ispričanog eventa.
Zagrebačka frizerska scena upravo je dobila prostor koji izgleda kao da je stigao iz neke velike svjetske metropole. Raptur 2.0, smješten u Cankarevoj 15, donosi potpuno novo iskustvo ljepote – mjesto gdje se dizajn, umjetnost i frizerska filozofija stapaju u jedan doživljaj.
Inspirirana sjećanjima na djetinjstvo, nova Merla kolekcija „Veselite se jako!“ spaja vrhunski damast, crvene detalje i blagdanski ugođaj, a uz stolnjake i posteljinu donosi i ukrasne dodatke za elegantan blagdanski dom.
U Mesničkoj ulici, u samom srcu Zagreba, otvorio se prostor koji već na prvi pogled mijenja ritam grada i poziva na usporavanje, na dah ljepote i dodir estetike. Melograno concept store galerija novo je utočište luksuza, umjetnosti i bezvremenskog dizajna, mjesto u kojem se svaka stvar doima kao pažljivo odabrano zrno u raskošnom plodu nara.
Nevidljive kuhinje postaju jedan od najtraženijih trendova u uređenju doma za 2026. godinu. Minimalističke, funkcionalne i estetski nenametljive, savršeno se uklapaju u koncept suvremenog stanovanja gdje se granice između kuhinje i dnevnog boravka brišu. Cilj je da prostor odiše elegancijom i skladom, bez „vizualne buke“ koju obično stvaraju otvorene radne površine, uređaji i mnoštvo detalja.
Prepoznatljiv po svojem glamuru i perfekcionizmu, stilist i modni vizionar Marko Grubnić ponovno demonstrira kako izgled može biti osobni potpis, manifest i umjetnička izjava.
U svijetu mode, gdje se vizije mijenjaju brže nego se ispisuju trendovski manifesti, odlazak darija vitalea iz versacea u manje od godinu dana djeluje poput munje koja nakratko rasiječe nebo pa nestane, ostavljajući za sobom više pitanja nego odgovora. Njegov kratki mandat pretvorio se u fantastično zgusnutu priču o ambiciji, industrijskim tektonskim poremećajima, estetskim sudarima i suptilnim političkim turbulencijama koje rijetko dospiju na površinu. A ipak, svaki detalj otkriva novu perspektivu o tome kako se velika modna kuća nosi s vlastitom prošlošću i budućnošću, pogotovo u trenutku kad promjena vlasništva neminovno pomiče sve unutarnje kotačiće.
Američka voditeljica otvoreno podržala zakon koji će zabraniti korištenje društvenih mreža mladima do 16 godina i poručila da taj potez štiti djecu od ovisnosti, pornografije i gubitka socijalnih vještina.