Nosimo ih jer su ružni: Zašto su bizarni modni dodaci preplavili stil influencera?

Nekoć su modni insajderi stidljivo šaptali o „ružnome“ stilu, o predmetima koji su prkosili estetskim normama, odbojnima na prvi pogled, a zatim uzdignutima u sam vrh poželjnosti. Danas više ne šapćemo – nosimo ih sigurno i ponosno. „Ružni“ modni dodaci, kako ih popularno nazivamo, postali su ne samo mainstream, nego i svojevrsna oaza slobode, zona u kojoj se individualnost izražava bez zadrške.

11 srpnja 2025

labubu FOTO: PROFIMEDIA
HELLO
HELLO! #HelloItsMe

Od torbica u obliku goluba i plišanih maskota, do cipela koje podsjećaju na webbed noge mitskog bića – dizajneri već neko vrijeme forsiraju estetiku koja namjerno izaziva podijeljene reakcije. U tom duhu, viralni fenomen zvan Labubu – krznena, groteskna lutkica nalik nečemu iz dječje noćne more – trenutno ruši rekorde popularnosti na društvenim mrežama. Prema podacima platforme Sprout Social, Labubu je generirao više od 6,3 milijarde dojmova. Cijena? Od stotina eura do vrtoglavih 110 tisuća funti, koliko je jedan primjerak postigao na aukciji u Pekingu.

 

Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

 

Objavu dijeli BURO. Middle East (@buro247me)

Što je to što nas privlači „ružnome“? Je li riječ o pukoj provokaciji ili je u pitanju dublja društvena potreba za otklonom od očekivanog, od uniformiranosti koja godinama oblikuje modne trendove?

Modna povijest obiluje primjerima dizajnera koji su rugobu pretvarali u luksuz – od Martina Margielaa i njegovog kaputa od kose, Christophera Kanea i njegovih fluorescentnih komada, pa sve do Jonathana Andersona, trenutnog vladara „čudne“ estetike. Njegovu JW Anderson torbicu u obliku goluba na ramenu je nosila i Carrie Bradshaw, a suradnje s brendom Wellipets (poznatim po gumenim žapcima s očima) izazvale su pravu pomutnju.

 

Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

 

Objavu dijeli DRIPS (@romy_talks_fashion)

Posebno mjesto u ovoj priči zauzimaju cipele. Louis Vuittonove Archlight tenisice iz 2018. otvorile su vrata nizu „ružnih“ modela: Chanelove „tatine“ sandale, ribarske sandale, plastične „jelly“ sandale, ekstremne varijante s istaknutim prstima poput Balenciaginih Zero Trainers… svake godine dolazi novi predmet želje koji istodobno izaziva i podsmijeh i oduševljenje.

U pozadini svega ipak vreba pitanje privilegije. Ružnoća, očito, postaje poželjna – ali samo ako je skupa. Kylie Jenner bez problema nosi Hermèsovu Kelly Picto torbicu u obliku lutke, jer si to može priuštiti – kao i sve ostale „ružne“ luksuze koji nikada neće postati svakodnevni, funkcionalni komadi. Oni su simboli ekskluzivnosti, demonstracija moći i statusa.

 

Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

 

Objavu dijeli GRILLZ Caen / Paris ✨ (@7evenace_)

Ipak, postoji i pozitivna strana ove modne apsurdnosti. U svijetu koji nas stalno poziva da se uklopimo, odvažni komadi pružaju mogućnost izlaska iz kalupa. Sve više ljudi traži prostor u kojem može eksperimentirati s identitetom, istaknuti svoju različitost, biti svoj. Billie Eilish i Lady Gaga nisu modne ikone zato što slijede trendove – nego zato što ih stvaraju iznutra prema van.

„Ružno“ je, u tom smislu, postalo nova estetika slobode. Ne zato što je doista ružno, već zato što ne pokušava biti lijepo – i baš zato privlači. Labubu možda neće nositi svatko, ali ideja da postoji mjesto za sve ono neobično, čudno, neukrotivo – sve ono što nas čini jedinstvenima – to je moda kakvu danas želimo.

Ako to znači da ćemo uskoro svi nositi torbice s krznenim očima i cipele koje prkose gravitaciji – neka bude tako. U toj ružnoći skriva se ljepota odvažnosti.


druge vijesti