Drugi dan 20. Festivala 25 FPS donosi „(prezent) noirovski“ blok iz natjecateljskog programa, retrospektivni program redateljice Esther Urlus, ovogodišnje gošće Simpozija, selekciju žirijevca redatelja Tomislava Šobana, te novi film Bena Riversa Bogancloch. Kreće i radionica eksperimentalnog redatelja Jana Kulke.
Današnji program u 14 sati otvara redateljica i osnivačica roterdamskog filmskog laboratorija Filmwerkplaats Esther Urlus svojom retrospektivom u sklopu ‘Ekoanalogija’, 3. Simpozija ‘Analogni film u digitalnom dobu’. Njezini alkemičarski radovi predstavljaju uzbudljive eksperimente s kolor-kemijom i emulzijom, a publici će predstaviti svojih sedam filmova koji su nastajali u posljednjih petnaest godina.
U 16 sati svoju selekciju filmskih inspiracija predstavit će član ovogodišnjeg velikog žirija, hrvatski filmski redatelj Tomislav Šoban. Prikazat će dva svoja filma i tri filma zapaženih redatelja, među kojima se ističe Water Pulu 1869 1896 Ivana Ladislava Galete. Problematizira ideju „krivog“ načina gledanja, promatranja i stvaranja, odnosno pokušava „ustoličiti krivost“ kao dio filmske esencije.
Čovjek br. 4
Engleski filmaš Ben Rivers, čiji su prijašnji magični radovi prikazivani na festivalu, vraća se sa svojim novim filmom, dugometražnim Bogancloch, koji je na rasporedu u 18 sati. U njemu ulogu protagonista preuzima Riversov stari filmski subjekt Jake Williams, jedinstveni pustinjak koji obitava u šumovitim brdima Škotske, u harmoniji s prirodom i izmjenom godišnjih doba. Nakon projekcije nas očekuje i razgovor s redateljem.
Drugi natjecateljski program, Prezent noir, očekuje nas u 20:30 te okuplja četiri filmska ostvarenja koja tematiziraju mračne i neugodne aspekte suvremenog doba, od uznemirujućih prizora iz Palestine do građanskih nemira i gentrifikacije. Nakon projekcije na razgovoru će nam se pridružiti filmska redateljica i umjetnica Miranda Pennell (Čovjeku br. 4), multimedijski umjetnik i redatelj Anton Cla (eksperimentalno-animirani Ciklopati) te američko-austrijski umjetnik Gerhard Treml (Frogtown – kratki filmovi o novom urbanom noiru).
Strah od plutanja
Uz raznovrsni filmski program danas kreće i radionica intrigantnog naziva Načela kinematografije i percepcije koju vodi redatelj Jan Kulka. Polazi od samih osnova projekcije i artikulacije svjetla i prati evoluciju medija iz perspektive medijske arheologije.
Božići devedesetih nezamislivi su bez Kevina McCallistera, njujorških ulica i bezvremenske pjesme All Alone On Christmas koja se zauvijek urezala u kolektivnu blagdansku memoriju. Upravo je taj filmski klasik ove godine dobio novo, domaće ruho – i to potpuno legalno, uz službeno odobrenje američkih nositelja autorskih prava.
U svijetu glazbe postoje trenuci koji nadilaze običan koncertni doživljaj i prerastaju u kulturni događaj o kojem se govori tjednima, mjesecima, pa i godinama. Jedan takav tren upravo se najavljuje u Zagrebu. Nakon što je publici prošle godine uputio obećanje koje se čeka s posebnim uzbuđenjem, legendarni Al Bano – jedan od najprepoznatljivijih talijanskih glasova i čovjek čija je karijera ispisala dio suvremene glazbene povijesti – ove ga sezone i ispunjava.
Advent kod Matoša jedan je od najčarobnijih i najfotografiranijih adventskih kutaka u gradu. I dok se centar guši u kaosu i prometu, na istočnoj strani Strossmayerovog šetališta bilježimo sve veći broj posjetitelja kojima je ovaj skriveni dragulj postao adventsko utočište i mjesto za uživanciju u miru.
Mladi Zagrepčani i studenti ekonomije, Grga Brkjačić (19) i Ante Dvoravić (18), odlučili su prije pola godine ostvariti dugo sanjanu ideju – stvoriti vlastiti party koncept koji redefinira način na koji mladi u Hrvatskoj doživljavaju izlaske. Tako je rođen WHOPS, projekt kojim su Grga i Ante odlučili unijeti svježinu i novu energiju u domaću klupsku scenu.
Nebojša Slijepčević i Stanko Herceg birali najbolje učeničke filmove o iskustvu izbjeglica. U žiriju i mlada osoba s izbjegličkim iskustvom iz DR Konga; u programu sudjelovalo više od 100 učenika.
Winter Jaska otvorila je svoja vrata u potpuno novom izdanju i već je prvog vikenda potvrdila zašto je to moderni, opušteni i drugačiji zimski festival. Nova lokacija u prostoru nekadašnje Vojarne pretvorila se u zimski kvart u kojem su se posjetitelji mogli prepustiti dobroj energiji, ugodnom ritmu i atmosferi koja donosi predah od svakodnevice.
Nakon uspješnog ljetnog singla Sami i njegove nedavno objavljene klupske remiks verzije, Melita Lovričević vraća se s novim singlom Nema vremena. Pjesma donosi svjež spoj elektronike, drum’n’bassa i jazza, obrađujući svima poznatu frazu “nemam vremena” te je pretvarajući u glazbeno pitanje koje nas potiče na razmišljanje: ako nam vrijeme doista stalno izmiče, što činimo s onim koje nam je preostalo?
Zagrebački Vintage Industrial Bar ove će zime biti epicentar domaće rock energije. PIPSCHIPS&VIDEOCLIPS, jedan od najutjecajnijih i najdosljednijih bendova hrvatske glazbene scene, rasprodali su svih pet najavljenih koncerata u rekordnom roku – a interes publike toliko je nadmašio očekivanja da je dodan i šesti datum, 3. siječnja 2026. Time Pipsi postaju prvi bend koji u povijesti Vintagea svira rezidenciju dugu čak šest uzastopnih večeri.
Pjevačica Feminnema otvoreno je progovorila o vjeri, obitelji i društvenim temama, a njezine objave izazvale su podijeljene reakcije na društvenim mrežama.
Trajno isključenje Dalibora Matanića iz DHFR-a mnogi već nazivaju presedanom u domaćoj filmskoj industriji, ali i jasnom porukom o nultoj toleranciji prema nasilju i zloupotrebi moći u profesionalnom okruženju.