Ovo je 8 najpoznatijih modnih sukoba koji su zauvijek promijenili svijet elegancije — nećete vjerovati tko je sve izgubio živce!

Moda nikada nije bila samo prostor za kreativnost – ona je oduvijek i poprište dramatičnih priča. Jer, iako je vanjski sloj ove industrije obavijen sjajem, sofisticiranošću i ljepotom, ispod površine često vrije.

28 lipnja 2025

profmedia FOTO: PROFIMEDIA
HELLO
HELLO! #HelloItsMe

Rivalstva, netrpeljivosti, suptilne (ili ne tako suptilne) sabotaže – sve su to elementi koji čine modni svijet neodoljivo intrigantnim. Upravo zato donosimo pogled unatrag, osam najglasovitijih modnih okršaja svih vremena. U fokusu: osebujne ličnosti, legendarni dizajneri i nezaboravni trenuci koji su oblikovali povijest mode – i to ne samo na pisti.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Alidad M (@athomewithalidad)

Coco Chanel vs. Elsa Schiaparelli

Diva protiv vizionarke: sukob koji je zapalio parišku modnu scenu

Sukob između Coco Chanel i Else Schiaparelli nije bio tek profesionalno nadmetanje – bio je to pravi rat osobnosti, estetike i ambicija, začinjen skandalima koji su odjekivali u salonskim pričama prve polovice 20. stoljeća.

Coco Chanel, kraljica suzdržane elegancije, poznata po britkom jeziku i neumoljivo iskrenim stavovima, s prezirom je govorila o svojoj suparnici: „Ona talijanska umjetnica koja pravi odjeću.“ Taj sarkastični ton jasno je odražavao Chanelin stav prema Schiaparellinoj estetici – dok je Chanel zagovarala jednostavnost, funkcionalnost i profinjenost, Schiaparelli se nije bojala teatralnosti, nadrealističkih elemenata i umjetničke provokacije.

Schiaparelli, jednako oštra i ponosna, nije ostajala dužna. Chanel je za nju bila „ona modistkinja“, podsjećajući na Chaneline skromne početke s izradom šešira. Za razliku od Chanel, Schiaparelli je vjerovala u odvažnost, eksperiment i modnu ekscentričnost. Jednom je izjavila: „Žene trebaju imati hrabrosti biti drugačije.“

Njihov sukob nije se zadržao samo na riječima. Na jednom kostimiranom balu koji je organizirala slavna mecenica Lady Mendl (Elsie de Wolfe), Chanel je – navodno s namjerom – stajala pokraj svijećnjaka, znajući da je Schiaparellina haljina, suradnja sa Salvadorom Dalíjem, izrađena od lako zapaljivih materijala. Kada je Schiaparelli prolazila, haljina joj se zapalila – iako brzo ugašena, šteta je već bila učinjena: poniženje pred pariškom elitom bilo je neizbrisivo.

Ni u svijetu parfema nije bilo mira. Chanel No. 5 već je bio klasik – suptilan, luksuzan i bezvremenski. Schiaparelli je, naravno, uzvratila udarac – i to s parfemom „Shocking“, čija je bočica bila oblikovana po oblinama Mae West. Ime, oblik i poruka bili su direktna provokacija. Dok je Chanel mirisala na diskretni luksuz, Schiaparelli je mirisala na spektakl.

No, iza ovih javnih sukoba stajao je dublji, gotovo filozofski raskol. Chanel je Schiaparellinu modu smatrala pretencioznom i beskorisnom, dok je Schiaparelli Chanel doživljavala kao dosadnu, bez imaginacije. I baš zato je njihov sukob bio toliko fascinantan: jer se nije vodio samo zbog haljina, nego zbog potpuno suprotnih pogleda na ženu, stil i ulogu mode u društvu.

Naslijeđe ovog rivalstva i danas snažno odzvanja modnom scenom. Iako se njihove estetike nikada nisu pomirile, upravo suprotstavljenost i strast s kojom su se suprotstavljale stvorile su priču koja nadilazi modu – priču o ženama koje su se usudile misliti, stvarati i živjeti drugačije.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by @gracedemonaco

Coco Chanel vs. Christian Dior

Dva svijeta, dvije žene, jedan sukob – i to bez ijedne žene na Diorovoj strani

Modna povijest ne pamti mnogo elegantnih ratova, ali sukob između Coco Chanel i Christiana Diora bio je upravo to – rafinirana borba dvaju suprotstavljenih svjetonazora, začinjena pasivnom agresijom, oštrim komentarima i – naravno – vrhunskim krojevima.

Coco Chanel, tada već legendarna ikona jednostavnosti, emancipacije i bezvremenskog šarma, dočekala je Diorov uspon s ne malom dozom podozrivosti. Kad je Christian Dior 1947. lansirao svoj “New Look” – siluetu naglašene ženstvenosti s uskim strukom i bogatim suknjama koje su gutale metre i metre tkanine – Chanel nije krila zgražanje. “Dior ne odijeva žene – on ih tapecira,” odrezala je, prepoznatljivo britka.

Dior, iako diskretniji u svojim izjavama, nije joj ostao dužan. Svojim tipično francuskim šarmom i s dozom ironične suzdržanosti jednom je izjavio: “Chanel je, bez sumnje, genij. No genij jednog prošlog vremena.” U toj elegantno upakiranoj opaski skrivala se suština njihova sukoba – Chanel je za njega bila prošlost, dok je on bio budućnost visoke mode.

Sukob Chanel i Diora doživio je vrhunac krajem četrdesetih i početkom pedesetih godina prošlog stoljeća. Chanel se, nakon godina šutnje tijekom rata, vratila na modnu scenu odlučna da povrati svoje mjesto na tronu. Diorovu estetiku doživljavala je kao regresiju – povratak ženama u “modne oklope” od kojih ih je sama oslobodila. “Ponovno svjedočimo povratku korzeta,” upozoravala je Chanel, vidno frustrirana što se modna industrija okreće raskoši, a ne slobodi.

Njihova ideološka podjela nije stala samo na modnim skicama – pretočila se i u društvene anegdote. Na jednom ekskluzivnom pariškom domjenku, Chanel je navodno komentirala Diorove kreacije ovako: “Od te količine materijala ja bih mogla sašiti tri haljine.” Dior joj je, uz smiješak, odgovorio: “Madame, tada biste imale tri vrlo obične haljine.” Osmijeh je bio srdačan, ali rečenica – oštra.

Premda Dior nije osobno sudjelovao u famoznoj “Bitci kod Versaillesa” 1973., ta modna revija američkih i francuskih dizajnera bila je simbolični nastavak njihova rivalstva. Kuća Chanel predstavljala je bezvremenski francuski chic, dok je kuća Dior utjelovila raskošnu, glamuroznu stranu pariške mode. Suprotnosti su bile očite – i jednako moćne.

Ipak, njihovo neslaganje bilo je više od profesionalnog nadmetanja – bilo je to filozofsko neslaganje oko žene same. Chanel je stvarala za ženu u pokretu, slobodnu, neovisnu i modernu. Dior je slavio ženstvenost u njezinoj idealiziranoj formi, uz siluete koje su podsjećale na barokne slike. U tom raskolu ideja o ženskoj ulozi i ljepoti, rodilo se jedno od najvažnijih modnih rivalstava 20. stoljeća.

Nasljeđe ovog sukoba i danas nadahnjuje dizajnere. Jer, baš kao što moda uvijek traži balans između prošlosti i budućnosti, između forme i funkcije, tako i ovaj sukob podsjeća na vječnu tenziju koja pokreće kreativnost – onu između jednostavnosti i spektakla.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by AMICA (@amicamagazine)

Coco Chanel vs. Cristóbal Balenciaga

Kad se jednostavnost sukobi sa savršenstvom: tiha mržnja u couture rukavicama

Sukob između Coco Chanel i Cristóbala Balenciage bio je sudar dvaju modnih svjetova – jedan strastveno vođen idejom slobode i minimalizma, drugi opsjednut savršenstvom kroja, arhitekturom siluete i tihim luksuzom. A kad se takva dva modna uma susretnu, umjesto zajedništva – nastaje legendarna netrpeljivost.

Coco Chanel, britka, buntovna i izravna, nije skrivala svoje mišljenje o Balenciaginim kreacijama. “Balenciaga je krojač u pravom smislu riječi. Samo pravi krojač može napraviti tako ružne haljine,” izjavila je jednom, s karakterističnom dozom otrovnog šarma. Za nju su Balenciagine skulpturalne, ornamentalne forme bile sve protiv čega se njezina modna revolucija borila.

Cristóbal Balenciaga, s druge strane, nije bio čovjek riječi – barem ne javno izgovorenih. O njegovu se preziru prema Chanel znalo više iz šapta i izraza lica nego iz intervjua. Ipak, jednom je navodno rekao: “Chaneline haljine nisu haljine. To su krpe.” Njegovo inzistiranje na strukturi, luksuzu i tehničkoj izvrsnosti bilo je dijametralno suprotno Chanelinoj estetici ležerne ženstvenosti i funkcionalnosti.

Jedan od najupečatljivijih trenutaka njihove netrpeljivosti zbio se tijekom pariškog Tjedna mode, kad je Chanel – što joj nije bila navika – sjela u prvi red Balenciagine revije. Dok su modeli koračali pistom, Chanel je navodno šaptala svojim suputnicima, smijuljeći se i demonstrativno kolutajući očima. Poruka je bila jasna: nije impresionirana. Publika i mediji, pak, bili su – oduševljeni dramom.

Sukob se nije vodio samo preko haljina – on se preselio i u pristup poslu. Chanel je bila brend još prije nego je marketing postao mainstream. “Ne radim modu – ja jesam moda,” govorila je samouvjereno. Balenciaga je, naprotiv, zazirao od javnosti. Umjesto javnih nastupa, birao je tišinu ateljea. Chanel je tu tišinu tumačila kao slabost, jednom ga prozvavši “genijem koji se skriva iza svojih haljina”.

No Chanel nije stala samo na riječima. Govorkalo se da je širila priče o tome kako Balenciaga koristi jeftinije materijale kako bi povećao profit. Ova optužba izazvala je lavinu negodovanja među njegovim klijentima i kolegama, ali i dodatno učvrstila granicu između dvaju modnih tabora.

I njihovi sljedbenici nastavili su ovu tihu, ali intenzivnu modnu bitku. Chanelini dizajneri znali su javno omalovažavati Balenciagine forme, dok su Balenciagini štićenici Chanel smatrali modnim fosilom koji ne razumije suštinu suvremenog luksuza. Tako se sukob ideja pretvorio u kulturni rat unutar couture elita.

Na kraju, sukob između Coco Chanel i Cristóbala Balenciage nije bio samo profesionalni okršaj – bio je sukob dviju filozofija, dvaju egocentričnih genija, dvoje ljudi koji su – svaki na svoj način – zauvijek promijenili modu. Chanelina pobuna protiv ukalupljene ženstvenosti i Balenciagina fascinacija formom i tehnikom zajedno su definirali dvije krajnosti mode. A upravo su iz tog jaza, iz te napetosti, niknuli neki od najslavnijih trenutaka u povijesti mode.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Dazed Fashion (@dazedfashion)

Yves Saint Laurent vs. Karl Lagerfeld

Kada talenat postane prijestolje, a suparništvo – osobna opsesija

Modna povijest pamti mnoge sukobe, ali rijetko koji je bio toliko osoban, dugotrajan i emocionalno nabijen kao onaj između Yvesa Saint Laurenta i Karla Lagerfelda. Njihovo rivalstvo bilo je sve samo ne jednostavno – bila je to epska borba genijalaca, ponosa, ljubomore i mode kao oružja.

Početkom 1950-ih, dva mlada talenta – Yves i Karl – dijelili su ambiciju, Pariz i budućnost. Zajedno su ulazili u svijet haute couture, a jedan od prvih prijelomnih trenutaka bio je natječaj International Wool Secretariat. Saint Laurent je odnio glavnu nagradu za haljinu, dok je Lagerfeld osvojio kategoriju kaputa. Već tada se među njima javila prva pukotina taštine. Saint Laurent je godinama kasnije izjavio: “Karl je uvijek bio ljubomoran. Nikada mi nije oprostio tu pobjedu.”

Iako su isprva bili prijatelji, s vremenom su se našli na suprotnim stranama modne fronte. Dok je Saint Laurent gradio vlastiti brend i transformirao žensku siluetu u simbol emancipacije, Lagerfeld je karijeru oblikovao kroz spektakularna vodstva modnih kuća poput Fendija i, naposljetku, Chanel. A upravo Chanel je postala nova bojišnica. Lagerfeldov dolazak u kuću koju je osnovala Chanel doživio se kao osobni izazov Saint Laurentovom statusu modnog genija. Lagerfeld je izjavio, s notom sarkazma: “Yves ima stil. Chanel ima dušu.”

No možda najintenzivnija drama nije bila ni na pisti ni u novinama – već u privatnim salonima, za vrijeme večernjih zabava. Oba dizajnera bila su povezana s Jacquesom de Bascherom, enigmatičnim bonvivanom i društvenim epicentrom pariške elite. Njegova prisnost s obojicom pretvorila je profesionalni sukob u osobni pakao. Pierre Bergé, Saint Laurentov partner i poslovni saveznik, bez uvijanja je izjavio: “Karl je oduvijek bio Yvesova sjena. Ali tamna.”

Vrhunac skandala dogodio se na jednoj pariškoj zabavi 1970-ih. Alkohol, ego i stare rane kulminirali su javnom konfrontacijom. Saint Laurent je, prema svjedocima, prišao Lagerfeldu i optužio ga za krađu ideja – uz prijetnju fizičkim obračunom. Scena je bila dramatična, a gosti su u nevjerici promatrali trenutak koji je postao legendaran.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Promiflash (@promiflash)

Njihov sukob bio je i sukob estetike. Saint Laurent je bio romantičar, sklon emociji, često obuzet vlastitim demonima. Njegova moda bila je poetska, ranjiva, ali moćna. Lagerfeld je, naprotiv, gradio distanciran imidž – sa sunčanim naočalama, visokim ovratnicima i lepezom – hladan, proračunat, britak. “Yves je bio genij, ali pustio je da ga demoni pojedu,” govorio je Lagerfeld, ne bez gorčine.

Unatoč svemu, ispod slojeva međusobne mržnje tinjalo je poštovanje. Saint Laurent je jednom priznao: “Karl ima nevjerojatan talent za samopromociju. To meni uvijek nedostaje.” Lagerfeld je uzvratio: “Yves je promijenio modni svijet. Čak i ja to moram priznati.”

Na kraju, njihovo suparništvo nije bilo samo pitanje mode – bilo je to pitanje identiteta, naslijeđa, nadmoći. Dva modna titana s različitim vizijama, osobnostima i sudbinama, zauvijek su obilježila epohu u kojoj su stvarali. Njihova priča ostaje fascinantna lekcija o tome koliko moda može biti osobna – i koliko rivalstvo može biti stvar kreativnog goriva, ali i osobnog uništenja.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Vogue Italia (@vogueitalia)

Gianni Versace vs. Giorgio Armani

Dvije ikone, dva svijeta – sukob koji je zapalio Milano

Rivalstvo između Giannija Versacea i Giorgia Armanija nije bila samo borba stila – bila je to modna saga ispunjena strastima, osobnostima i egom koji su zapalili modnu scenu Italije i svijeta. Dva modna titana, dva gotovo suprotna univerzuma, isprepleteni u vrtlogu suparništva koje je nadmašilo same kolekcije.

Gianni Versace bio je oličenje ekstravagancije: raskošni, hrabri, provokativni dizajni prepuni glamura i seksepila. Volio je slavne osobe i njihove svjetlucave svjetove, stvarajući komade koji nisu ostavljali mjesta za diskreciju. Nasuprot njemu, Giorgio Armani slijedio je put minimalizma i suptilne elegancije, birajući čiste linije, prigušene tonove i tihi luksuz koji šapće sofisticiranost, a ne vrišti o njoj.

Već na samom početku, razlika u njihovim modnim vizijama prerastala je u osobni sukob. Gianni je jednom o Armaniju rekao: „On kroji za žene, a ja odijevam ljubavnice.“ Oštra opaska koja je jasno pokazala kako je Versace smatrao Armani stil previše konzervativnim i dosadnim.

Armani nije ostajao dužan. Njegova rezerva prema Versaceovoj ekstravaganciji bila je gotovo opipljiva. „Versace je kralj vulgarnosti,“ izjavio je jednom hladno, kritizirajući otvorenu seksualnost i blještavilo koje Versace nije krio.

Jedan od najupečatljivijih trenutaka njihovog sukoba odigrao se tijekom Milanskog tjedna mode 1990. Versace je priredio spektakularnu reviju na kojoj su blistali supermodeli poput Naomi Campbell, Cindy Crawford i Linde Evangeliste, u blještavim, provokativnim kreacijama. Taj događaj postao je glavna tema razgovora. Nešto kasnije, Armani je oštro komentirao: „Ja dizajniram za prave žene, ne za šou djevojke.“ Versace se uvrijedio, budući da je upravo s najpoznatijim modelima njegov modni stil i postao globalni fenomen.

Njihova prepucavanja preko medija bila su nemilosrdna. Versace je ismijavao Armanijev stil riječima: „On pokušava nešto reći tako što ne radi ništa.“ Armani je uzvratio: „Moda mora biti inteligentna i dostojanstvena, a ne kićena parada bogatstva.“

Iza kulisa, njihova borba bila je jednako žestoka. Oba su se dizajnera natjecala za naklonost talijanske elite, a njihove revije bile su prava borilišta za najutjecajnije klijente i zvijezde. Modni mediji s guštom su pratili svaku njihovu riječ, svaki sukob, svaki pik.

Jedan od najpoznatijih trenutaka zbio se 1995., na naslovnici Vanity Faira, koji ih je nazvao „Titani Milana“. U tom intervjuu Versace je bez zadrške proglasio: „Armani je biznismen, ja sam umjetnik.“ Izjava koja savršeno sažima njihov sukob: umjetnički pristup protiv komercijalnog senzibiliteta.

Iako često gorak, njihov odnos imao je i dozu međusobnog poštovanja. Armani je priznao: „Gianni ima nevjerojatan talent za dramu.“ S druge strane, Versace je u rijetkom trenutku iskrenosti rekao: „Giorgiova preciznost i elegancija su neosporni, iako me znaju dovesti do suza od dosade.“

Tragična smrt Giannija Versacea 1997. šokirala je modni svijet i donijela nagli kraj ovom rivalstvu. Armani je tada pokazao plemenitost rekavši: „Versace je na modnu scenu unio boju i fantaziju. Njegov odlazak duboko pogađa.“

Modna bitka između Versacea i Armanija bila je mnogo više od sukoba stilova. Bila je to borba ideja, osobnosti i vizija koje su pokrenule talijansku i svjetsku modu u nove visine. I danas se njihova suparništva i ostavštine osjećaju u svakom modnom ateljeu – podsjetnik da su najveći sukobi često oni koji oblikuju povijest.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Forgotten 80s (@forgotten80s)

Azzedine Alaïa vs. Anna Wintour

Kralj kroja protiv kraljice mode: sukob stila i moći

Rivalstvo između Azzedinea Alaïe, poznatog kao „Kralj kroja“ i majstor tijesnih, savršeno pristajućih haljina, te Anne Wintour, neumoljive i moćne urednice časopisa Vogue, jedna je od najuzbudljivijih i najskandaloznijih saga modne industrije. Dok je Alaïa bio posvećen svom zanatu, tiho i bez velikog publiciteta, Wintour je držala ključeve modne moći — mogla je stvoriti ili uništiti karijere svojim utjecajem.

Svoju netrpeljivost nisu skrivali, često su je pokazivali javno, pretvarajući modnu scenu u pravu sapunicu. Alaïa nikada nije skrivao svoje mišljenje o Wintour: “Ona biznis vodi sjajno, ali ne i modu. Kad vidim što odijeva, ne vjerujem ni sekundu u njezin ukus,”. Ova izjava bila je samo vrh ledenog brijega u njihovom dugogodišnjem sukobu.

Anna Wintour, poznata po svojoj hladnoj eleganciji i oštrom instinktu, rijetko je komentirala Alaïu javno, no njezine su odluke govorile same za sebe. Unatoč Alaïinoj slavnoj reputaciji i odanosti slavnih klijenata, njegove kreacije godinama nisu dolazile do stranica američkog Voguea. Takav izbor bio je očita demonstracija moći i kontrola Wintourove nad modnim narativom.

Posebno skandalozan trenutak dogodio se 2009. godine na gala večeri Instituta za kostim Metropolitan muzeja, koju Wintour vodi i nadzire. Alaïa je dizajnirao haljine za slavne modele kao što su Stephanie Seymour i Naomi Campbell, no kad njegovi radovi nisu bili izloženi, povukao je svoj doprinos u znak prosvjeda. Ovaj drzak potez bio je jasan izazov Wintourinom autoritetu i šokirao je modnu zajednicu.

Alaïina kritika modne industrije i opsjednutosti Wintour mršavošću bila je dobro poznata. “U modnoj industriji možeš vidjeti normalne ženske tipove tijela na fotografijama, ali u stvarnom modnom svijetu to nikad nećeš vidjeti,” govorio je, jasno aludirajući na Vogue i njegovu odgovornost za nerealne standarde ljepote.

Dok je Wintour dominirala modnim narativom gotovo apsolutno, Alaïa je bio jedan od rijetkih koji joj se otvoreno suprotstavio. “Ja sam pravi krojač. Za mene rad nije samo pitanje novca,” rekao je jednom, jasno kritizirajući komercijalnu prirodu mode koja je Wintour izdvajala kao gospodaricu igre.

Njihovo rivalstvo nije bilo samo profesionalno – bilo je duboko osobno. Alaïino odbijanje da se uklopi u industrijske norme i Wintourina čelična kontrola nad modnim narativom stvorili su neprestani sukob. Njezina odluka da ne uključi Alaïine kreacije u Vogue mnogima je djelovala kao osobna osvetnička mjera protiv dizajnera koji nije pristajao na pravila.

Unatoč svemu, postojalo je i uzajamno, iako tupo, poštovanje. Nakon Alaïine smrti 2017., Wintour je odala počast njegovom iznimnom talentu: “Azzedine Alaïa bio je istinski vizionar, velik čovjek i nevjerojatan talent, koji će uvijek biti upamćen po svojoj vještini i dizajnima.” Iako je ovaj oproštaj bio pun poštovanja, nije mogao izbrisati godine napetosti i sukoba.

Rivalstvo između Azzedinea Alaïe i Anne Wintour ostaje jedna od najfascinantnijih priča modne povijesti. To je bio sukob ideologija – Alaïina predanost zanatu i individualnosti protiv Wintourine komercijalne moći i utjecaja. Njihova borba nije samo oslikala moćne napetosti u modnoj industriji, već je i naglasila vječni sukob između kreativnosti i tržišta, ostavljajući modnom svijetu priču koja intrigira i inspirira do danas.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by DR. Naomi Campbell (@naomi)

Tyra Banks vs. Naomi Campbell

Dvije kraljice piste: borba za dominaciju i priznanje

Rivalstvo između Tyre Banks i Naomi Campbell jedna je od najdramatičnijih i najdugotrajnijih priča modne industrije. Obje su bile supermodeli koji su dominirali pistom tijekom 1990-ih, ali njihov odnos obilježio je splet zavisti, natjecanja i javnih sukoba, koji su neprestano punili naslovnice tabloida.

Tyra Banks, koja je na modnoj sceni eksplodirala kao tinejdžerica, često je bila uspoređivana s Naomi Campbell, tadašnjom neprikosnovenom kraljicom piste. Isprva je Banks idolizirala Campbell i sanjala o tome da korača njezinim stopama. No, ubrzo je shvatila da je modna industrija puno surovija nego što je zamišljala. “Rekli su mi da je Naomi ljuta jer sam ja tu. Kad sam je konačno upoznala, mislila sam, ‘O moj Bože, kako je ovo cool.’ Ali vrlo brzo sam shvatila koje je moje mjesto,” prisjetila se Banks.

Naomi Campbell, poznata po svom žestokom hodu i još žešćem temperamentu, vidjela je Banks kao ozbiljnu prijetnju svojoj dominaciji. Njezino neprijateljstvo prema Banks bilo je očito i nije ga skrivala. Glasine o napetostima iza scene i hladnim susretima postale su legendarne u modnom svijetu. Banks je jednom izjavila: “Ljudi nisu znali koliko sam patila, kako me industrija isključivala, nisam smjela jesti s ostalim modelima na revijama – stvari koje su možda male, ali su strašno boljele.”

Jedan od najskandaloznijih trenutaka njihove netrpeljivosti dogodio se početkom 1990-ih tijekom jednog modnog snimanja. Banks tvrdi da ju je Campbell izbacila s fotosessiona. “Radila je jako gadne stvari,” prisjetila se Banks. “To su bili neki od najtežih trenutaka u mom životu.”

Mediji su dodatno potpaljivali njihovo rivalstvo, često ih uspoređujući i nagađajući o dubini njihove mržnje. Campbell je godinama bila vrlo zatvorena oko te teme, ali na kraju je ipak progovorila: “Jako sam ponosna na Tyru i ono što je napravila s ‘America’s Next Top Model’. Drago mi je što je poznajem.”

Tyra je, pak, svoju platformu koristila da javno priča o rivalstvu. U svojoj emisiji, The Tyra Banks Show, pozvala je Campbell da razjasne nesuglasice. Epizoda je bila izuzetno iščekivana, a gledatelji su željno pratili njihov emotivni susret. Banks je otvoreno rekla: “Samo želim razumjeti što se dogodilo jer si me jako povrijedila.”

Campbell, poznata po direktnosti, uputila je ispriku, iako je djelovala pomalo rezervirano: “Žao mi je ako sam ikada učinila išta što te je povrijedilo. Bila sam mlada, svi smo bili mladi. Žao mi je.”

Unatoč javnim isprikama, tenzije nikad nisu potpuno nestale. Rivalstvo se ponovno rasplamsalo 2013. kad je Campbell pokrenula svoj reality show The Face, koji su mnogi vidjeli kao izazov Banksinom America’s Next Top Model. Banks je javno ostala dostojanstvena i čestitala Campbell na showu, no insajderi su nagađali da je to za nju bilo ugrožavanje teritorija.

Rivalstvo Tyre Banks i Naomie Campbell snažno ilustrira surovost modne industrije, posebno za žene tamne puti koje su se morale izboriti za svoje mjesto u industriji koja je dugo bila rezervirana za modele bijele kože. Banks je jednom izjavila: “Da, bile smo konkurentice, osjećala sam da nas tretiraju kao da može postojati samo jedna od nas.”

U posljednjim godinama obje su pokušale ostaviti rivalstvo iza sebe. Ipak, njihova priča i dalje ostaje jedna od najzanimljivijih i najčešće prepričavanih u modnoj povijesti. Njihovi dramatični sukobi, javne konfrontacije i iskrene ispovijesti zacementirali su njihovu bitku u anale mode, podsjećajući nas da iza glamura piste često stoje vrlo visoki ulozi i neizvjesne, ponekad brutalne borbe.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Tyra Banks (@tyrabanks)

Louis Vuitton vs. Hermès

Rivalstvo dvaju luksuznih divova: drama, špijunaža i bitka za kontrolu

Pravni sukob između Louisa Vuittona i Hermèsa predstavlja jedan od najdramatičnijih i najskandaloznijih korporativnih sporova u svijetu luksuzne mode. Ovo nije bila samo borba velikana – bila je to saga prepuna intriga, špijunaže i visokorizičnih poteza koja je zaokupila pažnju cijelog svijeta.

Louis Vuitton, kao perjanica najvećeg svjetskog luksuznog konglomerata LVMH, bio je pod vodstvom lukavog i ambicioznog Bernarda Arnaulta. S druge strane, Hermès, obiteljski vođena tvrtka poznata po vrhunskoj izradi i ekskluzivnosti, neumorno je štitila svoju neovisnost. Sukob je započeo kada je LVMH tajno počeo gomilati dionice Hermèsa, što je kulminiralo pravnim bitkama koje su potresle modni svijet.

Arnault, poznat kao “vuk u kašmiru,” nije skrivao divljenje prema Hermèsu, no njegove metode stjecanja dionica bile su daleko od transparentnih. Do 2010. godine, LVMH je putem podružnica i derivata prikupio čak 17,1 % dionica Hermèsa. Hermès, iznenađen ovom tajnom kupnjom, optužio je LVMH za insider trgovinu i manipulaciju tržištem.

Patrick Thomas, tadašnji CEO Hermèsa, bio je bijesan i oštro je izjavio: “Ako želite zavesti lijepu ženu, ne počinjete silovanjem s leđa.” Ova provokativna izjava savršeno je oslikala napetost između dviju kompanija i percepciju nepoštenih taktika LVMH-a. Thomas je to nazvao “najvećim izazovom u povijesti Hermèsa.”

Arnault je, hladnokrvno, branio svoje poteze riječima: “Naš cilj je dugoročno sudjelovanje u Hermèsu i podrška njegovoj uspješnoj strategiji.” No, njegove riječi nisu smirile bijes obitelji Hermès, koja je to vidjela kao neprijateljsko preuzimanje.

Skandal je dosegnuo vrhunac kada je Hermès pokrenuo sudski postupak protiv LVMH-a, tvrdeći da je stjecanje dionica prekršilo francuske burzovne propise. Francuska financijska agencija AMF započela je istragu o metodama LVMH-a, dodatno podgrijavajući dramu.

Godine 2013., AMF je kaznio LVMH s čak 8 milijuna eura zbog neprijavljivanja postupnog stjecanja dionica, što je smatrano kršenjem pravila transparentnosti. Hermès je proslavio ovu presudu kao svoju pobjedu, no borba je i dalje trajala. Obitelj Hermès osnovala je holding kompaniju kako bi zaštitila svoje dionice i spriječila daljnje pokušaje LVMH-a.

Iza kulisa, napetost je bila opipljiva. Pierre-Alexis Dumas, umjetnički direktor Hermèsa, izjavio je: “Hermès nije samo brend. To je obitelj i nasljeđe koje s ponosom štitimo.” Ova poruka protkala je cijeli Hermèsov kamp, gdje je očuvanje neovisnosti i nasljeđa bilo ključno.

Dok su ovi divovi luksuza ratovali, modni svijet je napeto promatrao njihove poteze. Sukob nije bio samo poslovni, već i filozofski: Hermès je simbolizirao zanatsku izvrsnost, tradiciju i ekskluzivnost, dok je Louis Vuitton predstavljao agresivnu ekspanziju, marketinšku moć i luksuz na velikoj skali.

Neočekivani preokret dogodio se 2014. kada je LVMH objavio da će distribuirati svoje dionice Hermèsa svojim dioničarima, čime je praktički okončao kontroverzni udio u tvrtki. Ovaj potez protumačen je kao strateško povlačenje Arnaulta, koji je izjavio: “Drago nam je što smo pridonijeli uspjehu Hermèsa.”

Pravni sukob između Louisa Vuittona i Hermèsa ostaje jedan od najuzbudljivijih epizoda u povijesti luksuzne mode. To je bila borba ega, kontrola i dokaz koliko daleko kompanije mogu ići kako bi zaštitile svoj identitet. Skandalozne detalje – od tajnih kupnji dionica do oštrih javnih izjava – utisnule su ovaj sukob u modnu mitologiju, potvrđujući da su u svijetu luksuza borbe za moć jednako sofisticirane i intrigantne kao i sami dizajni.

U glamuroznom, ali nemilosrdnom svijetu mode, rivalstva i modni sukobi jednako su važan dio priče kao i same kreacije. Od legendarnog sukoba Coco Chanel i Cristóbala Balenciage do žestokih okršaja Tyre Banks i Naomi Campbell, ovi sukobi oblikovali su modnu industriju, potičući inovacije i osvajajući maštu javnosti. Pravni obračun između Louisa Vuittona i Hermèsa donio je pak korporativnu dimenziju ovim dramatičnim pričama, istaknuvši visoke uloge i strastvenu zaštitu luksuznih brendova.

Svako rivalstvo, bilo da je potaknuto osobnim animozitetima, profesionalnom konkurencijom ili korporativnim ambicijama, otkriva dublju istinu o svijetu mode: to je prostor gdje se kreativnost sukobljava s egom, a želja za dominacijom često vodi do legendarnog obračuna. Minimalistički bunt Coco Chanel sudario se s konstrukcijskom elegancijom Balenciage, dok su osobni sukobi Tyre Banks i Naomi Campbell odražavali borbu za raznolikost i zastupljenost, a prikrivene igre LVMH-a protiv Hermèsa naglasile su okrutnu prirodu poslovanja u svijetu luksuza.

Ove modne svađe nisu samo senzacionalističke priče; one su svjedočanstvo strasti i intenziteta koji pokreću modnu industriju. Naglašavaju delikatnu ravnotežu između umjetnosti i biznisa, osobnog i profesionalnog, starog i novog. U svijetu u kojem je izgled sve, ova rivalstva ostavila su neizbrisiv trag, oblikujući ne samo karijere uključenih, već i samu putanju mode.

Kada sagledamo ove kultne modne sukobe, jasno je da iza svake prekrasne haljine i blistave modne revije stoji složena mreža odnosa, borbi za moć i nadmoć. Ove priče podsjećaju nas da moda nije samo odjeća; ona je vizija, ambicija i neumoljiva potraga za izvrsnošću. Bilo da ih gledamo kao skandale ili pokretače promjena, ova rivalstva neosporno su pridonijela bogatom tkanju modne povijesti, čineći industriju jednako dinamičnom i fascinantnom kao i djela koja proizvodi.

Oznake:

Armani minimalizam Balenciaga Chanel netrpeljivost Balenciaga couture Balenciaga haljine Balenciaga krojač Chanel parfem Chanel parfemi Chanel Schiaparelli sukob Chanel vs Balenciaga Chanel vs Dior Chanel vs Schiaparelli Coco Chanel vs Elsa Schiaparelli couture sukobi Dior Chanel rivalstvo Dior new look dizajnerska netrpeljivost fashion battles Gianni Versace vs Giorgio Armani haute couture rivalstvo kreativno rivalstvo Lagerfeld Chanel Lagerfeld i Saint Laurent Lagerfeld stil Lagerfeld vs Saint Laurent legendarni dizajneri legendarni modni momenti legendarni modni sukobi moda i rivalstvo modna drama modna elegancija modna estetika modna filozofija modna industrija rivalstva modna inspiracija sukoba modna kritika modna povijest sukoba modna suparništva modna suparništva povijest modne ikone modne legende modne legende sukobi modne revolucije modni brendovi rivalstvo modni dijalozi modni dizajneri modni dizajneri sukobi modni dizajnerski sukobi modni događaji modni dvojci modni ikoni modni izazovi modni klasici modni komentari modni legendarni sukobi modni likovi modni mecenati modni mitovi modni nastupi modni okršaji modni portreti modni ratovi modni senzacije modni skandali modni skandali i sukobi modni spektakl modni sukobi modni sukobi 20. stoljeća modni sukobi povijest modni svijet intrigantno modni tajni sukobi modni utjecaji modni vrhunci pariška moda pariška modna scena pariški haute couture Pariški tjedan mode povijest mode rivalstvo dizajnera rivalstvo u modi Saint Laurent moda Saint Laurent skandali Schiaparelli modna ekscentričnost stil i moda sukobi sukob stilova sukobi na pistama sukobi u modi talijanska moda Versace Armani rivalstvo Versace glamur Versace vs Armani visoka moda Yves Saint Laurent vs Karl Lagerfeld

druge vijesti

barcaffe

Najveći coffee showdown godine stiže u Zagreb: Tko će odnijeti titulu najboljeg barista i osvojiti 5 000 €?

Dok miris svježe pripremljene kave svakodnevno ispunjava kafiće diljem regije, a baristi stvaraju male umjetničke radove u svakoj šalici, iza kulisa se sprema najveći događaj godine za ljubitelje kave i coffee profesionalce. Barcaffè Barista Cup 2025, najvažnije i najprestižnije regionalno natjecanje u pripremi kave, ponovno stiže u Zagreb, gdje će ove jeseni okupiti najbolje bariste iz Hrvatske, Slovenije, Srbije i Bosne i Hercegovine. Otvorene su prijave za peto izdanje Barista Cupa, a svi baristi koji se žele dokazati na najvećoj regionalnoj sceni imaju priliku prijaviti se do 31. kolovoza - putem video prijave kojom demonstriraju svoju stručnost, kreativnost i strast prema kavi.

Lifestyle

21 srpnja 2025

motovun

Filmske čarolije pod zvijezdama: zašto je ljetno kino u Motovunu nezaobilazni događaj ljeta

Postoje mjesta na kojima film nije samo projekcija na platnu, već gotovo mitsko iskustvo koje se urezuje u pamćenje svim osjetilima. Motovun je jedno od takvih mjesta. Kad padne noć, a zidine tog istarskog gradića utihnu pod ljetnim nebom, započne čarolija — filmska, emotivna, gotovo svemirska. Ljetno kino u Motovunu, koje se ovog srpnja vraća nakon prošlogodišnje premijere, više je od običnog kulturnog događaja. To je hommage vremenu, prostoru i svima nama koji u kinu ne tražimo samo priču, nego i mjesto pripadanja.

Glazba/Festivali

19 srpnja 2025