Tik pred početak 33. izdanja Muzičkog biennala Zagreb (5. – 12.4.2025.), našeg najvažnijeg festivala suvremene glazbe, u srijedu, 2. travnja, u Dokukinu KIC održana je konferencija za medije na kojoj su cjelokupni program MBZ 33 predstavili umjetnički ravnatelji, skladatelji Tomislav Oliver i Davor Vincze, izvršna ravnateljica Fanny Martin i Nina Maštruko, voditeljica za komunikacije i partnerstva.
Okupljene je pozdravio Antun Tomislav Šaban, glavni tajnik Hrvatskog društva skladatelja, organizatora Biennala, te je najavio otvorenje 33. izdanja festivala u subotu, 5. travnja, u Hrvatskom narodnom kazalištu s premijerom tri suvremena baleta Prekinute veze, na kojem surađuje treći umjetnički ravnatelj, Ivan Skender, skladatelj i dirigent, koji je zbog posljednjih proba zahtjevnog projekta izostao s današnje konferencije. Balet nastaje u koprodukciji HNK i MBZ, okuplja tri skladatelja i tri koreografa, te Balet i Orkestar Opere HNK koji su u svojim izvedbama utjelovili tri suvremene vizije, tri različita pogleda na naslovnu temu Biennala, prekinute veze. Radi se o izuzetno ambicioznom projektu i jednoj od najvećih baletnih produkcija koju je MBZ imao prilike producirati do sada.
Muzički biennale Zagreb crpi inspiraciju iz koncepta jednog od zagrebačkih simbola
Na tematsku odrednicu Biennala nadovezao se Davor Vincze, skladatelj i umjetnički ravnatelj Biennala, kazavši kako su za istu crpili inspiraciju iz koncepta međunarodno prepoznatog zagrebačkog simbola, Muzeja prekinutih veza, koji osim poetične priče susreta i razlaza dvije bliske osobe prekinutim vezama jako dobro odražava globalne sociopolitičke procese izolacije i protekcionizma te istovremeno podsjeća na važnost povezivanja. U okviru istraživanja razmjera i nijansi različitih umjetničkih interpretacija tog pojma u programu Biennala, Vincze je posebno naglasio i poziciju brojnih umjetnika/-ca koji sudjeluju na MBZ 33, a koji više ne žive u zemljama u kojima su rođeni i na neki način su s njima raskinuli odnos, kao i raskinute odnose u samoj arhitekturi grada na primjerima napuštenih prostora, poput nikad dovršene Sveučilišne bolnice u Blatu, kojom su se inspirirali umjetnici Goran Nježić i Francisco Uberto za svoju multimedijsku izvedbu Infused 3’600’000ms. Izvedba će biti realizirana na tri lokacije i uključuje multistreaming element kao simbol veze koja može biti prekinuta: tijekom izvedbe glazbenog dijela projekta s ansamblom ELISION u Brodarskom institutu u Sigetu, signal se uživo prenosi u bolnicu u Blatu, gdje se slikom manipulira analognim sredstvima, dok se scenski prikaz tog trenutka šalje u MSU, pred publiku. Izvedba će biti virtualno iskustvo koje obogaćuje narativ o propadanju i transformaciji prostora te povezuje ljude s tim složenim i višeslojnim mjestima.
Davor Vincze naglasio je važan fokus Biennala na međunarodne suradnje te istaknuo brojku od 230 izvođača/-ica i skladatelja/-ica iz preko 30 zemalja sa šest kontinenata koji će izvesti više od 20 programa s čak 28 praizvedbi novih skladbi među kojima je dvanaest MBZ-ovih narudžbi hrvatskih skladatelja i osam međunarodnih. U glavnim večernjim terminima Biennala izvest će se nesvakidašnja opera Alan T. skladatelja Pierra Jodlowskog koja se kroz lik i djelo matematičara i kriptologa Alana Turinga bavi odnosom čovjeka, stroja i društva te slovi za najbolji rad iz skladateljevog opusa; inovativna i meditativna skladba Systema Naturae autora Maura Lanze i Andree Valle inspirirana fantazmagoričnim srednjovjekovnim katalozima životinja, biljaka i minerala u izvedbi Schallfeld Ensemblea, ali i niza elektromehaničkih naprava; portretni koncert originalne australske skladateljice i istraživačice Lize Lim u izvedbi ansambla ELISON, kao i premijerne izvedbe skladbi velikog skladatelja 21. stoljeća, muzikologa i tromboniste Georgea Lewisa. Za sam kraj Biennala, najavljen je koncert Veze svjetova u Tvornici Kulture s dva međunarodna orkestra – Hong Kong New Music Ensemble, vodeći ansambl suvremene glazbe u Aziji, Vertixe Sonora, komorni ansambl koji okuplja glazbenike iz Španjolske i Portugala, te domaćim violončelistom Vidom Veljakom, koji se prvi put susreću u Zagrebu.
Na fokalnu točku svakog Biennala, premijerne izvedbe skladbi hrvatskih skladatelja/-ica, osvrnuo se umjetnički ravnatelj Tomislav Oliver: ,,Kao i svaki put, MBZ je orijentiran na nove, naručene skladbe, među kojima iz ovogodišnjeg programa izdvajam radove domaćih skladatelja/-ica Veronike Reutz Drobnić, Ivana Končića, Lovre Stipčevića, Ivana Božičevića, Krešimira Seletkovića, Danijela Legina, Marka Slavičeka, Borisa Jakopovića, Ante Knešaureka, Frane Đurovića, Sonje Mutić te Juraja Marka Žerovnika kao laureata novoosnovane nagrade Biennala za mlade autore, Milko Kelemen. Njegovu će skladbu izvesti Cantus Ansambl u Lisinskom, a mnoge druge izvodit će, primjerice, Zagrebački kvartet, Ansambl Antiphonus, Simfonijski orkestar HRT-a.’’
Među pomalo neuobičajenim glazbenim kombinacijama Oliver je istaknuo zajednički nastup sopranistice Marije Lešaje i orguljašice i čembalistice Katarine Lamotte u crkvi sv. Kvirna na Pantovčaku, koji karakterizira sazrijevanje sakralne glazbe u dodiru sa suvremenim tendencijma. Oliver je izrazio zadovoljstvo zbog nove inicijative Biennala, inozemnih rezidencija za mlade skladatelje/-ice koje im omogućavaju rad sa stranim ansamblima: ,,Ove godine odabrali smo mladog, netom diplomiranog skladatelja elektroakustične glazbe, Lovru Stipčevića, te ga poslali na rezidenciju u Helsinki gdje je imao priliku raditi s poznatim finskim ansamblom defunensemble na stvaranju novog djela koje će se premijerno izvesti 6. travnja na MBZ 33“, dodao je.
Kao jedan od ključnih projekata Biennala, Tomislav Oliver izdvojio je majstorsku radionicu za skladatelje koju MBZ organizira s ciljem unapređenja kreativnih i skladateljskih vještina polaznika. Ova radionica pruža jedinstvenu priliku za individualni rad s istaknutim međunarodnim skladateljima mentorima, uključujući prije spomenute Georgea Lewisa, Lizu Lim, Pierrea Jodlowskog, Andreu Valle i Maura Lanzu. Skladbe na kojima su radili polaznici, na Biennalu će izvesti ansambl PinkNoise iz New Yorka. ,,Na ovaj će način najmlađi skladatelji, od kojih su neki i studenti Muzičke akademije u Zagrebu, imati priliku sudjelovati u glavnom programu festivala, što nam je posebno bitno jer je MBZ puno više od tzv. showcase festivala; MBZ je profesionalna platforma za nove glasove i nadolazeće generacije skladatelja, izvođača i interdisciplinarnih umjetnika”, zaključio je Oliver.
Biennalski klasik, kasnovečernji program Late Night, ove godine dolazi u iznimno jakom izdanju, a održava se u zagrebačkim klupskim prostorima gdje će nastupiti domaći i inozemni glazbenici/-e, predstavnici inovativnog elektroničkog zvuka, ali i ne isključivo. Program u subotu, 5. travnja, u Petom kupeu otvara nastup glazbenice Aïshe Devi koji spaja eksperimentalni techno i eterične vokale, u društvu s hrvatskim producentom Nikolom Krgovićem, N/OBE-om, koji predstavlja svoj album Monuments u multimedijalnom nastupu. Narednih dana nastupit će i duo scapegoat sa Sarom Salomon u MSU Zagreb, održat će se jam session s Rodrigom Constanzom u KONTEJNER-u, kao i transžanrovski i glasni nastupi izvođači/-ca Bong-Ra i s.a.t.i.n. u Močvari, gdje će nastupiti i Nídia & Valentina i Behringer Escape Plan posljednji dan MBZ-a. Predstavljajući Late Night program Biennala, Tomislav Oliver istaknuo je: ,,U nastojanju da ponovno uspostavimo veze između raznovrsne publike suvremene i eksperimentalne glazbe, pratimo što se događa u undergroundu i na klupskoj sceni. Zato nam je važno istaknuti ovaj klupski element, ali i eksperimentirati s različitim koncertnim formatima u kontekstu klubova.’’
Za kraj se okupljenima obratila Fanny Martin, izvršna ravnateljica Biennala, koja se timu MBZ-a priključila prošle godine s dolaskom novoizabranih umjetničkih ravnatelja kao internacionalna suradnica: ,,Došla sam u Zagreb prije točno godinu dana s jednom misijom – kako bih Biennale učinila događanjem koje svi žele posjetiti, i stanovnici i turisti. Želimo kod publike, sadašnje i buduće, pobuditi znatiželju oko programa koji smo pripremili, kao i povjerenje da je isti uzbudljiv i zanimljiv. Želimo nastaviti dovoditi uzbudljive umjetnike i dodatno pozicionirati MBZ na međunarodnu mapu glazbenih aktera. Upravo zbog potonjeg ulažemo u razvoj novih načina rada i to pokretanjem MBZ PRO, platforme koja u Zagreb dovodi više od 40 međunarodnih profesionalaca kako bi se povezali i razvili radne strukture te partnerstva koja su inovativna kao i glazba koju predstavljamo.”
MBZ 33 posegnuo je u bogatu prošlost manifestacije te je odlučio oživjeti tradiciju popratnog glazbenog diskursa trodnevnim međunarodnim interdisciplinarnim simpozijem koji će se održati na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, od 7. do 9. travnja. Simpozij nosi istu temu kao i MBZ 33, prekinute veze, a na njemu sudjeluje tridesetak pripadnika akademske zajednice iz područja muzikologije i raznih humanističkih znanosti. Sudjelovanje je otvoreno za javnost uz prethodno kupljenu ulaznicu.
Za vrijeme samog festivala održavat će se razgovori sa skladateljima/-cama, tehničke radionice za glazbenike/-ce, šetnja kroz tri multimedijske instalacije nastale posebno za MBZ i festivalsku temu prekinutih veza čiji su autori Hrvoje Hiršl, Tine Surel Lange i Nolan Lem te tematski zanimljiva rekonstrukcija prvog happeninga na ovim prostorima, Mo/ot Roach, For the City of Zagreb, koji je 1963. godine prekinut čim je počeo. Happening će rekonstruirati Damir Bartol Indoš i Tanja Vrvilo uz popratno predavanje Janke Vukmir iz Instituta za suvremenu umjetnost. U Muzeju prekinutih veza se do 20. travnja može pogledati audiovizualna pop-up izložba, Priče koje odjekuju, koja je realizirana u suradnji Biennala i Muzeja.
Prilika za refleksiju na raznolik festivalski program pruža se u rano nedjeljno jutro u KONTEJNER-u uz ambijentalni nastup glazbenice, skladateljice i improvizatorice Manje Ristić koji spaja zvuk violine s elektronikom uživo i terenskim snimkama. Posljednji nastup 33. izdanja MBZ-a ujedno je simbolička i u tematskom ključu Biennala – zadnja etapa prekida.
Cijeli program 33. Muzičkog biennala Zagreb dostupan je na službenim stranicama festivala na adresi www.mbz.hr. Festivalske i pojedinačne ulaznice za programe MBZ 33 mogu se kupiti online putem Core Eventa, a od 2. travnja i u festivalskom uredu (Kulturno informativni centar – KIC, Preradovićeva 5 (polukat) od 11 do 19 sati).
Dok se Sarajevo ponovno pretvara u epicentar sedme umjetnosti, crveni tepih ne nosi samo glamur već i težinu odluka koje oblikuju povijest regionalne i europske kinematografije. Ovogodišnji žiri Natjecateljskog programa – igrani film 31. Sarajevo Film Festivala okuplja pet izuzetnih osobnosti koje spajaju kontinente, generacije i vizije, donoseći u srce Balkana moćne priče, osebujne estetike i ljubav prema filmu koja nadilazi granice.
U Puli se dogodila čarolija – i to ne ona koju nose blještavi reflektori i crveni tepih, već ona koja se dogodi kad film pogodi ravno u srce. Na 72. Pula Film Festivalu, publika je odlučila: „Bumbarovo ljeto“ Daniela Kušana najbolji je film festivala – i to ne prema ocjeni žirija, već one najvažnije – gledateljske. Zlatna vrata Pule otišla su u ruke filma koji spaja ljeto, djetinjstvo, humor, otok i ono što nas sve podsjeća kako izgleda pravo prijateljstvo.
Dok se svjetla Arene gase i posljednje festivalske projekcije zatvaraju poglavlje još jedne Pulske filmske priče, jedno je sigurno – ovogodišnje izdanje festivala ostat će upamćeno ne samo po snažnim filmskim naslovima, već i po crvenom tepihu koji je, više nego ikada, postao arena osobnog stila, hrabrih modnih odluka i besprijekorne elegancije.
Na mjestu gdje se kamen stoljećima opirao vremenu i gdje tišina tvrđave Bokar čuva šapat prošlosti, ponovno se može razgledati izložba jedne od najautentičnijih hrvatskih umjetnica – Dubravke Lošić. Nakon nekoliko dana privremene stanke, izložba Libertas Bells vraća se u prostor koji joj i doslovno i metaforički savršeno pristaje – staru dubrovačku tvrđavu koja nikada nije dočekala bitku, ali sada otvara vrata jednom posve drugačijem nadmetanju: onom između slobode i zaborava, između krhkosti i postojanosti, između zvona i tišine.
Ako postoji jedno mjesto na Jadranu koje nikada ne razočara, koje pulsira emocijama, ritmom i ljetnom euforijom – onda je to Hacienda Vodice. S prvim pravim vrućinama i mirisom mora u zraku, vraća se i ona posebna energija zbog koje tisuće mladih (i onih koji se tako osjećaju) svake godine hodočaste prema Dalmaciji – u potragu za glazbom, plesom i nezaboravnim trenucima.
U srcu Zagreba, pod svodovima povijesnog Oktogona, 20. svibnja dogodio se susret umjetnosti, misli i vizije – predstavljena je monografija “Od koncepta do slike” akademske slikarice Jadranke Fatur. U ozračju koje savršeno spaja eleganciju arhitekture i tišinu suvremene refleksije, ova knjiga nije samo hommage opusu jedne od najvažnijih predstavnica hiperrealizma u Hrvatskoj – ona je i ogledalo jedne duge, autentične i neumorno znatiželjne umjetničke karijere.
Pula ljeti uvijek nosi onu prepoznatljivu vibraciju – kamen, sunce, more i film. Ali ove godine, 72. Pulski filmski festival nadmašio je vlastitu reputaciju glamurozne pozornice i postao pozornica za nešto daleko dublje – za poruku koju su prepoznale i žene iz Hollywooda i žene iz naše svakodnevice. Poruka je jednostavna, ali snažna: WE'RE WORTH IT.
Kada se spoj istarskog šarma, futurističke tehnologije i kreativne energije najinspirativnijih regionalnih imena dogodi na jednom mjestu – ne nastaje tek još jedan ljetni event, već iskustvo koje se pamti duže od ljeta. Upravo tako izgledala su tri dana čiste lakoće postojanja na Galaxy Unpacked getawayju u San Canzian Village & Hotelu, gdje se luksuz i inovacije susreću s elegancijom prirode – i gdje su svi željeli ostati barem još jedan dan.
Postoje mjesta na kojima film nije samo projekcija na platnu, već gotovo mitsko iskustvo koje se urezuje u pamćenje svim osjetilima. Motovun je jedno od takvih mjesta. Kad padne noć, a zidine tog istarskog gradića utihnu pod ljetnim nebom, započne čarolija — filmska, emotivna, gotovo svemirska. Ljetno kino u Motovunu, koje se ovog srpnja vraća nakon prošlogodišnje premijere, više je od običnog kulturnog događaja. To je hommage vremenu, prostoru i svima nama koji u kinu ne tražimo samo priču, nego i mjesto pripadanja.
Ako ste ovog ljeta tražili savršen bijeg – onaj koji uključuje more, glazbu, umjetnost i ekipu koju nećete zaboraviti – imamo savršen prijedlog. Festival Graffiti na Gradele vraća se u Bol na Braču od 23. do 27. srpnja, i to u svom četrnaestom, dosad najjačem izdanju. Pet dana ispunjenih bojama, beatovima i beskonačnim vibrama pod bolskim suncem – ovo nije običan festival, ovo je zajednica. Pokret. Doživljaj.