Tik pred početak 33. izdanja Muzičkog biennala Zagreb (5. – 12.4.2025.), našeg najvažnijeg festivala suvremene glazbe, u srijedu, 2. travnja, u Dokukinu KIC održana je konferencija za medije na kojoj su cjelokupni program MBZ 33 predstavili umjetnički ravnatelji, skladatelji Tomislav Oliver i Davor Vincze, izvršna ravnateljica Fanny Martin i Nina Maštruko, voditeljica za komunikacije i partnerstva.
Okupljene je pozdravio Antun Tomislav Šaban, glavni tajnik Hrvatskog društva skladatelja, organizatora Biennala, te je najavio otvorenje 33. izdanja festivala u subotu, 5. travnja, u Hrvatskom narodnom kazalištu s premijerom tri suvremena baleta Prekinute veze, na kojem surađuje treći umjetnički ravnatelj, Ivan Skender, skladatelj i dirigent, koji je zbog posljednjih proba zahtjevnog projekta izostao s današnje konferencije. Balet nastaje u koprodukciji HNK i MBZ, okuplja tri skladatelja i tri koreografa, te Balet i Orkestar Opere HNK koji su u svojim izvedbama utjelovili tri suvremene vizije, tri različita pogleda na naslovnu temu Biennala, prekinute veze. Radi se o izuzetno ambicioznom projektu i jednoj od najvećih baletnih produkcija koju je MBZ imao prilike producirati do sada.
Muzički biennale Zagreb crpi inspiraciju iz koncepta jednog od zagrebačkih simbola
Na tematsku odrednicu Biennala nadovezao se Davor Vincze, skladatelj i umjetnički ravnatelj Biennala, kazavši kako su za istu crpili inspiraciju iz koncepta međunarodno prepoznatog zagrebačkog simbola, Muzeja prekinutih veza, koji osim poetične priče susreta i razlaza dvije bliske osobe prekinutim vezama jako dobro odražava globalne sociopolitičke procese izolacije i protekcionizma te istovremeno podsjeća na važnost povezivanja. U okviru istraživanja razmjera i nijansi različitih umjetničkih interpretacija tog pojma u programu Biennala, Vincze je posebno naglasio i poziciju brojnih umjetnika/-ca koji sudjeluju na MBZ 33, a koji više ne žive u zemljama u kojima su rođeni i na neki način su s njima raskinuli odnos, kao i raskinute odnose u samoj arhitekturi grada na primjerima napuštenih prostora, poput nikad dovršene Sveučilišne bolnice u Blatu, kojom su se inspirirali umjetnici Goran Nježić i Francisco Uberto za svoju multimedijsku izvedbu Infused 3’600’000ms. Izvedba će biti realizirana na tri lokacije i uključuje multistreaming element kao simbol veze koja može biti prekinuta: tijekom izvedbe glazbenog dijela projekta s ansamblom ELISION u Brodarskom institutu u Sigetu, signal se uživo prenosi u bolnicu u Blatu, gdje se slikom manipulira analognim sredstvima, dok se scenski prikaz tog trenutka šalje u MSU, pred publiku. Izvedba će biti virtualno iskustvo koje obogaćuje narativ o propadanju i transformaciji prostora te povezuje ljude s tim složenim i višeslojnim mjestima.
Davor Vincze naglasio je važan fokus Biennala na međunarodne suradnje te istaknuo brojku od 230 izvođača/-ica i skladatelja/-ica iz preko 30 zemalja sa šest kontinenata koji će izvesti više od 20 programa s čak 28 praizvedbi novih skladbi među kojima je dvanaest MBZ-ovih narudžbi hrvatskih skladatelja i osam međunarodnih. U glavnim večernjim terminima Biennala izvest će se nesvakidašnja opera Alan T. skladatelja Pierra Jodlowskog koja se kroz lik i djelo matematičara i kriptologa Alana Turinga bavi odnosom čovjeka, stroja i društva te slovi za najbolji rad iz skladateljevog opusa; inovativna i meditativna skladba Systema Naturae autora Maura Lanze i Andree Valle inspirirana fantazmagoričnim srednjovjekovnim katalozima životinja, biljaka i minerala u izvedbi Schallfeld Ensemblea, ali i niza elektromehaničkih naprava; portretni koncert originalne australske skladateljice i istraživačice Lize Lim u izvedbi ansambla ELISON, kao i premijerne izvedbe skladbi velikog skladatelja 21. stoljeća, muzikologa i tromboniste Georgea Lewisa. Za sam kraj Biennala, najavljen je koncert Veze svjetova u Tvornici Kulture s dva međunarodna orkestra – Hong Kong New Music Ensemble, vodeći ansambl suvremene glazbe u Aziji, Vertixe Sonora, komorni ansambl koji okuplja glazbenike iz Španjolske i Portugala, te domaćim violončelistom Vidom Veljakom, koji se prvi put susreću u Zagrebu.
Na fokalnu točku svakog Biennala, premijerne izvedbe skladbi hrvatskih skladatelja/-ica, osvrnuo se umjetnički ravnatelj Tomislav Oliver: ,,Kao i svaki put, MBZ je orijentiran na nove, naručene skladbe, među kojima iz ovogodišnjeg programa izdvajam radove domaćih skladatelja/-ica Veronike Reutz Drobnić, Ivana Končića, Lovre Stipčevića, Ivana Božičevića, Krešimira Seletkovića, Danijela Legina, Marka Slavičeka, Borisa Jakopovića, Ante Knešaureka, Frane Đurovića, Sonje Mutić te Juraja Marka Žerovnika kao laureata novoosnovane nagrade Biennala za mlade autore, Milko Kelemen. Njegovu će skladbu izvesti Cantus Ansambl u Lisinskom, a mnoge druge izvodit će, primjerice, Zagrebački kvartet, Ansambl Antiphonus, Simfonijski orkestar HRT-a.’’
Među pomalo neuobičajenim glazbenim kombinacijama Oliver je istaknuo zajednički nastup sopranistice Marije Lešaje i orguljašice i čembalistice Katarine Lamotte u crkvi sv. Kvirna na Pantovčaku, koji karakterizira sazrijevanje sakralne glazbe u dodiru sa suvremenim tendencijma. Oliver je izrazio zadovoljstvo zbog nove inicijative Biennala, inozemnih rezidencija za mlade skladatelje/-ice koje im omogućavaju rad sa stranim ansamblima: ,,Ove godine odabrali smo mladog, netom diplomiranog skladatelja elektroakustične glazbe, Lovru Stipčevića, te ga poslali na rezidenciju u Helsinki gdje je imao priliku raditi s poznatim finskim ansamblom defunensemble na stvaranju novog djela koje će se premijerno izvesti 6. travnja na MBZ 33“, dodao je.
Kao jedan od ključnih projekata Biennala, Tomislav Oliver izdvojio je majstorsku radionicu za skladatelje koju MBZ organizira s ciljem unapređenja kreativnih i skladateljskih vještina polaznika. Ova radionica pruža jedinstvenu priliku za individualni rad s istaknutim međunarodnim skladateljima mentorima, uključujući prije spomenute Georgea Lewisa, Lizu Lim, Pierrea Jodlowskog, Andreu Valle i Maura Lanzu. Skladbe na kojima su radili polaznici, na Biennalu će izvesti ansambl PinkNoise iz New Yorka. ,,Na ovaj će način najmlađi skladatelji, od kojih su neki i studenti Muzičke akademije u Zagrebu, imati priliku sudjelovati u glavnom programu festivala, što nam je posebno bitno jer je MBZ puno više od tzv. showcase festivala; MBZ je profesionalna platforma za nove glasove i nadolazeće generacije skladatelja, izvođača i interdisciplinarnih umjetnika”, zaključio je Oliver.
Biennalski klasik, kasnovečernji program Late Night, ove godine dolazi u iznimno jakom izdanju, a održava se u zagrebačkim klupskim prostorima gdje će nastupiti domaći i inozemni glazbenici/-e, predstavnici inovativnog elektroničkog zvuka, ali i ne isključivo. Program u subotu, 5. travnja, u Petom kupeu otvara nastup glazbenice Aïshe Devi koji spaja eksperimentalni techno i eterične vokale, u društvu s hrvatskim producentom Nikolom Krgovićem, N/OBE-om, koji predstavlja svoj album Monuments u multimedijalnom nastupu. Narednih dana nastupit će i duo scapegoat sa Sarom Salomon u MSU Zagreb, održat će se jam session s Rodrigom Constanzom u KONTEJNER-u, kao i transžanrovski i glasni nastupi izvođači/-ca Bong-Ra i s.a.t.i.n. u Močvari, gdje će nastupiti i Nídia & Valentina i Behringer Escape Plan posljednji dan MBZ-a. Predstavljajući Late Night program Biennala, Tomislav Oliver istaknuo je: ,,U nastojanju da ponovno uspostavimo veze između raznovrsne publike suvremene i eksperimentalne glazbe, pratimo što se događa u undergroundu i na klupskoj sceni. Zato nam je važno istaknuti ovaj klupski element, ali i eksperimentirati s različitim koncertnim formatima u kontekstu klubova.’’
Za kraj se okupljenima obratila Fanny Martin, izvršna ravnateljica Biennala, koja se timu MBZ-a priključila prošle godine s dolaskom novoizabranih umjetničkih ravnatelja kao internacionalna suradnica: ,,Došla sam u Zagreb prije točno godinu dana s jednom misijom – kako bih Biennale učinila događanjem koje svi žele posjetiti, i stanovnici i turisti. Želimo kod publike, sadašnje i buduće, pobuditi znatiželju oko programa koji smo pripremili, kao i povjerenje da je isti uzbudljiv i zanimljiv. Želimo nastaviti dovoditi uzbudljive umjetnike i dodatno pozicionirati MBZ na međunarodnu mapu glazbenih aktera. Upravo zbog potonjeg ulažemo u razvoj novih načina rada i to pokretanjem MBZ PRO, platforme koja u Zagreb dovodi više od 40 međunarodnih profesionalaca kako bi se povezali i razvili radne strukture te partnerstva koja su inovativna kao i glazba koju predstavljamo.”
MBZ 33 posegnuo je u bogatu prošlost manifestacije te je odlučio oživjeti tradiciju popratnog glazbenog diskursa trodnevnim međunarodnim interdisciplinarnim simpozijem koji će se održati na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, od 7. do 9. travnja. Simpozij nosi istu temu kao i MBZ 33, prekinute veze, a na njemu sudjeluje tridesetak pripadnika akademske zajednice iz područja muzikologije i raznih humanističkih znanosti. Sudjelovanje je otvoreno za javnost uz prethodno kupljenu ulaznicu.
Za vrijeme samog festivala održavat će se razgovori sa skladateljima/-cama, tehničke radionice za glazbenike/-ce, šetnja kroz tri multimedijske instalacije nastale posebno za MBZ i festivalsku temu prekinutih veza čiji su autori Hrvoje Hiršl, Tine Surel Lange i Nolan Lem te tematski zanimljiva rekonstrukcija prvog happeninga na ovim prostorima, Mo/ot Roach, For the City of Zagreb, koji je 1963. godine prekinut čim je počeo. Happening će rekonstruirati Damir Bartol Indoš i Tanja Vrvilo uz popratno predavanje Janke Vukmir iz Instituta za suvremenu umjetnost. U Muzeju prekinutih veza se do 20. travnja može pogledati audiovizualna pop-up izložba, Priče koje odjekuju, koja je realizirana u suradnji Biennala i Muzeja.
Prilika za refleksiju na raznolik festivalski program pruža se u rano nedjeljno jutro u KONTEJNER-u uz ambijentalni nastup glazbenice, skladateljice i improvizatorice Manje Ristić koji spaja zvuk violine s elektronikom uživo i terenskim snimkama. Posljednji nastup 33. izdanja MBZ-a ujedno je simbolička i u tematskom ključu Biennala – zadnja etapa prekida.
Cijeli program 33. Muzičkog biennala Zagreb dostupan je na službenim stranicama festivala na adresi www.mbz.hr. Festivalske i pojedinačne ulaznice za programe MBZ 33 mogu se kupiti online putem Core Eventa, a od 2. travnja i u festivalskom uredu (Kulturno informativni centar – KIC, Preradovićeva 5 (polukat) od 11 do 19 sati).
Koncertom Mateja Meštrovića i Borne Šercara, putnički terminal Zračne luke Franjo Tuđman pretvoren je u pozornicu bezvremenskih klasika koja za posjetitelje ostaje otvorena do 6. siječnja 2026.
Hrvatska premijera novog BMW-a iX3 održana je 10. prosinca u BMW Tomić & Co. City Storeu na Rooseveltovu trgu u Zagrebu, gdje je domaća publika prvi put vidjela najnoviju generaciju električne mobilnosti brenda BMW. Tomić & Co. je predstavio ovaj model kao prvi serijski automobil razvijen na platformi Neue Klasse, pa je događaj najavio smjer u kojem se razvija električna budućnost marke. Program je vodio Ivan Vukušić, koji je naglasio ključne tehnološke inovacije i objasnio ulogu modela iX3 u novoj eri održive i inteligentne mobilnosti.
Talijanski beauty brend KIKO Milano, poznat po inovativnim formulama, vrhunskoj kvaliteti i razigranom pristupu ljepoti, ove sezone predstavlja jednu od svojih najraskošnijih kolekcija — Snow Kissed Holiday. Kolekcija je dostupna u Hrvatskoj čime se KIKO Milano dodatno približava ljubiteljicama kvalitetne kozmetike diljem zemlje.
Blagdanski dani napokon su pred vratima, a s njima i ona neodoljiva potraga za malim ritualima koji donose toplinu, mirise doma i onaj poznati osjećaj slatkog iščekivanja. Upravo zato stiže vijest koja će razveseliti sve ljubitelje finih, ručno rađenih zimskih poslastica.
U vremenu u kojem se putovanja sve više pretvaraju u intimna ogledala naših odnosa i želja, najnovije Booking.com-ovo istraživanje otkriva da Hrvati u sve većoj mjeri putuju kako bi iskušali čvrstoću svojih veza, ali i kako bi pronašli personaliziranu njegu kože koja će im vratiti energiju, jasnoću i osjećaj potpunosti. Putovanje tako prestaje biti tek fizični odlazak s jedne lokacije na drugu i postaje emotivni i senzorički prostor u kojem se preispituje bliskost, otkrivaju nove dimenzije partnerstva i ispisuju priče koje će se pamtiti dulje od samog odmora. Sve veći broj putnika odlučuje se prepustiti neizvjesnosti i dopustiti da ih situacije izvan zone komfora približe onima uz koje putuju, jer odnosi proživljeni u napetim, spontanijim okolnostima često govore više od najsmirenijih svakodnevnih trenutaka.
U raskošnom, svjetlucavom ambijentu obnovljene Gradske kavane, večer je mirisala na tradiciju, mediteranske biljke i onaj poseban trenutak kada se prošlost i sadašnjost dotaknu u savršenoj točki. Maraska je upravo ondje, u prisustvu brojnih poznatih lica i zaljubljenika u fine okuse, predstavila Heritage Pelinkovac, novi premium liker koji je istodobno hommage i hrabri iskorak prema budućnosti. Atmosfera je bila nalik elegantnoj filmskoj sceni u kojoj se sve generacije Zadra i Šibenika stapaju u moderni ritam grada, dok se nasljeđe jedne od najstarijih europskih destilerija pretače u čaše i priče.
Kako dani postaju kraći, a temperature sve niže, blagdansko razdoblje donosi dobro poznatu toplinu obiteljskih druženja, ali i darivanja. Kada se to spoji sa sezonskim popustima, mnogi se odlučuju na poklanjanje novih uređaja ili gadgeta. Očekivano, na vrhu liste najpoželjnijih i dalje su pametni telefoni koji nude napredne tehnologije, stalnu povezanost, dugotrajnu bateriju i kvalitetne kamere. No, bilo da kupujete mobitel ili neki gadget za sebe ili dragu osobu, blagdanski budžet treba mudro rasporediti kako bi poklona bilo dovoljno za sve.
Pop boje, blagdanski motivi i luksuzne teksture definiraju Chanel Holiday ekskluzivnu blagdansku selekciju modnih dodataka koja u prvi plan stavlja sofisticiranu interpretaciju božićne estetike. Kolekcija je osmišljena kao hommage sezoni slavlja, uz naglasak na detalje koji čine razliku.
Postoje LEGO setovi koji se slažu, izlože i s vremenom padnu u zaborav. A postoje i oni rijetki, pomno osmišljeni modeli koji nadilaze granicu igračke i postaju predmet želje, razgovora i statusa. Upravo takav je novi LEGO Icons set inspiriran serijom Stranger Things – Creel House, mračna kuća iz Hawkinsa koja u Hrvatsku stiže za svega nekoliko dana i već sada se smatra jednim od najpoželjnijih kolekcionarskih izdanja ove godine.
Eurosong je desetljećima volio sebe zamišljati kao sigurno utočište glazbe – prostor u kojem se politika zaustavlja na vratima pozornice, a reflektori obasjavaju isključivo pjesme, izvođače i obećanje zajedništva. No povijest tog natjecanja pokazuje da se stvarnost uvijek, prije ili kasnije, probije kroz scenografiju. Odluka Nema, pobjednika Eurosonga 2024., da vrati svoj trofej Europskoj radiodifuznoj uniji (EBU), nije samo osobni čin savjesti, nego i simbolički rez u tkivu natjecanja koje se već godinama bori s vlastitim proturječnostima.