Od 27. do 30. rujna 2023. u zagrebačkom kinu Kinoteka te 4. i 5. listopada u
riječkom Art-kinu održat će se 19. izdanje Festivala eksperimentalnog filma i videa 25 FPS. U četiri festivalska dana prikazat će se 27 filmova u natjecateljskom
programu koji na mijene društva i filmskog medija donose specifične perspektive.
Godina odmora, oproštaja i materijalnog filma
«Svake godine svjedočimo porastu broja filmova koji na sve kompleksnije načine istražuju posljedice epidemije, lockdowna i nagle digitalizacije društva na ljudsku intimu, strukturu rada i slobodnog vremena. Mnogo se filmova dotiče i oproštaja od bliskih osoba, ustaljenih izričaja ili kulturnog nasljeđa, te potragom za prostorom za osobnu i umjetničku transformaciju. Godina je specifična i po tome što smo među prijavljenim i odabranim naslovima imali veliki broj hibridnih ostvarenja različitih tehnika i postupaka, a svjedočili smo i porastu tradicionalnih materijalnih i strukturalnih filmova, prava raskoš eksperimentalnog filma», izjavili su selektori
festivala Marina Kožul, Mario Kozina i Tena Trstenjak.
Prvi konkurentski program ovogodišnjeg izdanja otvorit će novi film «pseudomarksističke medijske gerile» i dobitnika Grand prixa na 16. festivalskom izdanju Total Refusal, Iz pozadine, koji daje etnografsku perspektivu na proširenu stvarnost neigrivih likova. U selekciju je ušao i Lawrence Abu Hamdan (dobitnik Nagrade publike na izdanju 2017.) sa svojim filmom o propusnim granicama i neprobojnim zakonima, 45. paralela te dobitnica Nagrade Green DCP 2019., Sara Jurinčić s istančanom Valerijom, filmom o ženskim ritualima i grobovima, te otoku bez muškaraca.
Konkurencija donosi film američke umjetnice Deborah Stratman, koju smo 2016.
imali prilike ugostiti u žiriju, Ono što preostaje. Riječ je o impozantnom radu o
geobiosferi, kamenu kao arhivskom materijalu i filmu kao sjecištu izražajnih
mogućnosti.
Tu je i niz opojnih vizija kojima će se nova imena predstaviti zagrebačkoj publici, a
među njima se posebno ističu Anđeo forme Rushnana Jaleela koji stapanjem
prizora iz raznih izvora gledatelja navodi kroz nepregledne krajolike,
fantazmagorična Ekstaza Mattija Harjua o životu malog otoka u najmračnije doba
godine, te svjetlosno mu suprotstavljen film Yannicka Mosimanna, Sunčeve pjege,
analognu poemu o naličjima zubatog sunca.
Za Grand Prix se natječu još dvije hrvatske produkcije, modularna minijatura
Evanescence multimedijske umjetnice Mare Šuljak i inventivni film Mire
Manojlovića koji od nekoliko sekundi vrpce izvodi pravi akcijski film, Pravilo br. 5:
Pomno pratite svog čovjeka.
Razglednice svijeta s domaće scene
Ovogodišnji presjek hrvatskog eksperimentalnog filma Refleksi vodi nas u tri različita
smjera: s Anom Bilankov odlazimo u sinajsku pustinju u Egiptu (Dohvatiti Sunce: El
Shatt), s Darkom Fritzom u model neostvarenog utopijskog naselja na Kubi
(Zamišljene budućnosti: Turizam), te s Anom Buljan u paške, dugootočke i ine
pustinje (Sve što nije pustinja ne postoji).
Nagrade Festivala 25 FPS
Žiri 19. izdanja Festivala 25 FPS čine umjetnik Marko Tadić, umjetnica i redateljica
Mary Helena Clark i nezavisni filmaš, arhivist i esejističar Ross Lipman. Osim za
Grand prix filmovi iz konkurencije natječu se i za Nagradu publike, dok će jedan
hrvatski film u programu osvojiti Nagradu Green DCP, koju dodjeljuje Udruga za
audiovizualna istraživanja 25 FPS.
Festival eksperimentalnog filma – ulaz slobodan
Ulaz na sve projekcije i programe festivala eksperimentalnog filma je slobodan, uz obavezno preuzimanje besplatnih ulaznica na blagajni kina Kinoteka.
Zagrebački Vintage Industrial Bar ove će zime biti epicentar domaće rock energije. PIPSCHIPS&VIDEOCLIPS, jedan od najutjecajnijih i najdosljednijih bendova hrvatske glazbene scene, rasprodali su svih pet najavljenih koncerata u rekordnom roku – a interes publike toliko je nadmašio očekivanja da je dodan i šesti datum, 3. siječnja 2026. Time Pipsi postaju prvi bend koji u povijesti Vintagea svira rezidenciju dugu čak šest uzastopnih večeri.
Advent u Zagrebu ove će godine obogatiti dolazak Dream Gospel Choira iz Harlema, zbora koji se u međunarodnim glazbenim krugovima smatra najzanimljivijim predstavnikom nove generacije gospela i koji će 17. prosinca 2025. u Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog održati koncert ispunjen energijom, emocijom i autentičnom američkom duhovnom tradicijom. Zagrebačka publika imat će priliku doživjeti večer u kojoj će moćni višeglasni vokali, slojevite harmonije i profesionalna izvedba spojiti duh Harlema i svečanu atmosferu predblagdanskog vremena.
Na Dori ne zablistaju samo izvođači — iza svake pjesme stoji cijeli mali svemir kreativaca koji su je napisali, skladali, oblikovali i udahnuli joj specifičan karakter.
HRT-ov stručni žiri, u sastavu eminentnih glazbenika i medijskih stručnjaka, odabrao je 24 finalista među rekordnim brojem prijava na Doru 2026. Broj prijavljenih pjesama i ove godine potvrđuje iznimno veliki interes za sudjelovanjem na najvećem glazbeno - scenskom spektaklu Hrvatske radiotelevizije. Na natječaj je pristigla 251 prijava.
Postoji nešto posebno u trenucima kada izvođač odluči ogoliti svoj zvuk, stati pred publiku bez slojeva produkcije i – doslovno – udahnuti novo lice pjesmama koje već znamo napamet. Upravo to će se dogoditi 17. prosinca, kada će jedan od najutjecajnijih imena domaće trap scene, Hiljson Mandela, po prvi put stati na pozornicu Kluba Sax s potpuno akustičnim setom, podržan novim live bendom MUNGO$i.
Mladi glazbenik Tomislav Marić ToMa ovih je blagdana pripremio posebno iznenađenje za svoju publiku – novu božićnu pjesmu “Božić je”, toplu i emotivnu skladbu koja već na prvo slušanje budi osjećaje zajedništva, radosti i blage melankolije, karakteristične za ovo najljepše doba godine.
Dvadeset godina nakon što su svojim nastupom uzdrmali pulski Amfiteatar, rock shock sastav Marilyn Manson ponovno se vraća u Hrvatsku, ne ostavljajući prostora za ravnodušnost. Ovaj glazbeno scenski fenomen već desetljećima izaziva fascinaciju, a u Arenu Zagreb stiže 16. srpnja 2026. u sklopu turneje “One Assassination Under God”. Ulaznice su u prodaji od petka, 5. prosinca, u sustava Eventima.
U trenutku kada se gradovi obavijaju svjetlosnim zlatom, a zrak postaje mekši, gotovo opipljiv od očekivanja, Filip Dizdar vraća se na glazbenu scenu s pjesmom koja u sebi nosi toplinu zatvorenog kruga obitelji i nostalgičan miris blagdanske noći. Njegova nova božićna pjesma „Ovaj Božić“ nije tek još jedan sezonski naslov — ona je intimna, pažljivo građena priča koja označava njegov povratak nakon duže diskografske pauze, ali i početak novog stvaralačkog ciklusa.
Britanski PR stručnjak tvrdi da su Harryjeve šale i medijski nastupi postali neučinkoviti te znak gubitka identiteta nakon odlaska iz kraljevske obitelji.
Glumac otkriva kako je politički govor o Tibetu doveo do dvadesetogodišnje zabrane prisustvovanja Oscaru i zašto nikada nije požalio što ga je izrekao.