HELLO
Stipe Vukšić

Od električnih auta na našim ulicama do električnih aviona koji se sve više spominju, struja postaje sve važnije pogonsko gorivo. Nije stoga čudno što se električnoj revoluciji pridružuje i morski promet i to pojavom električnih trajekata.

Brodovi su zaslužni za proizvodnju više od milijardu tona CO 2 godišnje. Ujedinjeni narodi planiraju do 2030. smanjiti ugljični otisak svih brodova za 40 posto, a brojne inicijative, poput one američkog predsjednika Bidena iz 2021. utječu na to da industrija električnih brodova raste. Prema Fortuneu, do 2027. očekuje se da će ova industrija vrijediti više od 11 milijardi dolara.

Prednosti za lokalnu zajednicu

Osim za prirodu, električni trajekti imaju brojne prednosti za lokalne zajednice. Novi trajekti mogu pomoći u smanjivanju prometa preko mostova i posljedično, smanjenju gužvi na cestama. Električni trajekti donose bolje iskustvo putovanja eliminiranjem buke, dima i vibracija koje obično prate tradicionalne trajekte, što pomaže i morskome svijetu.

Rastu tržišta pomažu i inovacije u pogledu baterija, koje su sve lakše, kompaktnije i
energetski učinkovitije. Zahvaljujući tome, održavanje električnih trajekata postaje jeftinije od
održavanja klasičnih. Mnoge moderne baterije mogu se napuniti već za 10 minuta. Naravno,
još uvijek postoji problem utjecaja proizvodnje i odlaganja baterija na okoliš za što će se
morati naći rješenje.

Skandinavija je lider

Skandinavske zemlje, koje su predvodnice u korištenju električnih automobila, predvode i ovaj novi trend električnih trajekata. Od 2019. u Danskoj e-trajekt Ellen prevozi do 200 putnika između otoka Ærø  i Als, koji su međusobno udaljeni 22 nautičke milje. Šveđani ovoga ljeta planiraju testirati shuttle za 30 putnika Candela P-12 koji će postizati brzine od gotovo 60 kilometara na sat.

Norveška je u ovoj e-revoluciji otišla najdalje. Prema njihovoj turističkoj zajednici, u toj zemlji plovi više od 50 e-trajekata, uključujući i Bastø Electric s kapacitetom od 600 putnika, koji služi na najprometnijoj norveškoj trajektnoj ruti preko fjorda u Oslu.

E-trajekti u ostatku svijeta

I ostale države se polako pridružuju. Prvi e-trajekt u Ujedinjenom Kraljevstvu trebao bi sljedeće godine zaploviti u Sjevernoj Irskoj, dok je u ožujku ove godine Lisabon dobio prvi od planiranih deset električnih trajekata. U Aziji se kreće s velikim brojkama: Bangkok je naručio trideset novih e-trajekata, dok će grad Kochi u Indiji imati flotu od 78 električnih brodova. U Australiji se gradi trajekt koji će prevoziti 2 100 putnika između Argentine i Urugvaja, a u pogon će biti pušten 2025. Popularne rute u SAD-u, kao što je ona za otok Alcatraz preko puta San Francisca ili ona na slapovima Niagare, posljednjih su godina također prešle na struju.

I kod nas na struju

I Hrvatska ima svoga konja za utrku. Krajem prošle godine objavljeno je da splitska brodarska
kompanija Jadroplov u brodogradilištu 3. maj gradi prvi hrvatski putnički brod na električnu
energiju. Projekt vrijedan oko 50 milijuna eura već bi od iduće godine mogao spajati Split s
otocima poput Visa, Brača, Hvara i Korčule.

druge vijesti