Umjetnost u službi društvenih promjena: Sarajevo Photography Festival 2025
Četvrto izdanje Sarajevo Photography Festivala, vodećeg fotografskog događaja u jugoistočnoj Europi, održat će se od 9. do 15. lipnja 2025. na više lokacija diljem Sarajeva.
U srcu Sarajeva, na raskrižju povijesti i suvremenosti, već četvrtu godinu zaredom odvija se nešto posebno – Sarajevo Photography Festival, događaj koji nadilazi granice običnog kulturnog programa i postaje živo mjesto susreta, dijaloga i dubokih emocija. Ulice Sarajeva, galerije, muzeji i gradski trgovi ovih dana postaju platna na kojima se ispisuju priče svijeta – one tihe, nježne, bolne, ali i inspirativne.
Ovogodišnja tema nosi intrigantan naziv – Weltschmerz, riječ koja u sebi nosi cijeli svemir tuge i melankolije, one tihe boli koja se rađa iz jaza između svijeta kakav jest i kakav bi mogao biti. No ova emocija nije samo pasivna – ona je pokretač stvaranja, promišljanja, otpora. Kroz niz izložbi, predavanja, radionica i razgovora, festival nas poziva da promatramo svijet kroz drugačiji objektiv – onaj koji prepoznaje ljepotu i u gubitku, i u promjeni, i u borbi.
Jedan od najemotivnijih trenutaka festivala je svakako izložba Leaving and Waving američke fotografkinje Deanne Dikeman, koja nas vodi na 27-godišnje putovanje oproštaja sa svojim roditeljima. Njezine fotografije nisu samo slike – to su meki rezovi u vremenu, dokumenti jedne univerzalne intime koja odzvanja sa svakim pogledom.
S druge strane grada, u Galeriji Manifesto, beogradski kolektiv Belgrade Raw i autorica Jelena Nikolić predstavljaju izložbu čiji sam naziv govori sve: Not many things disgust me, a lot of things make me sad. Ogoljena estetika, sirove emocije i svakodnevna ranjivost stvaraju prostor u kojem se posjetitelj može i nasmijati i rasplakati.
I ove godine festival posebno ističe fotoknjige i self-publishing – formate koji sve više privlače pažnju umjetnika koji žele svoju priču ispričati intimnije, dublje, vlastitim tempom i stilom. To je prava posveta taktilnom pripovijedanju u vremenu digitalnog.
Fotografija ovdje nije samo umjetnost – ona je alat, svjedok, oružje u borbi za identitet, memoriju i istinu. To se osjeća i u radovima Dženata Drekovića, čija izložba Bamburci u Historijskom muzeju propituje što pamtimo, što zaboravljamo – i tko to odlučuje.
Trg Susan Sontag pretvara se u otvorenu galeriju gdje radovi Rubéna Salgada Escudera svijetle – doslovno. Serijal Solar Portraits bilježi snagu tehnologije koja donosi svjetlo – i metaforički i stvarno – onima koji ga najviše trebaju.
Festival ne bi bio potpun bez edukativnog programa – panel diskusija, masterclassova i razgovora koji okupljaju stručnjake, entuzijaste i znatiželjnike. Ovdje se uči, propituje i povezuje – generacije i discipline, umjetnici i publika.
Natjecateljski duh prisutan je kroz osam kategorija koje pokrivaju sve od portreta do konceptualne fotografije, a međunarodni žiri, među kojima su i vodeća imena poput Alessie Glaviano (PhotoVogue) i Marine Paulenke (Fotografiska Berlin), bira najbolje među više od 60 zemalja. Grand Prix donosi nagradu od 2.000 eura – ali prava nagrada su trenuci koje fotografi uspiju uhvatiti i podijeliti sa svijetom.
Na čelu festivala je Aida Redžepagić, vizionarka koja je Sarajevo pretvorila u točku globalnog susreta fotografa, i Jelena Janković, programska direktorica čiji se rukopis vidi u svakom detalju programa.
Sarajevo Photography Festival nije samo festival – to je stanje duha. To je mjesto gdje se prepoznaje ljepota u lomljivosti, snaga u tišini i moć u slici. A ono najbolje – tek dolazi.
Cjelokupan program uskoro će biti objavljen na: www.sarajevophotofest.com – i vjerujte nam, želite ga pratiti.
Božići devedesetih nezamislivi su bez Kevina McCallistera, njujorških ulica i bezvremenske pjesme All Alone On Christmas koja se zauvijek urezala u kolektivnu blagdansku memoriju. Upravo je taj filmski klasik ove godine dobio novo, domaće ruho – i to potpuno legalno, uz službeno odobrenje američkih nositelja autorskih prava.
U svijetu glazbe postoje trenuci koji nadilaze običan koncertni doživljaj i prerastaju u kulturni događaj o kojem se govori tjednima, mjesecima, pa i godinama. Jedan takav tren upravo se najavljuje u Zagrebu. Nakon što je publici prošle godine uputio obećanje koje se čeka s posebnim uzbuđenjem, legendarni Al Bano – jedan od najprepoznatljivijih talijanskih glasova i čovjek čija je karijera ispisala dio suvremene glazbene povijesti – ove ga sezone i ispunjava.
Advent kod Matoša jedan je od najčarobnijih i najfotografiranijih adventskih kutaka u gradu. I dok se centar guši u kaosu i prometu, na istočnoj strani Strossmayerovog šetališta bilježimo sve veći broj posjetitelja kojima je ovaj skriveni dragulj postao adventsko utočište i mjesto za uživanciju u miru.
Mladi Zagrepčani i studenti ekonomije, Grga Brkjačić (19) i Ante Dvoravić (18), odlučili su prije pola godine ostvariti dugo sanjanu ideju – stvoriti vlastiti party koncept koji redefinira način na koji mladi u Hrvatskoj doživljavaju izlaske. Tako je rođen WHOPS, projekt kojim su Grga i Ante odlučili unijeti svježinu i novu energiju u domaću klupsku scenu.
Nebojša Slijepčević i Stanko Herceg birali najbolje učeničke filmove o iskustvu izbjeglica. U žiriju i mlada osoba s izbjegličkim iskustvom iz DR Konga; u programu sudjelovalo više od 100 učenika.
Winter Jaska otvorila je svoja vrata u potpuno novom izdanju i već je prvog vikenda potvrdila zašto je to moderni, opušteni i drugačiji zimski festival. Nova lokacija u prostoru nekadašnje Vojarne pretvorila se u zimski kvart u kojem su se posjetitelji mogli prepustiti dobroj energiji, ugodnom ritmu i atmosferi koja donosi predah od svakodnevice.
Nakon uspješnog ljetnog singla Sami i njegove nedavno objavljene klupske remiks verzije, Melita Lovričević vraća se s novim singlom Nema vremena. Pjesma donosi svjež spoj elektronike, drum’n’bassa i jazza, obrađujući svima poznatu frazu “nemam vremena” te je pretvarajući u glazbeno pitanje koje nas potiče na razmišljanje: ako nam vrijeme doista stalno izmiče, što činimo s onim koje nam je preostalo?
Zagrebački Vintage Industrial Bar ove će zime biti epicentar domaće rock energije. PIPSCHIPS&VIDEOCLIPS, jedan od najutjecajnijih i najdosljednijih bendova hrvatske glazbene scene, rasprodali su svih pet najavljenih koncerata u rekordnom roku – a interes publike toliko je nadmašio očekivanja da je dodan i šesti datum, 3. siječnja 2026. Time Pipsi postaju prvi bend koji u povijesti Vintagea svira rezidenciju dugu čak šest uzastopnih večeri.
Umjetna inteligencija sve je prisutnija u našim životima, a njezina primjena iz dana u dan postaje raznolikija. AI više nije samo alat za analizu podataka ili industrijsku automatizaciju sada sudjeluje u kreativnosti, glazbi, komunikaciji i svakodnevnim navikama. Unatoč čestim raspravama o prednostima i rizicima, jedno je sve jasnije: kada se koristi odgovorno, AI može povezati ljude na načine koji su prije bili nezamislivi.
U potrazi za božićnim poklonom koji nije tek još jedan predmet, već promišljena gesta, modno osviještene žene uvijek traže isto: estetiku, kvalitetu i priču. De’llure je upravo takav izbor, nakit koji ne viče, ali se pamti. Brend koji dolazi iz “tvornice luksuza” zagrebačke obitelji Prahir u sebi nosi onu rijetku ravnotežu između suvremenog minimalizma i suptilnog glamura, idealnu za fashionistice koje znaju da je pravi stil uvijek nenametljiv.
Božići devedesetih nezamislivi su bez Kevina McCallistera, njujorških ulica i bezvremenske pjesme All Alone On Christmas koja se zauvijek urezala u kolektivnu blagdansku memoriju. Upravo je taj filmski klasik ove godine dobio novo, domaće ruho – i to potpuno legalno, uz službeno odobrenje američkih nositelja autorskih prava.
Nakon gotovo dva desetljeća, fanovi kultne serije Sex and the City s nestrpljenjem su dočekali nastavak And Just Like That…, očekujući onu čaroliju, humor i emocionalnu povezanost koja je originalnu seriju učinila legendarnom.
Godina 2026. označava prekretnicu u svijetu televizije i zabave. Nakon godina dominacije tzv. “woke” narativa, kada su LGBTQ+ likovi, rodne ideologije i politički korektne poruke preplavile ekran, industrija polako, ali sigurno počinje vraćati ravnotežu i fokus na ono što publika doista želi gledati. Statistike iz GLAAD-ovog izvještaja Where We Are on TV jasno pokazuju trend: gotovo 41% LGBTQ+ likova s prethodnih sezona neće se vraćati u 2026. – rezultat ne toliko cenzure koliko poslovnih odluka i prirodnog završetka serija, ali u očima mnogih kritičara, ovo simbolizira kraj ere prisilne ideološke uključenosti u mainstream zabavi.