Od električnih auta na našim ulicama do električnih aviona koji se sve više spominju, struja postaje sve važnije pogonsko gorivo. Nije stoga čudno što se električnoj revoluciji pridružuje i morski promet i to pojavom električnih trajekata.
Brodovi su zaslužni za proizvodnju više od milijardu tona CO 2 godišnje. Ujedinjeni narodi planiraju do 2030. smanjiti ugljični otisak svih brodova za 40 posto, a brojne inicijative, poput one američkog predsjednika Bidena iz 2021. utječu na to da industrija električnih brodova raste. Prema Fortuneu, do 2027. očekuje se da će ova industrija vrijediti više od 11 milijardi dolara.
Prednosti za lokalnu zajednicu
Osim za prirodu, električni trajekti imaju brojne prednosti za lokalne zajednice. Novi trajekti mogu pomoći u smanjivanju prometa preko mostova i posljedično, smanjenju gužvi na cestama. Električni trajekti donose bolje iskustvo putovanja eliminiranjem buke, dima i vibracija koje obično prate tradicionalne trajekte, što pomaže i morskome svijetu.
Rastu tržišta pomažu i inovacije u pogledu baterija, koje su sve lakše, kompaktnije i
energetski učinkovitije. Zahvaljujući tome, održavanje električnih trajekata postaje jeftinije od
održavanja klasičnih. Mnoge moderne baterije mogu se napuniti već za 10 minuta. Naravno,
još uvijek postoji problem utjecaja proizvodnje i odlaganja baterija na okoliš za što će se
morati naći rješenje.
Skandinavija je lider
Skandinavske zemlje, koje su predvodnice u korištenju električnih automobila, predvode i ovaj novi trend električnih trajekata. Od 2019. u Danskoj e-trajekt Ellen prevozi do 200 putnika između otoka Ærø i Als, koji su međusobno udaljeni 22 nautičke milje. Šveđani ovoga ljeta planiraju testirati shuttle za 30 putnika Candela P-12 koji će postizati brzine od gotovo 60 kilometara na sat.
Norveška je u ovoj e-revoluciji otišla najdalje. Prema njihovoj turističkoj zajednici, u toj zemlji plovi više od 50 e-trajekata, uključujući i Bastø Electric s kapacitetom od 600 putnika, koji služi na najprometnijoj norveškoj trajektnoj ruti preko fjorda u Oslu.
E-trajekti u ostatku svijeta
I ostale države se polako pridružuju. Prvi e-trajekt u Ujedinjenom Kraljevstvu trebao bi sljedeće godine zaploviti u Sjevernoj Irskoj, dok je u ožujku ove godine Lisabon dobio prvi od planiranih deset električnih trajekata. U Aziji se kreće s velikim brojkama: Bangkok je naručio trideset novih e-trajekata, dok će grad Kochi u Indiji imati flotu od 78 električnih brodova. U Australiji se gradi trajekt koji će prevoziti 2 100 putnika između Argentine i Urugvaja, a u pogon će biti pušten 2025. Popularne rute u SAD-u, kao što je ona za otok Alcatraz preko puta San Francisca ili ona na slapovima Niagare, posljednjih su godina također prešle na struju.
I kod nas na struju
I Hrvatska ima svoga konja za utrku. Krajem prošle godine objavljeno je da splitska brodarska
kompanija Jadroplov u brodogradilištu 3. maj gradi prvi hrvatski putnički brod na električnu
energiju. Projekt vrijedan oko 50 milijuna eura već bi od iduće godine mogao spajati Split s
otocima poput Visa, Brača, Hvara i Korčule.
Kad se jutro polako razlije po Zagrebu, grad se budi u ritmu između snova i stvarnosti, a život postaje kolekcija trenutaka koji zaslužuju da ih zabilježimo. Upravo u tim prvim zrakama sunca, gdje svaka ulica skriva svoju priču, započinje mali dnevni ritual Dubravke i Donovana, spoj stila, slobode i elegancije. Njihova nova Fiat Grande Panda nije samo automobil; ona je pokretni dnevni boravak, svjedok svakog osmijeha, svakog pogleda i svakog mirisa grada koji se otkriva korak po korak. U HELLO! duhu, tu svakodnevicu pretvaramo u lifestyle, gdje moda, gastronomija, urbana avantura i elegancija vožnje postaju trenuci koji nadilaze običan dan i pretvaraju ga u priču koju vrijedi ispričati.
Luksuz je dugo bio sinonim za sjaj, visoki sjaj. Za komade koji blistaju pod reflektorima, za etikete koje se prepoznaju i prije nego što primijetiš sam proizvod. No posljednjih godina dogodila se tiha revolucija: ljudi su počeli otvarati prozore svojih života i dopuštati svježem zraku da promijeni pravila igre. Novi luksuz više nije ekskluzivan, nego uključiv. Nije bučan, nego smiren. Nije nešto što posjeduješ da bi impresionirao svijet, nego da bi olakšao život sebi. Jednostavnost je postala cool. I to ne kao trend, nego kao filozofija.
Internet je danas poput šarma na prvom spoju. Može djelovati očaravajuće, glatko i dotjerano izvana, ali čim shvatiš da je sve samo scenografija i prazna retorika, gubiš interes. Nema ništa privlačnije od veze u kojoj su stvari jasne, u kojoj je sve izrečeno bez muljanja, bez “vidjet ćemo”, bez šarenih fraza koje zvuče lijepo, ali ne znače baš ništa.
Savršeno izbrušeni smijeh na Instagramu, nedjeljni stol pun avokada koji se u stvarnosti već pretvorio u mrzovoljnu smeđu pastu, te “spontana” fotografija s plaže iza koje stoji dvadesetak pokušaja i jedan izgorjeli nos. Čini se da smo svi zajedno odigrali jednu dugačku predstavu idealnog života, ali publika se polako razilazi. Danas je u modi nešto sasvim drugačije. Novi luksuz je kada se više ne trudimo izgledati luksuzno.
U svijetu u kojem su marketinške parole ponekad jednako glasne kao sportski komentatori koji prenose finale, generacija Z i milenijalci mirno su podigli ruku i rekli: dosta nam je buke. Prestali su se paliti na prazna obećanja i „sjajne“ kampanje koje sjaje samo do trenutka kada otvoriš kutiju i vidiš da unutra zapravo nema ničega osim puno plastike i još više razočaranja.
Većina muškaraca mrzi peglanje jer je dugotrajno, monotono i često izgleda kao da vrijeme prolazi u prazno dok se bore s naborima na košuljama koji nikada ne žele surađivati. Srećom, postoji način da tu mržnju zamijenite osjećajem kontrole i učinkovitosti, a pritom ne žrtvujete niti jedan trenutak vašeg rasporeda. Xiaomi Handheld Garment Steamer dolazi kao mala revolucija za sve one koji žele izgledati besprijekorno, ali bez sat vremena provedenog u napetom držanju daske za peglanje.
Postoje automobili koji se voze… i oni koji se doživljavaju. MG Cyberster pripada potonjoj kategoriji — vozilo koje u trenu postaje glavna tema svakog događanja, a da nije ni upalilo motor. Futurističke linije, odvažne proporcije i detalji koji kao da su pobjegli iz najljepše skice automobilske budućnosti, pretvaraju ovaj električni roadster u objekt želje.
Neki još uvijek odbijaju prihvatiti, ali jesenske obaveze vratile su nas u užurbanu dnevnu rutinu! S prvim danima kalendarske jeseni ubrzali smo tempo, a uz novog pametnog pomoćnika poput najtanjeg preklopnog telefona na tržištu, HONOR Magic V5, multitasking i praćenje natrpanog dnevnog rasporeda znatno je lakše. Pokretan umjetnom inteligencijom i Googleovim asistentom Gemini, ovaj pametni telefon već je omiljeni gadget mnogima, pa tako i svestranoj Minei.
Britanski PR stručnjak tvrdi da su Harryjeve šale i medijski nastupi postali neučinkoviti te znak gubitka identiteta nakon odlaska iz kraljevske obitelji.
Glumac otkriva kako je politički govor o Tibetu doveo do dvadesetogodišnje zabrane prisustvovanja Oscaru i zašto nikada nije požalio što ga je izrekao.