Zadar postaje središte dijaloga: Što nas uči Festival tolerancije 2025. o razumijevanju kroz film i glazbu
U vrijeme kada su zidovi između ljudi vidljiviji nego ikad prije, Zadar će krajem listopada ponovno postati grad koji ih pokušava srušiti. Devetnaesto izdanje Festivala tolerancije Zadar 2025. ne donosi samo filmove, već i razgovore koji se nastavljaju i nakon što se svjetla u dvorani ugase. Ovdje se umjetnost ne gleda, nego doživljava – kao prostor susreta, empatije i ponovnog otkrivanja što zapravo znači razumjeti drugoga.
Festival, koji se održava od 22. do 25. listopada, okuplja autore, glazbenike, institucije i građane u zajedničkom promišljanju suvremenog svijeta. Program “Iza platna” otvara prostor u kojem film postaje povod za razgovor o onome što ostaje neizgovoreno – o odgovornosti, sjećanju i ljudskosti. Organizatori naglašavaju kako se Festival tolerancije ne bavi politikom, nego ljudima i njihovim pričama, onima koje nas povezuju ne zato što smo isti, već zato što se usudimo razumjeti.
Razumijevanje kao prostor susreta
Ovogodišnji Festival tolerancije Zadar 2025. započinje filmom Mlade majke belgijskih redatelja Jean-Pierrea i Luca Dardennea, dobitnika dviju Zlatnih palmi. Film govori o pet tinejdžerica koje pokušavaju pronaći svoj glas i dostojanstvo u svijetu koji ih je prerano prisilio na odgovornost. Taj film ne otvara samo festival, nego i pitanje: gdje prestaje društvena osuda, a počinje razumijevanje?
Središnji događaj bit će svjetska premijera filma Nema života bez glazbe, dirljive priče o belgijskom pijanistu Kosti Jakiću i jazz glazbeniku Simonu Gronowskom, koji je preživio Holokaust i koji godinama širi poruku pomirenja. Njihov susret za klavirom nije samo glazbeni dijalog, nego simbol mosta između generacija i svjetova. U tom spoju glazbe i sjećanja krije se ono što Festival tolerancije Zadar 2025. nastoji prenijeti – da je razumijevanje čin hrabrosti, a ne pristajanja.
Program ove godine uključuje i film Zapovjednikova sjena redateljice Daniele Völker, koji prati sina zapovjednika logora Auschwitz dok se suočava s nasljeđem obiteljskog zločina. U svakom od tih naslova prisutno je isto pitanje: može li umjetnost biti prostor u kojem se susreću krivnja i oprost, bol i nada?
U okviru dijela programa Tolerance Talks, održat će se i dva tematska razgovora – Žene u pokretu – solidarnost s izbjeglicama te Ekran, glas – Zadar reagira. Rasprave povezuju lokalnu i europsku perspektivu te otvaraju prostor za razgovor o otpornosti, migracijama i kulturi brige. U njima će sudjelovati brojni umjetnici, predstavnici međunarodnih institucija i europskih mreža, ali i građani, jer Festival tolerancije ostaje vjerniji svojoj ideji kad postane mjesto zajedničkog glasa.
Posebnu pažnju privlači i program Kadrom kroz žensko oko, posvećen ženskom pogledu kao činu stvaranja i promjene. U filmovima redateljica Kristen Stewart, Hafsie Herzi, Amber Fares, Kim A. Snyder i Daniele Völker, empatija postaje estetika, a osobno iskustvo postaje most prema univerzalnom.
Publika, kao i uvijek, ima posljednju riječ. Glasovanjem putem QR koda, posjetitelji biraju film koji ih je najviše dotaknuo. U tom činu odabira leži suština festivala – da tolerancija nije pojam, nego praksa, svakodnevna i živa.
U danu koji prirodno poziva na tišinu, usporavanje i povratak sebi, Matija Cvek objavio je novu pjesmu – onu koja ne traži pažnju glasno, ali je dobiva iskreno. Objavljena na Božić, pjesma Dom su ljudi (radni naziv prema poruci) donosi jednostavnu, ali duboko univerzalnu misao: dom nisu ni gradovi ni adrese, nego ljudi s kojima dijelimo život.
U Ujedinjenom Kraljevstvu utrka za vrh glazbenih ljestvica svake je godine u prosincu žešća nego u bilo kojem drugom razdoblju. Tijekom božićnog tjedna i najveće zvijezde i manje poznata imena ulažu iznimne napore kako bi s pjesmom ili albumom dosegli prvo mjesto – jer se božićni broj jedan smatra osobito prestižnim i simbolički snažnim uspjehom.
Vratimo se nakratko u veljaču. Dodjela Grammyja 2025. godine i Beyoncé koja ispisuje povijest. Ne samo da joj je napokon dodijeljena najvažnija nagrada večeri, album godine, nego je postala i prva crna žena koja je osvojila Grammy za najbolji country album – za Cowboy Carter. Nedavne promjene koje je uvela Recording Academy tu pobjedu čine još monumentalnijom: moguće je da je Beyoncé ujedno i posljednja osoba koja će ikada osvojiti tu nagradu u tom obliku.
U vremenu kada se glazbena scena često oslanja na prolazne trendove i kratkotrajne hitove, sve je izraženija potreba za izvođačima koji publici nude autentičnost, emociju i priču. Upravo u tom prostoru pojavljuje se Josip Čolić, mladi i obrazovani glazbenik iz Zagreba, koji debitantskim singlom „Iluzije“ najavljuje promišljen i zreo ulazak na regionalnu glazbenu scenu.
Crna Gora službeno je izabrala svoju predstavnicu za Euroviziju 2026., a odluka je pala u završnici nacionalnog izbora Montesong, koji je i ove godine privukao veliku pozornost publike i regionalnih medija. Pobjedu je odnijela Tamara Živković, glazbenica iz Kotora, koja će s pjesmom „Nova zora“ braniti boje svoje zemlje na najvećoj europskoj glazbenoj pozornici.
Opatija je sinoć zablistala u punom blagdanskom sjaju. U elegantnom ambijentu Centra Gervais, pred do posljednjeg mjesta ispunjenom dvoranom, jedna od najcjenjenijih domaćih glazbenica – Nina Badrić – priredila je koncert koji će se još dugo prepričavati. Poseban božićni nastup, održan 22. prosinca u organizaciji Festivala Opatija, publici je donio večer ispunjenu emocijama, vrhunskom glazbom i istinskim blagdanskim ugođajem.
Jedan od najemotivnijih glazbenih trenutaka ovih blagdana stiže tiho, bez reflektora i pozornice, ali s emocijom koja nadilazi prostor, vrijeme i udaljenost.
Od Badnjaka do Nove godine, dvije najljepše lokacije u srcu grada nude bogat program za sve generacije – koncerti, DJ nastupi, klizanje, street food specijaliteti i interaktivne blagdanske aktivnosti.
U danu koji prirodno poziva na tišinu, usporavanje i povratak sebi, Matija Cvek objavio je novu pjesmu – onu koja ne traži pažnju glasno, ali je dobiva iskreno. Objavljena na Božić, pjesma Dom su ljudi (radni naziv prema poruci) donosi jednostavnu, ali duboko univerzalnu misao: dom nisu ni gradovi ni adrese, nego ljudi s kojima dijelimo život.
U Ujedinjenom Kraljevstvu utrka za vrh glazbenih ljestvica svake je godine u prosincu žešća nego u bilo kojem drugom razdoblju. Tijekom božićnog tjedna i najveće zvijezde i manje poznata imena ulažu iznimne napore kako bi s pjesmom ili albumom dosegli prvo mjesto – jer se božićni broj jedan smatra osobito prestižnim i simbolički snažnim uspjehom.
Vratimo se nakratko u veljaču. Dodjela Grammyja 2025. godine i Beyoncé koja ispisuje povijest. Ne samo da joj je napokon dodijeljena najvažnija nagrada večeri, album godine, nego je postala i prva crna žena koja je osvojila Grammy za najbolji country album – za Cowboy Carter. Nedavne promjene koje je uvela Recording Academy tu pobjedu čine još monumentalnijom: moguće je da je Beyoncé ujedno i posljednja osoba koja će ikada osvojiti tu nagradu u tom obliku.
Godinama se činilo da je Gmail adresa nešto što dobiješ jednom – i zauvijek ostaje isto. Bez obzira na to jesi li je otvorio kao tinejdžer, pod nadimkom koji danas zvuči neugodno, ili prije nego što si mogao predvidjeti koliko će Google račun postati važan dio svakodnevice.