Od 27. do 30. rujna 2023. u zagrebačkom kinu Kinoteka te 4. i 5. listopada u
riječkom Art-kinu održat će se 19. izdanje Festivala eksperimentalnog filma i videa 25 FPS. U četiri festivalska dana prikazat će se 27 filmova u natjecateljskom
programu koji na mijene društva i filmskog medija donose specifične perspektive.
Godina odmora, oproštaja i materijalnog filma
«Svake godine svjedočimo porastu broja filmova koji na sve kompleksnije načine istražuju posljedice epidemije, lockdowna i nagle digitalizacije društva na ljudsku intimu, strukturu rada i slobodnog vremena. Mnogo se filmova dotiče i oproštaja od bliskih osoba, ustaljenih izričaja ili kulturnog nasljeđa, te potragom za prostorom za osobnu i umjetničku transformaciju. Godina je specifična i po tome što smo među prijavljenim i odabranim naslovima imali veliki broj hibridnih ostvarenja različitih tehnika i postupaka, a svjedočili smo i porastu tradicionalnih materijalnih i strukturalnih filmova, prava raskoš eksperimentalnog filma», izjavili su selektori
festivala Marina Kožul, Mario Kozina i Tena Trstenjak.
Prvi konkurentski program ovogodišnjeg izdanja otvorit će novi film «pseudomarksističke medijske gerile» i dobitnika Grand prixa na 16. festivalskom izdanju Total Refusal, Iz pozadine, koji daje etnografsku perspektivu na proširenu stvarnost neigrivih likova. U selekciju je ušao i Lawrence Abu Hamdan (dobitnik Nagrade publike na izdanju 2017.) sa svojim filmom o propusnim granicama i neprobojnim zakonima, 45. paralela te dobitnica Nagrade Green DCP 2019., Sara Jurinčić s istančanom Valerijom, filmom o ženskim ritualima i grobovima, te otoku bez muškaraca.
Konkurencija donosi film američke umjetnice Deborah Stratman, koju smo 2016.
imali prilike ugostiti u žiriju, Ono što preostaje. Riječ je o impozantnom radu o
geobiosferi, kamenu kao arhivskom materijalu i filmu kao sjecištu izražajnih
mogućnosti.
Tu je i niz opojnih vizija kojima će se nova imena predstaviti zagrebačkoj publici, a
među njima se posebno ističu Anđeo forme Rushnana Jaleela koji stapanjem
prizora iz raznih izvora gledatelja navodi kroz nepregledne krajolike,
fantazmagorična Ekstaza Mattija Harjua o životu malog otoka u najmračnije doba
godine, te svjetlosno mu suprotstavljen film Yannicka Mosimanna, Sunčeve pjege,
analognu poemu o naličjima zubatog sunca.
Za Grand Prix se natječu još dvije hrvatske produkcije, modularna minijatura
Evanescence multimedijske umjetnice Mare Šuljak i inventivni film Mire
Manojlovića koji od nekoliko sekundi vrpce izvodi pravi akcijski film, Pravilo br. 5:
Pomno pratite svog čovjeka.
Razglednice svijeta s domaće scene
Ovogodišnji presjek hrvatskog eksperimentalnog filma Refleksi vodi nas u tri različita
smjera: s Anom Bilankov odlazimo u sinajsku pustinju u Egiptu (Dohvatiti Sunce: El
Shatt), s Darkom Fritzom u model neostvarenog utopijskog naselja na Kubi
(Zamišljene budućnosti: Turizam), te s Anom Buljan u paške, dugootočke i ine
pustinje (Sve što nije pustinja ne postoji).
Nagrade Festivala 25 FPS
Žiri 19. izdanja Festivala 25 FPS čine umjetnik Marko Tadić, umjetnica i redateljica
Mary Helena Clark i nezavisni filmaš, arhivist i esejističar Ross Lipman. Osim za
Grand prix filmovi iz konkurencije natječu se i za Nagradu publike, dok će jedan
hrvatski film u programu osvojiti Nagradu Green DCP, koju dodjeljuje Udruga za
audiovizualna istraživanja 25 FPS.
Festival eksperimentalnog filma – ulaz slobodan
Ulaz na sve projekcije i programe festivala eksperimentalnog filma je slobodan, uz obavezno preuzimanje besplatnih ulaznica na blagajni kina Kinoteka.
Nakon što je ove godine osvojio publiku na Dori debitantskim nastupom i duetom “Baby Lasagna”, Matt Shaft donosi nešto potpuno drugačije – novu pjesmu jednostavno nazvanu “Ljeto”. No, nemoj da te ime zavara – ovo nije još jedan hit za tulume, zalaske i koktele. Ovo je pjesma za tišinu. Za reset. Za trenutak u kojem si napokon sam sa sobom.
Antonija Šola, kantautorica prepoznatljivog glasa i senzibiliteta, još jednom potvrđuje zašto je već godinama jedna od najvoljenijih glazbenih autorica u regiji. Ovaj je tjedan predstavila spot za pjesmu Čuvaj me, premijerno izvedenu na 17. CMC festivalu u Vodicama, gdje su je publika i kritika dočekali s oduševljenjem.
Ako ste ovih dana prošetali Gornjim gradom, znate o čemu pričamo – plato Gradec ponovno je epicentar dobre hrane, glazbe i ljetne zabave. Baš Naš festival vratio se jači nego ikad prije, a osim odlične atmosfere pod lampicama i DJ ritmova zbog kojih se ostaje do ponoći, ono što ove godine osvaja na prvu definitivno je – hrana.
Nakon što nas je osvojio introspektivnim „Scratch Our Itch“ i zarazno razigranim „Everybody“, kantautor i multiinstrumentalist Srđan Petric donosi treći singl s debitantskog EP-a You Never Know — emotivnu i osobnu pjesmu pod nazivom „Danielino“.
Ljeto je godišnje doba koje traži glazbu s dušom – onu koja te osvaja već na prvo slušanje, poziva na bijeg od svakodnevice i budi najnježnije emocije. Upravo takva je nova pjesma „Tebi pripadam“, kojom se Alen Đuras, jedan od najautentičnijih vokala domaće glazbene scene, vraća na radare glazbenih zaljubljenika.
Zagreb, početak ljeta. Na playlisti preslušavamo Dry Your Eyes, novu pjesmu Filipa Rudana koja nas već na prvo slušanje vodi u drugačiji svemir — mekši, introspektivniji, atmosferičan poput soundtracka za sumrak u velikom gradu. Onog trenutka kad se sve smiri, a emocije krenu govoriti.
Neki glasovi ne prestaju odjekivati – čak ni kada se oko njih sve promijeni. Takav je glas Pere Galića, kultnog frontmena Opće opasnosti, koji nakon emotivnog i glazbeno intenzivnog razdoblja odlučuje napraviti hrabar korak: započinje samostalnu karijeru i predstavlja svoj prvi solo singl Na kraju. I to na način koji je i moćan i ranjiv – točno onakav kakvog ga pamtimo.
U svijetu u kojem se glazba sve češće sklapa iz fragmenata, uz pomoć softverskih alata i naknadnih produkcijskih čuda, pojavio se netko tko nas nježno, ali odlučno podsjeća da srce glazbe i dalje kuca u živoj, neponovljivoj svirci. Janko Novoselić, cijenjeni hrvatski jazz bubnjar i istaknuto ime domaće instrumentalne scene, najavio je izlazak albuma Jazz Kvartet novim singlom Alone Together — pjesmom koja nije samo još jedna jazz obrada poznatog standarda, nego manifest jedne glazbene filozofije.
Godina 2025. ostat će zapamćena kao trenutak u kojem se svijet mode naklonio dvjema ženama koje su je decenijama oblikovale. Anna Wintour i Donatella Versace – dva neponovljiva imena, dvije karijere koje su istovremeno započele, a sada zajedno izlaze iz epicentra modne moći. Nije slučajno što se i njihov profesionalni oproštaj događa istovremeno – jer koliko god bile različite, Anna i Donatella oduvijek su bile savršeni kontrapunkti, ravnoteža moći, ukusa i utjecaja.
U svijetu celebrityja često nas iznenade priče koje zvuče kao urbane legende, ali kada je riječ o Riti Ori, jedna od njih zaista je – istinita. I dok je danas prepoznajemo po upečatljivim nastupima, hrabrom modnom stilu i besprijekornom glasu, njezina karijera započela je daleko prije nego što je svijet naučio pjevati stihove "Anywhere" ili "Let You Love Me". Zapravo, Rita Ora jednom je – makar na trenutak – zakoračila u svijet koji je oblikovao djetinjstva milijuna: svijet Harryja Pottera.