Filmšnite 2025. donose četiri hrvatske premijere filmova s njemačkog govornog područja
Filmšnite donose pet suvremenih naslova koji će se u siječnju, veljači i ožujku prikazivati u Kinoteci, Art-kinu Croatia, Kino Zoni i osječkoj Uraniji.
U duhu jačanja međukulturne razmjene te s ciljem približavanja filmske umjetnosti njemačkog govornog područja domaćoj publici, Goethe-Institut Kroatien, Austrijski kulturni forum, Veleposlanstvo Švicarske Konfederacije u Hrvatskoj i Veleposlanstvo Velikog Vojvodstva Luksemburga organiziraju filmske večeri posvećene zapaženijim naslovima njemačke, austrijske, švicarske i luksemburške suvremene kinematografije. Projekt Filmšnite provodi se drugu godinu za redom i donosi pet komičnih, angažiranih i sentimentalnih filmskih priča među kojima su čak četiri hrvatske premijere, a tematski su fokusirani na pitanja demokracije i ljudskih prava. U siječnju, veljači i ožujku ove godine, filmovi iz ciklusa Filmšnite obići će zagrebačku Kinoteku, riječko Art-kino Croatia, zadarsko Kino Zona, a po prvi put i Kino Urania u Osijeku.
Bonžur Švicarska
Osvježavajuće drska švicarska komedija poznatog redatelja Petera Luisija Bonžur Švicarska (2023) politički je provokativan uradak koji prati učinak pokreta „No Bilingue“ koji, posredstvom bizarnog referenduma, uspijeva u nastojanju da Švicarska postane službeno jednojezična. Zbog francuskog kao novog nacionalnog jezika mnogi građani suočavaju se s krizom identiteta… Radnja preispituje stereotipe koji se smatraju „tipično švicarskima” poput buntovne naravi naroda u Ticinu i navodne arogancije Švicaraca sa zapada, ali i specifičnosti ove zemlje kao što su snažna demokracija i višejezičnost. Film su na hrvatski jezik preveli studenti Odsjeka za germanistiku Filozofskog fakulteta u Zagrebu.
Čitav jedan život
Nastala prema istoimenom bestseleru Roberta Seethalera i u režiji Hansa Steinbichlera, duboko dirljiva drama Čitav jedan život (2023) odvija se pred impresivnom alpskom kulisom te prati izazovan život siročeta Andreasa Eggersa koji odrastajući u austrijskim Alpama početkom 20. stoljeća prolazi kroz izazove rada na farmi, mladenačke ljubavi, Drugog svjetskog rata i sovjetskog zarobljeništva. Glumac Andreas Lust, koji igra ulogu starijeg Andreasa, nagrađen je Bavarskom nagradom za najboljeg glumca, dok je Stefan Gorski bio nominiran za najbolju mušku ulogu na Njemačkom filmskom festivalu.
Poludnica
Drama Poludnica (2023) redateljice Barbare Albert filmska je adaptacija istoimenog bestselera Julije Franck, a djeluje kao uzbudljiva posveta ženskoj tjelesnosti i samoosnaživanju. Radnja prati Helene koja dolazi u Berlin 20-ih godina prošlog stoljeća želeći studirati medicinu. Spletom okolnosti upoznaje Wilhelma koji snažno zagovara tradicionalne uloge žene i nužnost majčinstva. Dirljiv portret mlade žene koja se mora boriti s vlastitim identitetom i nametnutim joj rodnim ulogama osvojio je njemačku filmsku nagradu za najbolju adaptaciju romana.
Toni i Helene
Komedija u režiji Gerhard Ertl i Sabine Hiebler Toni i Helene (2024), s Christine Ostermayer i Margarete Tiesel u glavnim ulogama, prati nekadašnju kazališnu glumicu koja se uslijed neizlječive bolesti poželi smjestiti u kliniku za umiranje u Švicarskoj. Kako se ne može osloniti na nećakovu uslugu vožnje, neočekivano pronalazi saveznicu u Toni s kojom kreće na put u Švicarsku… Film krasi zabavna dramaturgija temeljena na otkačenosti glavnih glumica pri čemu ne izostaje interes za teme od egzistencijalne važnosti poput starenja, dostojanstva i eutanazije.
Pobjednici
U sklopu ciklusa Filmšnite prikazat će se i film za mlade Pobjednici (2024). Riječ je o inspirativnom ostvarenju brzog ritma nastalog prema osobnom iskustvu berlinske redateljice i scenaristice kurdskog porijekla Soleen Yusef. Radnja prati kurdsku izbjeglicu Monu koja se nakon dolaska u Berlin bori s jezičnim barijerama i izazovima škole, no njezin talent za nogomet pomaže joj da se uklopi u žensku nogometnu ekipu gdje se uči važnosti timskog rada. Film je premijerno prikazan na Berlinaleu prošle godine te je bio nominiran za Kristalnu medvjedicu za najbolji film, a osvojio je njemačku filmsku nagradu za najbolji film za mlade. Raspored filmskih projekcija za sve gradove dostupan je ovdje.
Nakon gotovo dva desetljeća, fanovi kultne serije Sex and the City s nestrpljenjem su dočekali nastavak And Just Like That…, očekujući onu čaroliju, humor i emocionalnu povezanost koja je originalnu seriju učinila legendarnom.
Godina 2026. označava prekretnicu u svijetu televizije i zabave. Nakon godina dominacije tzv. “woke” narativa, kada su LGBTQ+ likovi, rodne ideologije i politički korektne poruke preplavile ekran, industrija polako, ali sigurno počinje vraćati ravnotežu i fokus na ono što publika doista želi gledati. Statistike iz GLAAD-ovog izvještaja Where We Are on TV jasno pokazuju trend: gotovo 41% LGBTQ+ likova s prethodnih sezona neće se vraćati u 2026. – rezultat ne toliko cenzure koliko poslovnih odluka i prirodnog završetka serija, ali u očima mnogih kritičara, ovo simbolizira kraj ere prisilne ideološke uključenosti u mainstream zabavi.
Dokumentarni film redateljskog dvojca Biljane Tutorov i Petra Glomazića, nastao uz hrvatsku kreativnu i produkcijsku podršku, uvršten je u prestižni World Cinema Documentary Competition, donoseći globalnoj publici intimnu i borbenu priču majke i kćeri koje čuvaju svoju planinu i identitet.
Serijal Apetitlih, koji već tri nedjelje na HRT1 u 16:50 vodi gledatelje na kulinarsko putovanje kroz povijest i okuse, postao je jedno od najugodnijih televizijskih iznenađenja sezone. Reakcije publike jasno pokazuju da su autori pogodili savršenu mjeru između edukativnog i zabavnog sadržaja. Od putovanja vlakom nekadašnjim rutama Austro-Ugarske, do mirisa tradicionalnih jela koja se prenose generacijama, serijal uspijeva istodobno probuditi nostalgiju i inspirirati gledatelje da sami zavire u stare kuharice svojih baka.
83. izdanje Zlatnih globusa donosi najveći broj nominacija za film One Battle After Another, ulazak vampira u utrku za prestižne nagrade i - po prvi put u povijesti - posebnu kategoriju za podcaste.
Umjetna inteligencija sve je prisutnija u našim životima, a njezina primjena iz dana u dan postaje raznolikija. AI više nije samo alat za analizu podataka ili industrijsku automatizaciju sada sudjeluje u kreativnosti, glazbi, komunikaciji i svakodnevnim navikama. Unatoč čestim raspravama o prednostima i rizicima, jedno je sve jasnije: kada se koristi odgovorno, AI može povezati ljude na načine koji su prije bili nezamislivi.
U potrazi za božićnim poklonom koji nije tek još jedan predmet, već promišljena gesta, modno osviještene žene uvijek traže isto: estetiku, kvalitetu i priču. De’llure je upravo takav izbor, nakit koji ne viče, ali se pamti. Brend koji dolazi iz “tvornice luksuza” zagrebačke obitelji Prahir u sebi nosi onu rijetku ravnotežu između suvremenog minimalizma i suptilnog glamura, idealnu za fashionistice koje znaju da je pravi stil uvijek nenametljiv.
Božići devedesetih nezamislivi su bez Kevina McCallistera, njujorških ulica i bezvremenske pjesme All Alone On Christmas koja se zauvijek urezala u kolektivnu blagdansku memoriju. Upravo je taj filmski klasik ove godine dobio novo, domaće ruho – i to potpuno legalno, uz službeno odobrenje američkih nositelja autorskih prava.
Nakon gotovo dva desetljeća, fanovi kultne serije Sex and the City s nestrpljenjem su dočekali nastavak And Just Like That…, očekujući onu čaroliju, humor i emocionalnu povezanost koja je originalnu seriju učinila legendarnom.
Godina 2026. označava prekretnicu u svijetu televizije i zabave. Nakon godina dominacije tzv. “woke” narativa, kada su LGBTQ+ likovi, rodne ideologije i politički korektne poruke preplavile ekran, industrija polako, ali sigurno počinje vraćati ravnotežu i fokus na ono što publika doista želi gledati. Statistike iz GLAAD-ovog izvještaja Where We Are on TV jasno pokazuju trend: gotovo 41% LGBTQ+ likova s prethodnih sezona neće se vraćati u 2026. – rezultat ne toliko cenzure koliko poslovnih odluka i prirodnog završetka serija, ali u očima mnogih kritičara, ovo simbolizira kraj ere prisilne ideološke uključenosti u mainstream zabavi.