HELLO
HELLO! #HelloItsMe

Najveći festival dizajna u Hrvatskoj, Zagreb Design Week, svoje će jubilarno deseto izdanje na Zagrebačkom velesajmu, od 26. rujna do 1. listopada, obojiti bogatim i raznovrsnim programom ispunjenim izložbama, panelima, modnom revijom, promocijom dizajnerskog namještaja, tradicionalnom dodjelom nagrada te zanimljivim predavanjima. Jedno od tih predavanja edukativnog tona s nostalgičnom notom bit će posvećeno kultnom jugoslavenskom brendu Sebastian te inovativnim konceptima poslovanja i proizvodnje, kao i nemjerljivom utjecaju njegove karizmatične art direktorice Ljube Gamulin, a s čijom će pričom publiku upoznati produkt dizajnerica Sanja Rotter.

Jugoslavenski brend Sebastian na Zagreb Design Weeku

Sebastian, „brend kojeg se svi sjećaju, a svi su zaboravili“, kako piše Sanja Rotter u uvodniku svog intervjua s Ljubom Gamulin za dizajn.hr, svoju je slavnu priču započeo davne 1972. godine. Na inicijativu Ljube Gamulin, glasovita putnička agencija Atlas tada je u prostoru renesansne Crkve svetog Sebastiana u Dubrovniku otvorila malu umjetničku galeriju, a vizionarki Gamulin, povjesničarki umjetnosti, filmskoj radnici i svjetskoj putnici, pripao je voditeljski angažman. Na krilima njezina progresivnog promišljanja, rafinirane estetike koju je upila još kao djevojčica u Rimu i inovativnog pristupa poslovanju, Sebastian je vrlo brzo premašio inicijalnu ideju da bude tek galerija koja će oplemeniti ponudu dubrovačkih ulica. Već je i sama galerija bila simbioza dizajnerskog dućana i umjetničkog prostora kakav bismo danas nazvali concept storeom, a Sebastian se prometnuo u brend visokostiliziranih, dizajnerskih proizvoda široke potrošnje dotad neviđen na prostorima bivše Jugoslavije. Kako bi realizirala svoje pedantno promišljene dizajnerske ideje, Gamulin je neumorno tragala za proizvođačima koji bi ih mogli proizvesti i isporučiti, od malih zanatlija do velikih industrijskih pogona. Sebastian je svoje prodajne galerije imao u Varaždinu i u Beogradu, a upravo je ona beogradska, na krilima instantnog uspjeha i vojskom kupaca koji su dolazili iz svakog kutka Jugoslavije, dobila kultni status.

Do početka devedesetih godina, Sebastian je brojao četrdesetak prodajnih punktova diljem Jugoslavije, a program je obuhvaćao nevjerojatnu količinu različitih proizvoda, limene kutije, stakleno posuđe, bilježnice, mape, torbe raznih vrsta, ruksake, pepeljare, olovke, majice, deke, žičane police… Vizija Ljube Gamulin i profinjena estetika Sebastiana bili su prava revolucija u inače jednoličnom i bezidejnom pristupu dizajnu na prostoru bivše države, no onda je čitavoj priči presudio raspad Jugoslavije i početak rata, a epohi sveprisutnog propadanja nije uspio umaknuti niti vizionarski i omiljeni projekt poput Sebastiana. Tome unatoč, Sebastian je ostao utkan u kolektivno sjećanje njegovih suvremenika, posebice u Dubrovniku i Beogradu. Nevjerojatnu priču o njegovom nastanku, vrhuncu i propasti, kao i o njegovoj karizmatičnoj i svestranoj art direktorici Ljubi Gamulin, te o svojoj suradnji i odnosu s njom te o istraživanju i budućnosti projekta ispričat će na Zagreb Design Weeku produkt dizajnerica Sanja Rotter na predavanju u nedjelju 1. listopada koje traje od 16:30 do 18 sati. Predavanju prethodi projekcija dokumentarnog filma o dizajnu talijanske moderne koji je nadahnuo i samu Ljubu Gamulin i marku Sebastian, „Design is One: Lella & Massimo Vignelli“, koji će publika moći pogledati od 15 do 16.30.


druge vijesti

lego

U Hrvatsku za nekoliko dana dolazi najtraženiji LEGO set sezone – Mračna kuća iz Stranger Thingsa koju žele i kolekcionari i dizajneri interijera

Postoje LEGO setovi koji se slažu, izlože i s vremenom padnu u zaborav. A postoje i oni rijetki, pomno osmišljeni modeli koji nadilaze granicu igračke i postaju predmet želje, razgovora i statusa. Upravo takav je novi LEGO Icons set inspiriran serijom Stranger Things – Creel House, mračna kuća iz Hawkinsa koja u Hrvatsku stiže za svega nekoliko dana i već sada se smatra jednim od najpoželjnijih kolekcionarskih izdanja ove godine.

Design

13 prosinca 2025

nemo

Zašto je Nemo vratio trofej Eurosonga i što to znači za budućnost natjecanja?

Eurosong je desetljećima volio sebe zamišljati kao sigurno utočište glazbe – prostor u kojem se politika zaustavlja na vratima pozornice, a reflektori obasjavaju isključivo pjesme, izvođače i obećanje zajedništva. No povijest tog natjecanja pokazuje da se stvarnost uvijek, prije ili kasnije, probije kroz scenografiju. Odluka Nema, pobjednika Eurosonga 2024., da vrati svoj trofej Europskoj radiodifuznoj uniji (EBU), nije samo osobni čin savjesti, nego i simbolički rez u tkivu natjecanja koje se već godinama bori s vlastitim proturječnostima.

Celebrity News

13 prosinca 2025