
Justin Trudeau i Katy Perry potvrdili vezu – i to na sastanku s japanskim premijerom
Nakon mjeseci šuškanja, političko-glazbena romansa postala je javna zahvaljujući službenoj fotografiji iz Tokija.
05 prosinca 2025

Spot za pjesmu „O mrtvima samo najbolje“ donosi spoj emocije, estetike i inovacije, projekt u kojem se umjetnost i tehnologija susreću na najljepši način. Suradnja ToMe i redatelja Filipa Gržinčića rezultirala je odvažnim konceptom: cijeli spot snimljen je isključivo iPhoneom 17 Pro Max.
Iz te jednostavne ideje nastala je priča koja pokazuje koliko daleko može dosegnuti kreativnost kada joj se pruži sloboda. Umjesto naglaska na opremi, u prvom planu našli su se emocija, pokret i trenutak, ono što svaku sliku pretvara u osjećaj.
U razgovoru s Filipom otkrivamo kako je izgledalo stvarati ovakav spot, koje je sve mogućnosti iPhone otvorio i zašto ponekad upravo spontanost vodi do najljepših rezultata.
Ideju da se spot snimi iPhoneom 17 Pro je predložio ToMa, kao rezultat suradnje između njega i iSTYLE-a Hrvatska – što smo s velikim oduševljenjem prihvatili. Već dulje vrijeme koristim svoj iPhone 15 Pro Max, s kojim sam snimao i profesionalne projekte, pa sam dobro upoznat s njegovim mogućnostima i postavkama. Model 17 Pro Max sve je to podigao na još višu razinu.
Za snimanje smo zamolili Tomu da osigura dva iPhonea, kako bismo imali rezervu. Kada smo ih uzeli u ruke, posve slučajno sam kao glavni uređaj odabrao onaj u narančastoj boji, ta me boja, posve nesvjesno, odmah privukla. Doista je fantastična.
Najveća prednost tijekom snimanja bila je svakako kompaktnost i mala težina uređaja. Kao snimatelj, oduvijek sam sklon jednostavnijim i mobilnijim rješenjima koja mi omogućuju veću slobodu u stvaranju, umjesto korištenja glomazne opreme i teških rigova. Takav pristup omogućuje mi brže reagiranje i stvaranje raznolikih kadrova u kratkom vremenu, bez dugotrajnog postavljanja na setu. Upravo zato iPhone predstavlja savršen alat – olakšava rad, ubrzava proces i otvara prostor za spontanost i kreativnost u svakom trenutku.
Budući da smo mobitele preuzeli tek na dan snimanja, nismo imali vremena za probe ni testne kadrove, pa sam se odlučio za snimanje u Apple ProRes 422 HQ formatu – dovoljno kvalitetnom, a istodobno kompaktnijem od RAW-a. Iako je interna memorija od 2 TB na kraju bila dostatna za sav materijal, odlučio sam snimati i na eksterni SSD. Time sam ne samo osigurao dodatnu sigurnost, nego i ubrzao proces montaže jer su sve snimke već bile spremne za rad, bez potrebe za dodatnim prijenosom. Čak je i materijal snimljen pod vodom bilo moguće odmah prebaciti na disk. Da sada ponovno biram, snimao bih u Open Gate formatu i Apple ProRes RAW-u – kako bih do kraja iskoristio sve što ovaj impresivni uređaj može ponuditi.
Naravno, snimali smo i pod vodom. Budući da već posjedujem profesionalno kućište za iPhone 15 Pro Max, pokušali smo ga iskoristiti i za novi model. No kako je iPhone 17 nešto veći, morali smo ga umetnuti bez uloška u koji se inače smješta uređaj – što je, pokazalo se, dovelo do propuštanja vode. U tom smo trenutku odlučili riskirati i nastaviti snimanje s mobitelom izravno u vodi. Iz vlastitog iskustva znao sam da to neće biti problem: iPhone 12 Pro redovito sam koristio u moru, a i danas radi besprijekorno.
Najveći izazov bilo je upravljanje uređajem. Budući da voda provodi kapacitet, mobitelom se ne može rukovati pod vodom – sve postavke potrebno je podesiti iznad površine. Povremeno bi se znalo dogoditi da pritisak vode “stisne” ekran i zaustavi snimanje ili promijeni neku opciju, no unatoč tome, snimanje je proteklo izvrsno. Posebno me iznenadio precizan autofokus pod vodom – funkcionirao je besprijekorno, a kvaliteta snimke bila je jednostavno fantastična.

Stabilizacija tijekom snimanja nije predstavljala izazov, no ipak sam koristio određena pomagala. Imao sam dodatak za mobitel s bočnim ručkama koji omogućuje čvršći i stabilniji hvat, a ujedno se na njega jednostavno može montirati i eksterni SSD. Za još mirnije kadrove, u pojedinim sam trenucima cijeli setup postavio na gimbal – alat koji je već postao sastavni dio mog načina snimanja.
Ipak, iskustvo snimanja iPhoneom „iz ruke“ već mi je dobro poznato i vjerujem da bih bez poteškoća mogao realizirati cijeli spot i na taj način. No kada su već bile dostupne dodatne mogućnosti koje omogućuju veću preciznost i fluidnost kadra – bilo bi šteta ne iskoristiti ih.
Tijekom snimanja koristio sam telefoto leću od 200 mm za nekoliko kadrova Tominog pjevanja u pozadinskom svjetlu. Usporedio bih iPhone 17 Pro Max s modelom koji vrlo dobro poznajem – 15 Pro Maxom – i mogu reći da je nova telefoto leća doživjela značajan napredak. Kvalitetom nimalo ne zaostaje za glavnom lećom, što omogućuje njezinu primjenu u različitim vrstama snimanja. U ovom slučaju pokazala se idealnom za portretne kadrove pjevanja, koji su na kraju ispali iznimno dojmljivo.

Zvuk ovaj put nismo posebno testirali jer je za potrebe snimanja spota bilo dovoljno da se čuje pjesma koju smo puštali s prijenosnog zvučnika, kako bih kasnije tijekom montaže mogao precizno sinkronizirati sliku i zvuk. Ipak, prilikom obrade „behind the scenes“ materijala snimljenog iPhoneom 16 Pro Max, ugodno me iznenadilo snimanje s opcijom Spatial Audio, montaža je otkrila čak pet kanala zvuka. Vjerujem da je u najnovijem modelu ta funkcionalnost dodatno unaprijeđena, što otvara mogućnosti za još kvalitetniju audio produkciju u budućim projektima.
Tijekom snimanja nismo imali apsolutno nikakvih problema s pregrijavanjem, iPhone je sve odradio besprijekorno, bez imalo „znoja“. Jedino što me u početku brinulo bilo je trajanje baterije, zbog čega sam i inzistirao da na setu imamo dva uređaja, za svaki slučaj. No pokazalo se da nije bilo potrebe za rezervnim. Tijekom pauze za ručak kratko smo ga priključili na punjač, a to je bilo dovoljno da izdrži cijeli dan snimanja bez poteškoća. Štoviše, uvjeren sam da bi i bez tog dopunjavanja baterija izdržala do kraja, na kraju dana još smo imali dovoljno energije za nastavak rada.

Cijeli spot sniman je u 4K UHD rezoluciji. U postprodukciji nastojim što manje kropati kadar i zadržati izvornu kvalitetu slike, osobito kada je i konačna isporuka predviđena u 4K formatu. Ipak, nekoliko kadrova zahtijevalo je dodatni zoom, no i unatoč tome kvaliteta je ostala iznimno visoka. Vjerujem da nitko ne bi mogao prepoznati koji su kadrovi bili obrađeni, slika je ostala čista, oštra i profesionalna.
Tehnički, snimanje nije bilo osobito zahtjevno, najvažnije je bilo dobro isplanirati redoslijed kadrova i organizirati sve tako da budemo maksimalno učinkoviti i snimimo sve što smo zamislili. U Rijeci nas je, naravno, dočekao kišni dan, pa je jedina prava briga bila kako ćemo odraditi scene u vanjskom bazenu, s obzirom na to da smo morali postaviti svjetla na električni pogon. Na našu sreću, kiša je nakratko prestala upravo u trenutku kad smo snimali te kadrove, pa smo uspjeli sve dovršiti bez poteškoća. Kasnije smo se složili da bi, da je pljusak potrajao, cijela scena teško bila izvediva, ali, kako se kaže, tko ne riskira, ne profitira.

Tijekom snimanja, gotovo sve kadrove – osim nekoliko scena pjevanja – snimao sam u 50 fps, kako bih u postprodukciji imao mogućnost usporiti određene dijelove ako bi to vizualno pridonijelo dinamici spota. Za kadrove za koje sam unaprijed znao da će biti usporeni, koristio sam 100 fps.
Inače, u Europi ne preporučujem snimanje u 24 ili 60 fps jer frekvencija umjetne i starije rasvjete često ne odgovara tim vrijednostima, što može uzrokovati titranje svjetla ili pojavu tzv. bandinga na snimci. Stoga svima koji koriste iPhone savjetujem da u postavkama uključe PAL način snimanja i biraju 25 fps, ili – prema potrebi – 50 ili 100 fps ako se planira usporavanje. Sve to moguće je jednostavno prilagoditi i unutar samog uređaja.
Treba izbjegavati 24, 60 i 120 fps, osim ako se ne snima u SAD-u. Moram dodati da me posebno oduševila mogućnost iPhonea 17 Pro Max da snima u 100 fps sa sve tri leće – što otvara potpuno nove kreativne mogućnosti.
Tijekom snimanja nisam koristio ND filtere jer smo radili u zatvorenim prostorima s prigušenim svjetlom, kao i pod vodom. Da je riječ o snimanju na dnevnom svjetlu, svakako bih ih upotrijebio – ponajprije radi očuvanja “filmskog” izgleda kadra i prirodnog zamućenja pokreta. U ovom slučaju, međutim, bilo je potrebno podići ISO vrijednosti kako bismo postigli dovoljno svjetla u kadru, a ne ograničiti njegov unos u leću, što je uobičajeno pri snimanju na otvorenom.
Kao što sam već spomenuo, snimao sam izravno na vanjski SSD disk spojen na iPhone putem USB-C kabela. Prijenos podataka bio je trenutan, bez ikakvih zastoja. Snimke pod vodom, naravno, nije bilo moguće snimati na vanjski disk, pa smo ih nakon snimanja prebacili ručno – no i taj je proces protekao iznenađujuće brzo i potpuno bez poteškoća.
Kao i u svakom snimanju, određene smo scene ponavljali više puta, no nikada zbog tehničkih ograničenja poput baterije ili pohrane. Inače, snimatelj uvijek mora paziti na stanje opreme, zamijeniti bateriju na vrijeme ili osloboditi prostor za pohranu. U ovom slučaju, nismo imali takvih briga: i baterija i memorija bile su više nego dovoljne za cijeli dan snimanja.
Iz iskustva mogu reći da se mnogi klijenti, osobito oni koji nisu navikli stajati pred kamerom, ukoče i izgube prirodnost čim ispred sebe ugledaju veliku profesionalnu kameru. Snimanje mobitelom donosi potpuno drugačiju dinamiku — svi smo već navikli na prisutnost mobitela u svakodnevnom životu, pa ljudi pred njim ostaju opušteniji i prirodniji.
Snimanje iPhoneom djeluje ležerno, gotovo neformalno, jer se često percipira kao „manje ozbiljno“, a upravo ta spontanost donosi autentičnost koju je teško postići u klasičnim produkcijskim uvjetima. Danas se, uostalom, mnogi profesionalni sadržaji – od videa za društvene mreže do televizijskih priloga – snimaju upravo mobitelom, a granica između „telefonske“ i „filmske“ kvalitete sve je tanja.
U ovom slučaju, dodatna prednost bila je i to što sam s Tomom već više puta surađivao – poznajemo se, razumijemo i na setu se osjećamo kao kod kuće. Siguran sam da se ne bi ukočio ni da smo snimali najvećom kamerom na svijetu.
Budući da smo snimali samo jednim mobitelom, nismo koristili prednosti Genlock opcije. Ipak, riječ je o iznimno korisnoj funkciji za sve koji rade s više uređaja istodobno, primjerice, pri snimanju intervjua, filmova ili glazbenih spotova iz više kutova. Genlock omogućuje da se snimke s različitih uređaja savršeno sinkroniziraju, baš kao u profesionalnim produkcijama s više kamera, što znatno olakšava montažu i ubrzava cijeli proces postprodukcije.
Moj bi savjet svima koji planiraju snimati bio da posebno pripaze na ekspoziciju – da kadar ne bude preeksponiran, te da odaberu snimanje u Apple ProRes RAW formatu i jednostavno uživaju u procesu. Sve ostalo svodi se na dobru pripremu i, naravno, kvalitetno osvjetljenje, jer bez svjetla nema ni dobre slike.
Današnji mobiteli nude nevjerojatno širok spektar mogućnosti – ne samo u usporedbi s uređajima od prije nekoliko godina, već i s onima starima tek nekoliko mjeseci. Tehnologija napreduje tolikom brzinom da je teško i zamisliti čime će nas proizvođači iznenaditi u sljedećim generacijama svojih proizvoda.
Ono što je sigurno jest da današnji pametni telefoni svima omogućuju da urone u snimateljski svijet, bilo profesionalno, bilo iz čiste znatiželje. Dovoljno je imati ideju, želju za stvaranjem i spremnost za učenje. Kvaliteta videozapisa koje mobiteli danas mogu proizvesti dosegla je razinu koja omogućuje stvaranje iznimno profesionalnog sadržaja, osobito za društvene mreže koje su postale ključan kanal komunikacije.
Možda je samo pitanje vremena kada će se sve te tehnologije: mobiteli, kamere, projektori i računala, spojiti u jedan jedinstveni uređaj koji će objediniti sve naše potrebe i alate za stvaranje.

Nakon mjeseci šuškanja, političko-glazbena romansa postala je javna zahvaljujući službenoj fotografiji iz Tokija.
05 prosinca 2025

Zvijezda realityja otvoreno govori o estetskim zahvatima, tvrdeći da je njezina verzija “gracioznog starenja” – ulaganje u sebe.
05 prosinca 2025

Postoji nešto gotovo meditativno u darivanju biljke – osobito one koja je u isto vrijeme i skulptura, i dizajnerski predmet, i živi podsjetnik na pažnju koju ste nekome posvetili. Upravo zato posljednjih godina sve više kreativnih duša otkriva ljepotu kokedama, delikatnih zelenih kugli omotanih mahovinom koje izgledaju kao da lebde između prirode i umjetnosti.
05 prosinca 2025

Nakon gotovo tisuću dana šutnje, potresa i dugotrajnih radova, jedan od najintimnijih prostora hrvatske kulturne baštine ponovno će oživjeti: Atelijer Meštrović sredinom prosinca otvara svoja vrata s novim stalnim postavom, promišljenim s iznimnom pažnjom i dubokim poštovanjem prema životu i djelu Ivana Meštrovića.
05 prosinca 2025

Glumica razmišlja o odricanju prezimena koje ju je proslavilo i otkriva želju da se poveže s finskim nasljeđem svoje obitelji.
04 prosinca 2025