HELLO
Domagoj Kukec

Od 27. do 30. rujna 2023. u zagrebačkom kinu Kinoteka te 4. i 5. listopada u
riječkom Art-kinu održat će se 19. izdanje Festivala eksperimentalnog filma i videa
25 FPS. U četiri festivalska dana prikazat će se 27 filmova u natjecateljskom
programu koji na mijene društva i filmskog medija donose specifične perspektive.

Godina odmora, oproštaja i materijalnog filma

«Svake godine svjedočimo porastu broja filmova koji na sve kompleksnije načine
istražuju posljedice epidemije, lockdowna i nagle digitalizacije društva na ljudsku
intimu, strukturu rada i slobodnog vremena. Mnogo se filmova dotiče i oproštaja od bliskih osoba, ustaljenih izričaja ili kulturnog nasljeđa, te potragom za
prostorom za osobnu i umjetničku transformaciju. Godina je specifična i po tome što
smo među prijavljenim i odabranim naslovima imali veliki broj hibridnih ostvarenja
različitih tehnika i postupaka, a svjedočili smo i porastu tradicionalnih materijalnih i
strukturalnih filmova, prava raskoš eksperimentalnog filma», izjavili su selektori
festivala Marina Kožul, Mario Kozina i Tena Trstenjak.

Prvi konkurentski program ovogodišnjeg izdanja otvorit će novi film «pseudomarksističke medijske gerile» i dobitnika Grand prixa na 16. festivalskom izdanju Total Refusal, Iz pozadine, koji daje etnografsku perspektivu na proširenu stvarnost neigrivih likova. U selekciju je ušao i Lawrence Abu Hamdan (dobitnik Nagrade publike na izdanju 2017.) sa svojim filmom o propusnim granicama i neprobojnim zakonima, 45. paralela te dobitnica Nagrade Green DCP 2019., Sara Jurinčić s istančanom Valerijom, filmom o ženskim ritualima i grobovima, te otoku bez muškaraca.

Festival eksperimentalnog filma

Konkurencija donosi film američke umjetnice Deborah Stratman, koju smo 2016.
imali prilike ugostiti u žiriju, Ono što preostaje. Riječ je o impozantnom radu o
geobiosferi, kamenu kao arhivskom materijalu i filmu kao sjecištu izražajnih
mogućnosti.

Tu je i niz opojnih vizija kojima će se nova imena predstaviti zagrebačkoj publici, a
među njima se posebno ističu Anđeo forme Rushnana Jaleela koji stapanjem
prizora iz raznih izvora gledatelja navodi kroz nepregledne krajolike,
fantazmagorična Ekstaza Mattija Harjua o životu malog otoka u najmračnije doba
godine, te svjetlosno mu suprotstavljen film Yannicka Mosimanna, Sunčeve pjege,
analognu poemu o naličjima zubatog sunca.

Za Grand Prix se natječu još dvije hrvatske produkcije, modularna minijatura
Evanescence multimedijske umjetnice Mare Šuljak i inventivni film Mire
Manojlovića koji od nekoliko sekundi vrpce izvodi pravi akcijski film, Pravilo br. 5:
Pomno pratite svog čovjeka.

Razglednice svijeta s domaće scene

Ovogodišnji presjek hrvatskog eksperimentalnog filma Refleksi vodi nas u tri različita
smjera: s Anom Bilankov odlazimo u sinajsku pustinju u Egiptu (Dohvatiti Sunce: El
Shatt), s Darkom Fritzom u model neostvarenog utopijskog naselja na Kubi
(Zamišljene budućnosti: Turizam), te s Anom Buljan u paške, dugootočke i ine
pustinje (Sve što nije pustinja ne postoji).

Festival eksperimentalnog filma

Nagrade Festivala 25 FPS

Žiri 19. izdanja Festivala 25 FPS čine umjetnik Marko Tadić, umjetnica i redateljica
Mary Helena Clark i nezavisni filmaš, arhivist i esejističar Ross Lipman. Osim za
Grand prix filmovi iz konkurencije natječu se i za Nagradu publike, dok će jedan
hrvatski film u programu osvojiti Nagradu Green DCP, koju dodjeljuje Udruga za
audiovizualna istraživanja 25 FPS.

Festival eksperimentalnog filma

Festival eksperimentalnog filma – ulaz slobodan

Ulaz na sve projekcije i programe festivala eksperimentalnog filma je slobodan, uz obavezno preuzimanje besplatnih ulaznica na blagajni kina Kinoteka.

druge vijesti