Zadar postaje središte dijaloga: Što nas uči Festival tolerancije 2025. o razumijevanju kroz film i glazbu
U vrijeme kada su zidovi između ljudi vidljiviji nego ikad prije, Zadar će krajem listopada ponovno postati grad koji ih pokušava srušiti. Devetnaesto izdanje Festivala tolerancije Zadar 2025. ne donosi samo filmove, već i razgovore koji se nastavljaju i nakon što se svjetla u dvorani ugase. Ovdje se umjetnost ne gleda, nego doživljava – kao prostor susreta, empatije i ponovnog otkrivanja što zapravo znači razumjeti drugoga.
Festival, koji se održava od 22. do 25. listopada, okuplja autore, glazbenike, institucije i građane u zajedničkom promišljanju suvremenog svijeta. Program “Iza platna” otvara prostor u kojem film postaje povod za razgovor o onome što ostaje neizgovoreno – o odgovornosti, sjećanju i ljudskosti. Organizatori naglašavaju kako se Festival tolerancije ne bavi politikom, nego ljudima i njihovim pričama, onima koje nas povezuju ne zato što smo isti, već zato što se usudimo razumjeti.
Razumijevanje kao prostor susreta
Ovogodišnji Festival tolerancije Zadar 2025. započinje filmom Mlade majke belgijskih redatelja Jean-Pierrea i Luca Dardennea, dobitnika dviju Zlatnih palmi. Film govori o pet tinejdžerica koje pokušavaju pronaći svoj glas i dostojanstvo u svijetu koji ih je prerano prisilio na odgovornost. Taj film ne otvara samo festival, nego i pitanje: gdje prestaje društvena osuda, a počinje razumijevanje?
Središnji događaj bit će svjetska premijera filma Nema života bez glazbe, dirljive priče o belgijskom pijanistu Kosti Jakiću i jazz glazbeniku Simonu Gronowskom, koji je preživio Holokaust i koji godinama širi poruku pomirenja. Njihov susret za klavirom nije samo glazbeni dijalog, nego simbol mosta između generacija i svjetova. U tom spoju glazbe i sjećanja krije se ono što Festival tolerancije Zadar 2025. nastoji prenijeti – da je razumijevanje čin hrabrosti, a ne pristajanja.
Program ove godine uključuje i film Zapovjednikova sjena redateljice Daniele Völker, koji prati sina zapovjednika logora Auschwitz dok se suočava s nasljeđem obiteljskog zločina. U svakom od tih naslova prisutno je isto pitanje: može li umjetnost biti prostor u kojem se susreću krivnja i oprost, bol i nada?
U okviru dijela programa Tolerance Talks, održat će se i dva tematska razgovora – Žene u pokretu – solidarnost s izbjeglicama te Ekran, glas – Zadar reagira. Rasprave povezuju lokalnu i europsku perspektivu te otvaraju prostor za razgovor o otpornosti, migracijama i kulturi brige. U njima će sudjelovati brojni umjetnici, predstavnici međunarodnih institucija i europskih mreža, ali i građani, jer Festival tolerancije ostaje vjerniji svojoj ideji kad postane mjesto zajedničkog glasa.
Posebnu pažnju privlači i program Kadrom kroz žensko oko, posvećen ženskom pogledu kao činu stvaranja i promjene. U filmovima redateljica Kristen Stewart, Hafsie Herzi, Amber Fares, Kim A. Snyder i Daniele Völker, empatija postaje estetika, a osobno iskustvo postaje most prema univerzalnom.
Publika, kao i uvijek, ima posljednju riječ. Glasovanjem putem QR koda, posjetitelji biraju film koji ih je najviše dotaknuo. U tom činu odabira leži suština festivala – da tolerancija nije pojam, nego praksa, svakodnevna i živa.
Zagrebački Vintage Industrial Bar ove će zime biti epicentar domaće rock energije. PIPSCHIPS&VIDEOCLIPS, jedan od najutjecajnijih i najdosljednijih bendova hrvatske glazbene scene, rasprodali su svih pet najavljenih koncerata u rekordnom roku – a interes publike toliko je nadmašio očekivanja da je dodan i šesti datum, 3. siječnja 2026. Time Pipsi postaju prvi bend koji u povijesti Vintagea svira rezidenciju dugu čak šest uzastopnih večeri.
Advent u Zagrebu ove će godine obogatiti dolazak Dream Gospel Choira iz Harlema, zbora koji se u međunarodnim glazbenim krugovima smatra najzanimljivijim predstavnikom nove generacije gospela i koji će 17. prosinca 2025. u Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskog održati koncert ispunjen energijom, emocijom i autentičnom američkom duhovnom tradicijom. Zagrebačka publika imat će priliku doživjeti večer u kojoj će moćni višeglasni vokali, slojevite harmonije i profesionalna izvedba spojiti duh Harlema i svečanu atmosferu predblagdanskog vremena.
Na Dori ne zablistaju samo izvođači — iza svake pjesme stoji cijeli mali svemir kreativaca koji su je napisali, skladali, oblikovali i udahnuli joj specifičan karakter.
HRT-ov stručni žiri, u sastavu eminentnih glazbenika i medijskih stručnjaka, odabrao je 24 finalista među rekordnim brojem prijava na Doru 2026. Broj prijavljenih pjesama i ove godine potvrđuje iznimno veliki interes za sudjelovanjem na najvećem glazbeno - scenskom spektaklu Hrvatske radiotelevizije. Na natječaj je pristigla 251 prijava.
Postoji nešto posebno u trenucima kada izvođač odluči ogoliti svoj zvuk, stati pred publiku bez slojeva produkcije i – doslovno – udahnuti novo lice pjesmama koje već znamo napamet. Upravo to će se dogoditi 17. prosinca, kada će jedan od najutjecajnijih imena domaće trap scene, Hiljson Mandela, po prvi put stati na pozornicu Kluba Sax s potpuno akustičnim setom, podržan novim live bendom MUNGO$i.
Mladi glazbenik Tomislav Marić ToMa ovih je blagdana pripremio posebno iznenađenje za svoju publiku – novu božićnu pjesmu “Božić je”, toplu i emotivnu skladbu koja već na prvo slušanje budi osjećaje zajedništva, radosti i blage melankolije, karakteristične za ovo najljepše doba godine.
Dvadeset godina nakon što su svojim nastupom uzdrmali pulski Amfiteatar, rock shock sastav Marilyn Manson ponovno se vraća u Hrvatsku, ne ostavljajući prostora za ravnodušnost. Ovaj glazbeno scenski fenomen već desetljećima izaziva fascinaciju, a u Arenu Zagreb stiže 16. srpnja 2026. u sklopu turneje “One Assassination Under God”. Ulaznice su u prodaji od petka, 5. prosinca, u sustava Eventima.
U trenutku kada se gradovi obavijaju svjetlosnim zlatom, a zrak postaje mekši, gotovo opipljiv od očekivanja, Filip Dizdar vraća se na glazbenu scenu s pjesmom koja u sebi nosi toplinu zatvorenog kruga obitelji i nostalgičan miris blagdanske noći. Njegova nova božićna pjesma „Ovaj Božić“ nije tek još jedan sezonski naslov — ona je intimna, pažljivo građena priča koja označava njegov povratak nakon duže diskografske pauze, ali i početak novog stvaralačkog ciklusa.
Postoji nešto gotovo meditativno u darivanju biljke – osobito one koja je u isto vrijeme i skulptura, i dizajnerski predmet, i živi podsjetnik na pažnju koju ste nekome posvetili. Upravo zato posljednjih godina sve više kreativnih duša otkriva ljepotu kokedama, delikatnih zelenih kugli omotanih mahovinom koje izgledaju kao da lebde između prirode i umjetnosti.
Nakon gotovo tisuću dana šutnje, potresa i dugotrajnih radova, jedan od najintimnijih prostora hrvatske kulturne baštine ponovno će oživjeti: Atelijer Meštrović sredinom prosinca otvara svoja vrata s novim stalnim postavom, promišljenim s iznimnom pažnjom i dubokim poštovanjem prema životu i djelu Ivana Meštrovića.