HELLO
HELLO! #HelloItsMe

Da, i Hrvatska se, poput Europe i svijeta, već dugo suočava s ovim problemom. Mehanizmi mogu biti različiti, ali cilj je uvijek isti – zaustaviti uznemiravanje i pružiti podršku žrtvama.

U Flandriji su, primjerice, pokušali smanjiti prijetnje na ulicama kroz priručnike za sigurne javne prostore, preporuke za pametnu javnu rasvjetu, postavljanje „korektnih klupa“ duž pješačkih zona te osiguranje sigurnih prostora tijekom javnih događanja. S druge strane, u Rotterdamu je pokrenut tajni program nadzora – povećan je broj policajaca u civilu koji na licu mjesta hapse počinitelje, nakon čega im se izriču kazne. Žrtve nasilja u javnom prostoru tamo imaju mogućnost prijaviti incidente putem aplikacije.

I u Hrvatskoj su građani imali priliku koristiti sličnu aplikaciju – Safecity – koja anonimno prikuplja podatke o slučajevima uličnog uznemiravanja i drugim oblicima nasilja nad ženama. Na taj su se način dijelile informacije o nesigurnim lokacijama i doprinosilo povećanju sigurnosti u javnom prostoru. Pomoću interaktivne karte korisnici su mogli identificirati i izbjegavati rizična područja.

No, put prema zdravijem društvu i sustavnom rješavanju uličnog uznemiravanja ne smijemo prepuštati samo institucijama – na tom putu svi moramo aktivno sudjelovati. Potrebno je da ustanemo protiv nasilnika i protiv svega što se čini. Ako očekujemo promjenu u društvu, vrijeme je da počnemo mijenjati sebe. Nikada ne smijemo zaboraviti da postoje načini da sami doprinesemo boljitku i da svojim djelovanjem mijenjamo i individualnu i kolektivnu svijest, ali i reakciju cijelog društva.

Upravo zato, L’Oréal Paris provodi globalnu kampanju STAND UP, nastalu u partnerstvu s nevladinom organizacijom Right To Be. U središtu kampanje nalazi se metoda 5D – skup konkretnih alata odobrenih od strane stručnjaka, koji pomažu svjedocima da prepoznaju i reagiraju na uznemiravanje. Na digitalni trening u trajanju od 10 minuta može se prijaviti bilo tko, besplatno. U Hrvatskoj je već više od 1.000 osoba prošlo ovakvu edukaciju, u suradnji s zakladom Solidarna, a poruka je jasna – što više ljudi educiramo, više žena ćemo zaštititi. Ako 1.000 educiranih osoba nauči još 1.000 drugih kako reagirati, stvorit ćemo val promjene koji se širi poput koncentričnih krugova. Tom metodom možemo dodatno osnažiti društvo u borbi protiv uličnog uznemiravanja i podsjetiti svakoga kako se treba suprotstaviti onima koji ugrožavaju tuđe dostojanstvo.

O važnosti ove teme progovorila je i glazbenica i voditeljica Ida Prester, čija je objava pokrenula lavinu reakcija i potaknula žene da podijele vlastita bolna i iskrena iskustva – često po prvi put. Njezina priča seže u vrijeme kada je imala svega 15 godina, no i danas jasno pamti situaciju iz tramvaja koja joj se duboko urezala u pamćenje.

Međunarodno istraživanje koje je L’Oréal Paris proveo s agencijom Ipsos pokazalo je da je 80% žena doživjelo seksualno uznemiravanje u javnom prostoru. Za 69% njih, takva iskustva imaju dugotrajan negativan utjecaj, a 87% žena svakodnevno prilagođava svoje ponašanje kako bi se osjećale sigurno i zaštitile. Posebno zabrinjava podatak da je 76% ljudi barem jednom svjedočilo uznemiravanju, ali većina njih nije reagirala – zbog straha, nesigurnosti ili efekta promatrača.

Ponekad nas upravo priče poznatih i utjecajnih osoba podsjete da se to može dogoditi svakome – i da nitko nije zaštićen ni godinama, ni obrazovanjem, ni izgledom. Jedan zaključak, međutim, mora vrijediti uvijek – uznemiravanje u javnom prostoru nikada nije naša krivnja.

Iz dana u dan postaje sve jasnije koliko promjene i društveni pomaci utječu na pojedinca, zajednicu i cijeli sustav. Predugo smo o nekim stvarima šutjeli, skretali pogled, pravili se da ne čujemo, ne vidimo, ne osjećamo. No novo doba je doba hrabrosti, solidarnosti i zajedništva.

Vrijeme je da se i ti uključiš u pokret STAND UP. Prijavi se na besplatan digitalni trening od 10 minuta ili sudjeluj u edukaciji uživo s trenerima organizacije Right To Be. Nauči kako pomoći sebi ili drugima – jer tvoje znanje i tvoj glas mogu nekome promijeniti život.


Oznake:

5D metoda objašnjenje alati za svjedoke nasilja anonimna prijava nasilja aplikacija za prijavu uznemiravanja besplatni trening za sigurnost žena digitalni trening protiv nasilja društvena promjena protiv nasilja edukacija o 5D metodi edukacija protiv uličnog uznemiravanja edukacija uživo protiv uznemiravanja efekt promatrača nasilje europski modeli protiv nasilja Flandrija sigurnost ulica glas protiv nasilja globalna borba protiv nasilja globalna kampanja protiv uznemiravanja hrabrost i solidarnost protiv nasilja Ida Prester i hrabrost Ida Prester nasilje iskustvo interaktivna karta nasilja iskustva žena uznemiravanje istraživanje L’Oréal Paris Ipsos javna rasvjeta sigurnost javni prostor i nasilje kako podići svijest o uznemiravanju kako pomoći žrtvi nasilja kako promijeniti kolektivnu svijest kako reagirati ako svjedočim nasilju kako reagirati na uznemiravanje kako reagirati na uznemiravanje javno kako stvoriti siguran grad kako zaštititi sebe i druge kako zaštititi žene kampanja protiv nasilja nad ženama kolektivna odgovornost nasilje korektne klupe Flandrija L’Oréal Paris STAND UP kampanja lavina reakcija na nasilje lokalna zajednica i nasilje mapa nesigurnih lokacija metoda 5D protiv uznemiravanja mjere protiv uličnog uznemiravanja moć edukacije u borbi protiv nasilja nasilje na javnim događanjima nasilje na poslu i ulici nasilje nad djevojkama i ženama nasilje nad tinejdžerkama nasilje nad ženama nasilje u javnom prijevozu nasilje u Međimurju slučaj nasilje u svakodnevici novo doba hrabrosti i zajedništva osjećaj sigurnosti u gradu osnaživanje žena kroz edukaciju podrška ženama žrtvama nasilja podrška žrtvama seksualnog nasilja poruke kampanje STAND UP poznate osobe i nasilje prevencija nasilja u javnom prostoru priča Ide Prester priča iz Facebook grupe uznemiravanje prijava na besplatan trening prijava nasilja putem aplikacije prijava uznemiravanja Hrvatska reakcija društva na nasilje Right To Be organizacija Rotterdam policija u civilu Safecity Hrvatska seksualno uznemiravanje na ulici seksualno uznemiravanje statistika seksualno uznemiravanje u tramvaju siguran grad za žene sigurni javni prostori primjeri sigurnost žena u Europi sigurnost žena u javnosti solidarna i L’Oréal Paris suradnja solidarna zaklada i kampanja solidarnost među ženama statistika nasilja nad ženama statistika uznemiravanja u Hrvatskoj što učiniti kad vidiš uznemiravanje što znači 5D metoda STOP nasilju nad ženama STOP uličnom nasilju svjedoci nasilja u javnosti trening od 10 minuta STAND UP tvoje znanje može spasiti život uključivanje u pokret STAND UP ulična sigurnost žena ulično uznemiravanje uznemiravanje nije krivnja žrtve uznemiravanje u tramvaju važnost edukacije o sigurnosti važnost prijavljivanja nasilja zajedništvo protiv nasilja zaštita dostojanstva žena zašto ljudi ne reagiraju na nasilje zašto šutimo o nasilju zašto žene mijenjaju ponašanje zbog nasilja zaustavi nasilje na ulici žene dijele iskustva uznemiravanja žene i strah na ulici

druge vijesti

dario vitale

Zašto je Dario Vitale napustio Versace? Sve što trebate znati o najkraćem mandatu u povijesti modnog brenda

U svijetu mode, gdje se vizije mijenjaju brže nego se ispisuju trendovski manifesti, odlazak darija vitalea iz versacea u manje od godinu dana djeluje poput munje koja nakratko rasiječe nebo pa nestane, ostavljajući za sobom više pitanja nego odgovora. Njegov kratki mandat pretvorio se u fantastično zgusnutu priču o ambiciji, industrijskim tektonskim poremećajima, estetskim sudarima i suptilnim političkim turbulencijama koje rijetko dospiju na površinu. A ipak, svaki detalj otkriva novu perspektivu o tome kako se velika modna kuća nosi s vlastitom prošlošću i budućnošću, pogotovo u trenutku kad promjena vlasništva neminovno pomiče sve unutarnje kotačiće.

Modne vijesti

05 prosinca 2025