U lipnju je Akademija objavila da se Grammyjeva kategorija country albuma dijeli na dvije. Uvedena je nova nagrada – najbolji tradicionalni country album. Dosadašnja kategorija redefinirana je i sada nosi naziv najbolji suvremeni country album, čime se želi odraziti kontinuirana zvučna evolucija žanra.
Odluka je izazvala podijeljene reakcije. Neki su je doživjeli kao reakciju, pa čak i svojevrsni otpor Beyoncéinoj pobjedi. Drugi su pozdravili uvođenje nove nagrade i kreativne mogućnosti koje ona može otvoriti. Treći su se zapitali kako će se uopće povući granice u žanru u kojem je pojam „tradicionalno“ snažno ideološki opterećen.
Donosimo sve što trebate znati o ovoj promjeni – i o tome što bi ona mogla značiti u budućnosti.
Od Cowboy Carter do danas
Charles L. Hughes, profesor na Rhodes Collegeu i autor knjige Country Soul, smatra da je Beyoncéina pobjeda bila dobrodošlo iznenađenje, iako potpuno zasluženo. Njezin je album, kaže, potaknuo širu raspravu o ponovnom prisvajanju i suprotstavljanju krutim strukturama moći u glazbenoj industriji te „ukazao na to koliko je i dalje važno povijesno pitanje imaju li crni glazbenici jednak pristup uspjehu u žanru koji nosi snažne crnačke utjecaje – i to od samih početaka“, ističe Hughes.
Vjeruje da odluka o promjeni kategorija nije izravna reakcija na Beyoncéinu pobjedu – „mislim da je riječ o složenijoj priči“ – no priznaje da je tajming bio daleko od idealnog, što je mnoge potaknulo da odluku dožive kao reaktivnu. Nada se da će promjene otvoriti prostor većoj raznolikosti zvukova te, još važnije, „dovesti do šireg otvaranja i novih prilika za crne umjetnike, osobito crne žene u country glazbi“.
Francesca T. Royster, profesorica na Sveučilištu DePaul i autorica knjige Black Country Music: Listening for Revolutions, Beyoncéinu pobjedu vidi kao pozitivno povezanu s ovom promjenom. Pita se hoće li sada i drugi izvođači – osobito umjetnici druge boje kože, čija glazba nikada nije bila prepoznata u country kategorijama, poput Millie Jackson, Candi Staton ili Bobbyja Womacka – napokon dobiti priznanje. „Postojanje dviju kategorija omogućuje više eksperimentiranja i možda manje dvostrukih standarda“, kaže Royster, „osobito prema umjetnicima koji su često pod većim pritiskom da se uklope u unaprijed zadanu ideju o tome što country glazba jest.“
„Ima smisla da Grammyjeve country kategorije postanu šire“, dodaje, „jer je i sama glazba danas šira, a publika raznolikija nego ikad prije.“
Tradicionalno nasuprot suvremenom
Prema pravilniku Recording Academyja, kategorija tradicionalnog countryja obuhvaća „country snimke koje se pridržavaju tradicionalnijih zvučnih struktura žanra, uključujući ritam i stil pjevanja, tematski okvir tekstova te tradicionalnu country instrumentaciju“.
U tu se instrumentaciju ubrajaju akustična gitara, steel gitara, violina, bendžo, mandolina, klavir, električna gitara i živi bubnjevi. Ovdje svoje mjesto nalaze i podžanrovi poput outlaw countryja, western glazbe i western swinga.
Opis suvremene country kategorije znatno je apstraktniji. Pravilnik navodi da albumi u toj kategoriji „koriste stilske namjere, strukturu pjesama, tekstualni sadržaj i/ili glazbenu prezentaciju kako bi stvorili senzibilitet koji odražava široki spektar suvremenog country stila i kulture“.
Cilj je, navodi se, da ti naslovi ostanu „relevantni za nasljeđe kulture country glazbe, ali istodobno komuniciraju sa suvremenim glazbenim oblicima“.
Hughes pritom postavlja ključno pitanje: „O čijoj tradiciji uopće govorimo?“ I kako se definira „kultura country glazbe“?
„Gotovo je riječ o tautologiji: ‘To je tradicionalni country jer zvuči kao tradicionalni country’“, kaže. U tom bi se čitanju suvremeni country sveo na – sve ostalo.
Royster smatra da obje kategorije „odražavaju estetske, ali i političke agende – i to više njih“. Tradicionalna kategorija, kaže, privući će umjetnike koji vjeruju da je riječ o povijesnoj formi koju treba i dalje priznavati i poštovati. Suvremena je, s druge strane, „povezana s kulturom countryja, ali je istodobno otvorenija i šira“.
„U oba slučaja postoji neka priča iza same priče“, zaključuje.
Povijesni presedan
Uvođenje nove žanrovske kategorije nije presedan u svijetu Grammyja. Sjetimo se srodnog žanra – R&B-ja. Još 1999. godine Recording Academy uvela je tradicionalnu R&B kategoriju kako bi istaknula umjetnike koji su žanr hibridizirali, ali i one koji su ostali vjerni nostalgičnim strukturama.
Promjene se tu nisu zaustavile: 2021. kategorija najboljeg urbanog suvremenog albuma preimenovana je u najbolji progresivni R&B album, kako bi se naglasili projekti koji R&B isprepliću s drugim žanrovima.
Nominacije za 2026.
U kategoriji najboljeg suvremenog country albuma natječu se Patterns Kelsee Ballerini, Snipe Hunter Tylera Childersa, Evangeline vs. the Machine Erica Churcha, Beautifully Broken Jelly Rolla i Postcards from Texas Mirande Lambert.
U tradicionalnoj kategoriji nominirani su Dollar a Day Charleyja Crocketta, American Romance Lukasa Nelsona, Oh What a Beautiful World Willieja Nelsona, Hard Headed Woman Margo Price i Ain’t In It For My Health Zacha Topa.
Royster se pita znači li ova prva godina nominacija da je „rizik manji kada je riječ o prepoznavanju ‘country identiteta’ ovih izvođača“. Smatra da je riječ o „umjetnicima čiji bi country kredibilitet bio priznat čak i kada u glazbu unose druge elemente“. Nada se da će u budućnosti biti više prostora za širi spektar izraza.
Hughes, pak, drži da nominacije dodatno zamagljuju razliku između kategorija. Kao primjer navodi album Zacha Topa, koji snažno crpi iz zvuka Georgea Straitha – zvuka koji se pojavio 1970-ih kao spoj honky-tonk tradicije i tada suvremenog countryja. U isto su se vrijeme pojavili i hip-hop žanrovi. „No imam osjećaj da nećemo vidjeti mnogo hip-hopom inspiriranih izvođača u tradicionalnoj kategoriji“, kaže.
To, međutim, ne znači da se stvari u budućnosti neće mijenjati. „Ako Grammyji u svojoj srži postoje kako bi ljudima dali priznanje“, zaključuje Hughes, „onda – što ih je više, to bolje.“
Što kažu country glazbenici
„Kad se cijev proširi, kroz nju može proći više vode. A ovo je upravo to – proširenje cijevi“, rekao je Jelly Roll, nominiran u prvoj godini kategorije najboljeg suvremenog country albuma, za Associated Press. „Obožavam to. Sretan sam. Fan sam obje strane. Čak me potiče da jednog dana snimim i tradicionalni country album. Ovo je stvarno cool.“
Sličan stav ima i trostruki dobitnik Grammyja Brad Paisley, koji smatra da veći broj priznanja koristi cijelom žanru.
„Nagrade su zapravo alat za podizanje svijesti o nečemu što ste stvorili“, rekao je. „One nikada nisu cilj same po sebi. Više su poput: ‘Hej, super, možda će ovo potaknuti još ljudi da poslušaju album.’ Ako to znači da će morati izraditi više zlatnih gramofončića i da će ih kući odnijeti dvoje ljudi umjesto jednog – odlično.“
Ipak, Paisley priznaje da nije siguran u koju bi kategoriju sam spadao, niti bi li ta podjela mogla utjecati na kreativne odluke umjetnika. „Gotovo bih morao razmišljati u stilu: ‘Ne, ne, idemo po Grammy s ovim albumom, bolje da ovo ne radim.’ Nadam se da do toga nikada neće doći.“
Nada se, kaže, da će žiri jednostavno odlučiti tko pripada kojoj kategoriji – „i da će se kući vratiti dvoje sretnih ljudi umjesto jednog. A to je, po meni, dobra stvar.“