Kad je svetogrđe postalo umjetnost? Zašto Adam Lambert i Cynthia Erivo grubo vrijeđaju temeljne vrijednosti pod krinkom “progresije”
Dok svijet ne prestaje tražiti granice koje ne smije prijeći, Hollywood ih već odavno ignorira. Najnoviji čin kulturne provokacije dolazi s pozornice slavnog Hollywood Bowla, gdje Adam Lambert s oduševljenjem brani odluku da Cynthia Erivo, žena, crnkinja i k tome deklarirana queer osoba, utjelovi Isusa Krista u mjuziklu Jesus Christ Superstar. U umjetnosti koja voli šokirati, ali nikad promišljati o posljedicama, ovo je još jedan primjer kako se svetinje gaze u ime “umjetničke slobode”.
Lambert s prkosom poručuje kako publika treba “proširiti umove” i prihvatiti ideju žene-Isusa, kao da je Isusov lik samo prazna platna površina za ideološke eksperimente. “Isus Krist Superstar” je, prema njegovim riječima, uvijek bio zamišljen kao izazovan i provokativan. No postoji razlika između provokacije koja otvara prostor za dublje promišljanje i provokacije koja za jedini cilj ima – šokirati.
Erivo pak cinično dobacuje da je riječ o “tri dana pjevanja” i naziva Hollywood Bowl “najgejerskijim mjestom na Zemlji”, kao da time unaprijed dezinficira svaku ozbiljnu kritiku. Očito je da ona i Lambert gledaju na ovu produkciju kao na priliku za zabavu, ne shvaćajući da za milijune vjernika diljem svijeta, Isus Krist nije koncept, nego stvarna, božanska figura čiji život i poruka nadilaze svaku glumačku slobodu.
Ovdje nije riječ o bojama kože, rodu ili seksualnoj orijentaciji. Riječ je o svetom. Riječ je o simbolu koji ne smije biti alat u rukama onih koji ga koriste za osobnu promociju i “progresivne poene”. Nitko ne dovodi u pitanje Erivoičin glumački talent ni Lambertov vokalni raspon, ali glumiti Isusa Krista nije pitanje tehničke izvedbe – to je pitanje poštovanja prema povijesti, vjeri i kulturi koju ta osoba predstavlja.
Adam Lambert, čovjek koji je itekako svjestan moći javne riječi, ovdje je izabrao biti glasnogovornik trivijalizacije. Umjesto da se zapita zašto javnost reagira s nelagodom, on bira optuživati za “zatvorenost uma”. Umjesto dijaloga, nudi dociranje. Umjesto razumijevanja dubine Kristovog naslijeđa, nudi plitku predstavu spektakla.
Cynthia Erivo, s druge strane, smijehom pokušava odbaciti svaki argument, kao da vjera i tradicija nisu vrijedni ozbiljnosti. Njezino “zašto ne?” zvuči kao bezbrižno ignoriranje činjenice da za milijune ljudi ova odluka nije tek još jedna u nizu “cool” reinterpretacija, nego duboko uvredljiv čin.
Kada umjetnost prestane biti prostor gdje se svetinja poštuje, a postane tek prazno polje za samodopadno preoblikovanje ikona prema dnevnoj ideologiji, tada kultura gubi doticaj s istinskim smislom. A kad glazbenici i glumci poput Lamberta i Erivo na taj proces gledaju kao na osobnu pobjedu, onda smo, kao društvo, ozbiljno zakazali.
Jesmo li stvarno došli do točke gdje je važno tko glasno viče o “progresiji”, a ne tko promišljeno čuva vrijednosti koje nas nadilaze? Jer ako je Isus Krist samo još jedan “cool performance”, onda ni “superstar” više ništa ne znači.
Eurosong je desetljećima volio sebe zamišljati kao sigurno utočište glazbe – prostor u kojem se politika zaustavlja na vratima pozornice, a reflektori obasjavaju isključivo pjesme, izvođače i obećanje zajedništva. No povijest tog natjecanja pokazuje da se stvarnost uvijek, prije ili kasnije, probije kroz scenografiju. Odluka Nema, pobjednika Eurosonga 2024., da vrati svoj trofej Europskoj radiodifuznoj uniji (EBU), nije samo osobni čin savjesti, nego i simbolički rez u tkivu natjecanja koje se već godinama bori s vlastitim proturječnostima.
Reality zvijezda u novoj epizodi The Kardashians otvoreno progovorila o apstinenciji, ljubavnim brodolomima i tome zašto joj danas solo život savršeno odgovara.
Pjevačica je pokazala originalne i uređene kadrove iz spota 'Dio mene' te iskreno progovorila o odluci da u javnosti još neko vrijeme sakrije trudnoću.
Pop boje, blagdanski motivi i luksuzne teksture definiraju Chanel Holiday ekskluzivnu blagdansku selekciju modnih dodataka koja u prvi plan stavlja sofisticiranu interpretaciju božićne estetike. Kolekcija je osmišljena kao hommage sezoni slavlja, uz naglasak na detalje koji čine razliku.
Postoje LEGO setovi koji se slažu, izlože i s vremenom padnu u zaborav. A postoje i oni rijetki, pomno osmišljeni modeli koji nadilaze granicu igračke i postaju predmet želje, razgovora i statusa. Upravo takav je novi LEGO Icons set inspiriran serijom Stranger Things – Creel House, mračna kuća iz Hawkinsa koja u Hrvatsku stiže za svega nekoliko dana i već sada se smatra jednim od najpoželjnijih kolekcionarskih izdanja ove godine.
Eurosong je desetljećima volio sebe zamišljati kao sigurno utočište glazbe – prostor u kojem se politika zaustavlja na vratima pozornice, a reflektori obasjavaju isključivo pjesme, izvođače i obećanje zajedništva. No povijest tog natjecanja pokazuje da se stvarnost uvijek, prije ili kasnije, probije kroz scenografiju. Odluka Nema, pobjednika Eurosonga 2024., da vrati svoj trofej Europskoj radiodifuznoj uniji (EBU), nije samo osobni čin savjesti, nego i simbolički rez u tkivu natjecanja koje se već godinama bori s vlastitim proturječnostima.