Grad koji gleda film: Zagreb otvara vrata umjetnosti kroz pokret i prostor
Zagreb sinoć nije bio samo grad između tramvajskih linija i kafića, nego prostor u kojem se filmska slika i arhitektura susreću, gdje svaka ulica i svaki trg odjekuju pričama o umjetnicima, dizajnerima i arhitektima koji preispituju način na koji gledamo svijet. Sedmo izdanje DA2 – Zagreb Design, Art & Architecture Film Festivala otvorilo je vrata Instituta Liszt, pretvarajući klasični kulturni centar u mjesto gdje ideje i vizije postaju pokretne slike, a svaka projekcija podsjeća da umjetnost oblikuje grad i našu svakodnevicu. U uvodnim riječima umjetničke direktorice Tine Hajon osjetila se energija koja se prenosi kroz filmove, kroz razgovore, kroz ulice koje gledaju prema novim horizontima, jer upravo na festivalima kao što je DA2 nastaje dijalog između publike i autora, između ideja i prostora.
Filmski program ove godine donosi dokumentarce koji se ne promatraju samo očima, nego ih se osjeća tijelom, jer priče o ljudima, njihovim usponima, kompromisima i padovima postaju ogledalo grada, njegovih stanovnika i onih koji dolaze u njega. Zagrebački filmski festival okuplja nas u prostorima gdje svaka projekcija postaje mjesto susreta, gdje arhitektura i dizajn nisu samo teme, nego konteksti u kojima se oblikuju percepcija i estetika.
Pokret kroz prostor i vrijeme
Dok gledate intimne portrete umjetnika, poput filma „Ada – moja majka arhitektica“, ili uranjate u vizionarski svijet Thoma Brownea, osjetite kako zagrebački filmski festival spaja prošlost i budućnost, klasično i suvremeno, kao da sam grad postaje ekran, a ulice projektori za ideje koje nadilaze prostor. Filmovi kao što su „David Lynch: Enigma u Hollywoodu“ ili „Nuvola: Otvoren projekt za grad“ ne pričaju samo o likovima, već o pristupu stvaranju, o procesima u kojima vizija postaje konkretna forma, a gledatelj postaje aktivni sudionik u percepciji prostora. Festival se tako transformira u laboratorij ideja, mjesto gdje se film i grad prepliću, gdje se arhitektura čita kroz pokret, a dizajn kroz osobne priče.
Ulaznice su dostupne u Institutu Liszt i online, a svaki posjet postaje ritual koji povezuje vizualno iskustvo, intelektualnu stimulaciju i urbani način življenja, jer Zagreb kroz DA2 pokazuje da kulturni sadržaji mogu biti puls grada, odjek koraka po pločnicima do refleksije svjetla na zgradama.
Zagrebački Vintage Industrial Bar ove će zime biti epicentar domaće rock energije. PIPSCHIPS&VIDEOCLIPS, jedan od najutjecajnijih i najdosljednijih bendova hrvatske glazbene scene, rasprodali su svih pet najavljenih koncerata u rekordnom roku – a interes publike toliko je nadmašio očekivanja da je dodan i šesti datum, 3. siječnja 2026. Time Pipsi postaju prvi bend koji u povijesti Vintagea svira rezidenciju dugu čak šest uzastopnih večeri.
Advent u Zagrebu ove će godine obogatiti dolazak Dream Gospel Choira iz Harlema, zbora koji se u međunarodnim glazbenim krugovima smatra najzanimljivijim predstavnikom nove generacije gospela i koji će 17. prosinca 2025. u Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog održati koncert ispunjen energijom, emocijom i autentičnom američkom duhovnom tradicijom. Zagrebačka publika imat će priliku doživjeti večer u kojoj će moćni višeglasni vokali, slojevite harmonije i profesionalna izvedba spojiti duh Harlema i svečanu atmosferu predblagdanskog vremena.
Na Dori ne zablistaju samo izvođači — iza svake pjesme stoji cijeli mali svemir kreativaca koji su je napisali, skladali, oblikovali i udahnuli joj specifičan karakter.
HRT-ov stručni žiri, u sastavu eminentnih glazbenika i medijskih stručnjaka, odabrao je 24 finalista među rekordnim brojem prijava na Doru 2026. Broj prijavljenih pjesama i ove godine potvrđuje iznimno veliki interes za sudjelovanjem na najvećem glazbeno - scenskom spektaklu Hrvatske radiotelevizije. Na natječaj je pristigla 251 prijava.
Postoji nešto posebno u trenucima kada izvođač odluči ogoliti svoj zvuk, stati pred publiku bez slojeva produkcije i – doslovno – udahnuti novo lice pjesmama koje već znamo napamet. Upravo to će se dogoditi 17. prosinca, kada će jedan od najutjecajnijih imena domaće trap scene, Hiljson Mandela, po prvi put stati na pozornicu Kluba Sax s potpuno akustičnim setom, podržan novim live bendom MUNGO$i.
Mladi glazbenik Tomislav Marić ToMa ovih je blagdana pripremio posebno iznenađenje za svoju publiku – novu božićnu pjesmu “Božić je”, toplu i emotivnu skladbu koja već na prvo slušanje budi osjećaje zajedništva, radosti i blage melankolije, karakteristične za ovo najljepše doba godine.
Dvadeset godina nakon što su svojim nastupom uzdrmali pulski Amfiteatar, rock shock sastav Marilyn Manson ponovno se vraća u Hrvatsku, ne ostavljajući prostora za ravnodušnost. Ovaj glazbeno scenski fenomen već desetljećima izaziva fascinaciju, a u Arenu Zagreb stiže 16. srpnja 2026. u sklopu turneje “One Assassination Under God”. Ulaznice su u prodaji od petka, 5. prosinca, u sustava Eventima.
U trenutku kada se gradovi obavijaju svjetlosnim zlatom, a zrak postaje mekši, gotovo opipljiv od očekivanja, Filip Dizdar vraća se na glazbenu scenu s pjesmom koja u sebi nosi toplinu zatvorenog kruga obitelji i nostalgičan miris blagdanske noći. Njegova nova božićna pjesma „Ovaj Božić“ nije tek još jedan sezonski naslov — ona je intimna, pažljivo građena priča koja označava njegov povratak nakon duže diskografske pauze, ali i početak novog stvaralačkog ciklusa.
Postoji nešto gotovo meditativno u darivanju biljke – osobito one koja je u isto vrijeme i skulptura, i dizajnerski predmet, i živi podsjetnik na pažnju koju ste nekome posvetili. Upravo zato posljednjih godina sve više kreativnih duša otkriva ljepotu kokedama, delikatnih zelenih kugli omotanih mahovinom koje izgledaju kao da lebde između prirode i umjetnosti.
Nakon gotovo tisuću dana šutnje, potresa i dugotrajnih radova, jedan od najintimnijih prostora hrvatske kulturne baštine ponovno će oživjeti: Atelijer Meštrović sredinom prosinca otvara svoja vrata s novim stalnim postavom, promišljenim s iznimnom pažnjom i dubokim poštovanjem prema životu i djelu Ivana Meštrovića.