Od 27. do 30. rujna 2023. u zagrebačkom kinu Kinoteka te 4. i 5. listopada u
riječkom Art-kinu održat će se 19. izdanje Festivala eksperimentalnog filma i videa 25 FPS. U četiri festivalska dana prikazat će se 27 filmova u natjecateljskom
programu koji na mijene društva i filmskog medija donose specifične perspektive.
Godina odmora, oproštaja i materijalnog filma
«Svake godine svjedočimo porastu broja filmova koji na sve kompleksnije načine istražuju posljedice epidemije, lockdowna i nagle digitalizacije društva na ljudsku intimu, strukturu rada i slobodnog vremena. Mnogo se filmova dotiče i oproštaja od bliskih osoba, ustaljenih izričaja ili kulturnog nasljeđa, te potragom za prostorom za osobnu i umjetničku transformaciju. Godina je specifična i po tome što smo među prijavljenim i odabranim naslovima imali veliki broj hibridnih ostvarenja različitih tehnika i postupaka, a svjedočili smo i porastu tradicionalnih materijalnih i strukturalnih filmova, prava raskoš eksperimentalnog filma», izjavili su selektori
festivala Marina Kožul, Mario Kozina i Tena Trstenjak.
Prvi konkurentski program ovogodišnjeg izdanja otvorit će novi film «pseudomarksističke medijske gerile» i dobitnika Grand prixa na 16. festivalskom izdanju Total Refusal, Iz pozadine, koji daje etnografsku perspektivu na proširenu stvarnost neigrivih likova. U selekciju je ušao i Lawrence Abu Hamdan (dobitnik Nagrade publike na izdanju 2017.) sa svojim filmom o propusnim granicama i neprobojnim zakonima, 45. paralela te dobitnica Nagrade Green DCP 2019., Sara Jurinčić s istančanom Valerijom, filmom o ženskim ritualima i grobovima, te otoku bez muškaraca.
Konkurencija donosi film američke umjetnice Deborah Stratman, koju smo 2016.
imali prilike ugostiti u žiriju, Ono što preostaje. Riječ je o impozantnom radu o
geobiosferi, kamenu kao arhivskom materijalu i filmu kao sjecištu izražajnih
mogućnosti.
Tu je i niz opojnih vizija kojima će se nova imena predstaviti zagrebačkoj publici, a
među njima se posebno ističu Anđeo forme Rushnana Jaleela koji stapanjem
prizora iz raznih izvora gledatelja navodi kroz nepregledne krajolike,
fantazmagorična Ekstaza Mattija Harjua o životu malog otoka u najmračnije doba
godine, te svjetlosno mu suprotstavljen film Yannicka Mosimanna, Sunčeve pjege,
analognu poemu o naličjima zubatog sunca.
Za Grand Prix se natječu još dvije hrvatske produkcije, modularna minijatura
Evanescence multimedijske umjetnice Mare Šuljak i inventivni film Mire
Manojlovića koji od nekoliko sekundi vrpce izvodi pravi akcijski film, Pravilo br. 5:
Pomno pratite svog čovjeka.
Razglednice svijeta s domaće scene
Ovogodišnji presjek hrvatskog eksperimentalnog filma Refleksi vodi nas u tri različita
smjera: s Anom Bilankov odlazimo u sinajsku pustinju u Egiptu (Dohvatiti Sunce: El
Shatt), s Darkom Fritzom u model neostvarenog utopijskog naselja na Kubi
(Zamišljene budućnosti: Turizam), te s Anom Buljan u paške, dugootočke i ine
pustinje (Sve što nije pustinja ne postoji).
Nagrade Festivala 25 FPS
Žiri 19. izdanja Festivala 25 FPS čine umjetnik Marko Tadić, umjetnica i redateljica
Mary Helena Clark i nezavisni filmaš, arhivist i esejističar Ross Lipman. Osim za
Grand prix filmovi iz konkurencije natječu se i za Nagradu publike, dok će jedan
hrvatski film u programu osvojiti Nagradu Green DCP, koju dodjeljuje Udruga za
audiovizualna istraživanja 25 FPS.
Festival eksperimentalnog filma – ulaz slobodan
Ulaz na sve projekcije i programe festivala eksperimentalnog filma je slobodan, uz obavezno preuzimanje besplatnih ulaznica na blagajni kina Kinoteka.
Legendarni britanski bend The Stranglers, poznat po hitovima poput ''Golden Brown'', uskoro konačno ponovno nastupa u Hrvatskoj, i to kao prava ljetna glazbeno-scenska senzacija! Jedinstveni spoj punk rocka, new wavea i post-punka vjernim obožavateljima Stranglersi donose u utorak, 8. srpnja 2025., u spektakularnom ambijentu istarskog antičkog kamenoloma Cave Romane u Vinkuranu nedaleko Pule.
Neda Parmać ima novu glazbenu priču — „Netko bolji“. Na prvi dojam radi se o ljubavnoj pjesmi, ali ispod te površine skriva se snažna poruka samoprihvaćanja i nastavka života punim plućima.
Postoje glazbenici koji pišu pjesme, i postoje oni koji proživljavaju priče pa ih pretoče u note. James Night pripada ovoj drugoj, rijetkoj vrsti – onoj koja ne stvara glazbu radi glazbe, nego kao nužan izraz unutarnjih dilema, čežnji, padova i eksplozija. Njegov novi singl “Možda” upravo je to: dnevnik unutarnje oluje i umjetnički manifest koji lebdi negdje između mita i stvarnosti.
Melita Lovričević ponovno iznenađuje – ovaj put singlom ‘Sami’, kojim otvara sasvim novo poglavlje na svojem nadolazećem albumu Fragmenti. U suradnji s producentom Janom Kinčlom i glazbenikom/producentom Ishfaqom, Melita uranja u klupsku produkciju i elektronski groove, ali zadržava prepoznatljivu dubinu teksta i emotivnu preciznost. Ako ste je znali kroz jazz i sofisticirane vokalne fraze, sada je vrijeme da je otkrijete u potpuno drugačijem, elektrificiranom i introspektivnom izdanju.