Grupa Swingers za HELLO!:”Ful kul’ je satira digitalnog doba, a Dora je samo početak!”
Grupa Swingers je došla na Doru gotovo iznenada, bez puno vremena za pripremu, ali s jasnom vizijom – predstaviti se publici onakvima kakvi zaista jesu. Vijest o nastupu stigla je u najnezgodnijem trenutku, usred snimanja i predbožićne gužve, ostavljajući im malo prostora za slavlje. Umjesto euforije, uslijedio je niz obaveza – predaja materijala, potpisivanje ugovora i tehničke pripreme koje su drugi natjecatelji imali prilike odrađivati mjesecima ranije.
S pjesmom “Ful kul”, bend je odlučio stati na kraj površnosti digitalnog doba, ironizirajući stvarnost u kojoj društvene mreže stvaraju iluzije i pretvaraju nebitne sadržaje u viralne fenomene. Tekst pjesme na duhovit, ali i kritičan način progovara o fenomenu današnjice – ljudima koji preko Instagrama i TikToka stječu status duhovnih vođa bez stvarnog sadržaja. Nastupom neće nužno interpretirati samu tematiku pjesme, ali će zato ponuditi dinamičnu i veselu izvedbu, vjernu njihovom prepoznatljivom stilu.
Budući da su live bend, a ne projekt stvoren isključivo za Doru, njihova filozofija je jednostavna – na sceni žele biti ono što su i inače. Najveći izazov za njih bilo je ograničenje broja izvođača na pozornici – inače nastupaju u sastavu od deset članova, a sada su morali srezati ekipu na šest. Ipak, vjeruju da će uspjeti zadržati prepoznatljivu energiju i zvuk, unatoč kompromisima koje su morali napraviti.
Tehničke pripreme bile su intenzivne, ali umjetničkih kompromisa nije bilo. Produkcijski su ostali vjerni sebi, balansirajući između retro zvuka inspiriranog pedesetim i šezdesetim godinama i suvremenih glazbenih standarda. Glazbena prošlost članova benda dokaz je njihove svestranosti – od swinga do rocka, soula i bluesa, bend se kroz godine razvijao, a sada koketiraju i s country elementima.
Zanimljivo, prva reakcija benda na pjesmu bila je prilično suzdržana. Kada su je prvi put čuli, u kombiju na putu prema koncertu, zavladala je tišina – nitko nije bio siguran kako reagirati. No, kada je pjesma prošla na Doru, skeptici su brzo promijenili mišljenje. Vođa benda nije propustio priliku da ih podbode, podsjećajući ih na početni nedostatak entuzijazma.
Njihov nastup na Dori neće pratiti doslovna vizualna interpretacija pjesme, ključna će biti dinamika izvedbe. Posebnu ulogu igrat će video ekrani koji će pridonijeti atmosferi i vizualnom doživljaju pjesme. Za razliku od mnogih izvođača koji koriste slušalice za monitoring, vođa benda ostaje vjeran staroj školi i više bi volio klasične monitore na podu, što je još jedan od izazova na koje se morao prilagoditi.
Publiku planiraju angažirati ritmom pjesme – žele da ljudi spontano počnu lupkati nogama i rukama, prateći energiju benda. Kritike na račun pjesme zasad su bile blage, a jedina zamjerka odnosila se na spot, koji je zbog vremenskih ograničenja napravljen uz pomoć umjetne inteligencije. No, s obzirom na temu pjesme, taj se koncept činio prilično prikladnim.
Jedan od glavnih izazova za frontmena uvijek je pamćenje teksta, unatoč tome što je sam autor pjesme. No, pjesma “Ful kul” ima i dublju poruku koju publika možda neće odmah prepoznati – ironiju i kritiku društvenih mreža, koje umjesto da proširuju horizonte, često zatvaraju ljude u balone banalnosti.
Bend nema potrebu uspoređivati se s drugim natjecateljima – njihova priča je jedinstvena i potpuno izvan suvremenih trendova. Vjeruju u svoju glazbu, u energiju koju prenose i u prepoznatljiv zvuk koji njeguje duh prošlih desetljeća, ali s modernim produkcijskim pristupom.
Nakon Dore, bez obzira na ishod, planiraju se posvetiti ljetnoj sezoni koncerata u Hrvatskoj i Sloveniji te objaviti novi singl i album. Njihov glazbeni put nije vezan uz natjecanja – za njih je ovo samo još jedna prilika da predstave svoju glazbu novoj publici i uživaju u procesu stvaranja.
HRT-ovu organizaciju Dore doživjeli su kao iznimno profesionalnu, s puno angažiranih ljudi koji su dali sve od sebe da natjecanje teče glatko. Promociju pjesama i natjecatelja ocijenili su zadovoljavajućom, a poseban dojam na njih ostavio je entuzijazam tima koji stoji iza cijelog projekta.
Na kraju, ono što ih najviše veseli je prilika da budu svoji – da se ne prilagođavaju pravilima suvremenog mainstreama, već da ostanu vjerni zvuku i estetici koji ih definiraju. “Ful kul” možda je satira digitalnog doba, ali njihova strast prema glazbi je autentična i bezvremenska.
Loading ...
Kako ste reagirali kada ste saznali da ćete nastupiti na Dori umjesto povučenog izvođača?
Bio sam na jednom televizijskom snimanju, i još je bio 23. 12., kada smo s obavezama bili u totalnoj ludnici, tako da nije bilo vremena za neko likovanje i veselje, između ostalog morali smo u najkraćem mogućem roku predati sve traženo za Doru, za što su drugi imali puno više vremena. Tako da se potencijalno veselje odmah pretvorilo u obaveze.
Koje su ključne poruke koje želite prenijeti pjesmom “Ful kul”?
Ja sam analogni tip i s ovom pjesmom sam se malo narugao ovim internetskim vremenima u kojima svi pokušavaju biti isti, vremenima u kojima ljudi bez sadržaja putem Instagrama ili TikToka postaju duhovni vođe. Također je to bila i referencija na gomilu Instagram golišavih profila koji me napadaju svaki dan.
Možete li nam otkriti nešto o scenskom nastupu što dosad niste podijelili s javnošću?
Ma nema kod nas puno filozofije. Mi smo band koji stalno svira, imamo svoj uobičajeni nastup, neke svoje sitne koreografije, mi smo live band a ne projekt, tako se mislimo i predstaviti. Hendikep je što je nas deset inače a prema pravilima nas smije biti samo šest na pozornici. Unatoč tome, trudit ćemo se predstaviti onakvi kakvi smo inače, veseli i potentni.
Kako ste se pripremali za Doru s obzirom na to da ste ušli kao zamjena?
Pa nije bilo nekih posebnih umjetničkih priprema, prije puno tehničkih stvari, izrada spota, predaja snimke prema prema eurovizijskim standardima, potpisivanje ugovora o nastupu, i takve stvari. Dio priprema su svakako i intenzivni kontakti s medijima, portalima, televizijama i radio stanicama.
Postoji li neka anegdota iz studija tijekom snimanja “Ful kul” koju biste podijelili s nama?
Pa najsmješniji dio je za mene je bio kada sam završnu snimku pustio bandu u kombiju pri odlasku na jedan od koncerata. Nastao je muk u kombiju i nitko ništa nije komentirao. Nije band baš imao preveliko povjerenje u pjesmu, ali ja sam znao da je dobra. Kada je prošla na Doru, samo sam svima poslao poruku: “I, nije vam pjesma baš nešto?”. Onda su krenula izvlačenja u stilu: “Ma ne, pa rekao sam da je dobra.”. Uglavnom, drago mi je bilo zafrkavati ih na tu temu.
Kako planirate vizualno dočarati tematiku pjesme na pozornici?
Nastup neće imati previše veze sa samim tekstom. Više smo naglasak stavili na to da bude dinamično i veselo. Pratit će nas i video ekrani koji bi trebali pridodati atraktivnosti nastupa, ali referencije na tekst neće biti.
Jeste li razmišljali o suradnji s nekim drugim umjetnicima za nastup na Dori?
Nažalost, nije bilo prostora jer smo ionako morali četvoricu članova ostaviti kod kuće. Inače imamo mi proširenu verziju u kojoj koristimo plesačice i akrobatkinje, ali eto, zbog pravila si to nismo mogli priuštiti.
Kako se nosite s pritiskom i očekivanjima publike i kritike?
Meni je bitno ono što sam si sam stavio pred sebe. Imam dovoljno iskustva, kako sa svojom matičnom grupom Fantomi, tako i sa Swingersima, koje me naučilo da je pritisak najgore što si možeš priuštiti. Što drugi očekuju od nas, to je njihova stvar, mi smo tu da se predstavimo publici koja još ne zna nas, da to napravimo što bolje, da damo šansu pjesmi da se što više zavrti u medijima, i da se zabavimo. Kritika je dosad bila dosta nježna prema nama, a i pjesma je stalno među pet najvrćenijih s Dore, tako da nije loše sve u svemu.
Koji su vam najveći izazovi u pripremi za Doru?
Da zapamtim tekst. Iako je riječ o mojoj pjesmi, uvijek imam paranoju da ću zaboraviti tekst. I također monitoring mi je upitnik, ja sam stara škola, volim monitor kutiju na podu na pozornici, ne kao drugi sa slušalicom u ušima, a s obzirom na to da je to uvjet, to će mi biti novina pa i izazov.
Kako balansirate između zadržavanja svog prepoznatljivog stila i prilagodbe suvremenim glazbenim trendovima?
Naš glazbeni izričaj je retro, na tragu pedesetih i šezdesetih godina, ali uvijek se trudimo da to produkcijski bude na standardima današnjeg slušanja, ne idemo za autentičnom zvukom, tonski želimo biti svirljivi u aktualnim medijima, dakle, stara svirka da, ali zvuk mora odgovarati današnjem prosječnom slušaču.
Postoji li neki element nastupa koji smatrate posebno inovativnim ili riskantnim?
Uvijek su televizijske kamere, nova dvorana, nova publika izazov, tako će biti i ovdje.
Kako ste se odlučili za temu društvenih mreža u pjesmi?
Jednostavno često razmišljam o tome koliko današnji internet ima mogućnosti, a upravo djeluje obrnuto, oksimoronski, da ne kažem moronski, zatupljuje ljude. Taj dio me i ljuti i fascinira, ali ne fascinira na dobar način. Čeznem za vremenima kad smo tražili stvari u enciklopedijama. Vjerujem da hrpa ljudi danas ni ne zna što su enciklopedije.
Jeste li se susreli s kritikama na račun pjesme ili nastupa, i kako na njih reagirate?
Kritika je bila blaga, bilo je nekih zamjerki na spot jer je za njega korištena umjetna inteligencija, ali, prema propisima morali smo predati spot s tekstom, ne ozbiljan spot. Kako smo upali posljednji, imali smo jako malo vremena, i to u najgore vrijeme – tijekom božićnih i novogodišnjih praznika, kada nitko ne radi. No, s obzirom na temu, mislim da spot prigodan.
Kako planirate angažirati publiku tijekom nastupa?
Ritmom pjesme da lupkaju nogama i rukama.
Postoji li neka poruka ili simbolika u pjesmi koju bi publika mogla propustiti na prvo slušanje?
Jedino ako možda netko na prvu ne shvati da je pjesma “Ful kul” kritika i ironija, da nije dokumentarni zapis današnjice.
Kako vidite evoluciju svog zvuka od osnutka benda do danas?
U početku smo bili više okrenuti prema swingu, danas ima tu i elemenata rocka, soula, tu i tamo funkyja, bluesa, snimamo trenutačno i album koji će biti dosta country orijentiran. Igram se sa svim meni dragim bazičnim američkim stilovima na kojima sam odrastao, i koji su sazreli tijekom pedesetih i šezdesetih godina prošlog stoljeća.
Koji su vam planovi nakon Dore, bez obzira na ishod natjecanja?
Planovi su uvijek isti, već u svibnju kreće ljetna sezona, koja se sa svirkama protegne na Hrvatsku i Sloveniju i traje do listopada. Naravno, na ljeto ćemo objaviti i novi singl, nadam se i album.
Kako se nosite s usporedbama s drugim izvođačima na Dori?
Mi smo totalno izvan svih trendova, imamo svoju prepoznatljivu priču, tako da se ne uspoređujemo s drugima.
Postoji li neki poseban trenutak ili detalj u pjesmi koji vam je osobno najdraži?
Sviđa mi se zvuk gitare, ovakav zvuk nismo nikada koristili, i sviđa mi se stih: “Četvorku novu nosiš, gravitaciji prkosiš”.
Ako biste mogli promijeniti jednu stvar u dosadašnjoj karijeri, što bi to bilo?
Ne bih samo jednu stvar mijenjao, ali recimo mijenjao bih produkcijski zvuk na drugoj ploči svoje matične grupe Fantomi. Bilo je tu dobrih pjesama koje nisu ispale dobro, bez obzira na hit “Sretan rođendan”.
Kako biste ocijenili trud HRT-a u organizaciji Dore 2025.? Smatrate li da se svake godine vidi napredak?
Teško mi je govoriti o napretku jer ne participiram svake godine, ali jako puno ljudi je uključeno u organizaciju i prilično sam impresioniran angažmanom ljudi s HRT-a oko ovog projekta. Baš sam ugodno iznenađen.
Jeste li zadovoljni načinom na koji HRT promovira natjecatelje i same pjesme? Što biste možda voljeli da se unaprijedi?
Čini mi se da je odrađen dobar posao, puno ljudi nas kontaktira oko pjesme, idu tematske emisije na radijima, televizija je s nekim gostovanjima dala svoj obol. Nemam neku ideju kako bi se to moglo unaprijediti.
Kakvo je Vaše iskustvo s produkcijskim timom HRT-a? Osjećate li da izvođači imaju dovoljnu podršku u tehničkom i kreativnom smislu? Mislite li da bi HRT trebao ulagati više u vizualni identitet i scenske nastupe na Dori kako bi se natjecanje približilo razini sličnih europskih izbora za Eurosong?
Mislim da je Dora veliki televizijski projekt i da se ozbiljno doživljava. Pretpostavljam da si bogatije i veće države mogu priuštiti bolje produkcijske uvjete od naših, ali stvarno nas je dosta ljudi kontaktiralo oko video walla, efekata na pozornici, režiseri, ton majstori, producenti, ima tu puno posla i brige.
Koliko je, po Vašem mišljenju, Dora danas relevantna kao glazbeno natjecanje?
Mislim da su posljednje dvije godine jako digle interes za Doru, da su i Let 3 i Baby Lasagna napravili veliki posao, i da je interes domaće javnosti bio izuzetan, što je automatski uzrokovalo veći interes za domaću glazbu. Mislim da godinama Dora generalno nije pridonosila previše domaćoj glazbi, ali to se uvelike promijenilo.
Smatrate li da HRT radi dovoljno na modernizaciji i privlačenju šire publike?
Mislim da da.
Iz Vaše perspektive, tko je bio najslabiji hrvatski predstavnik na Eurosongu, a tko najbolji?
Kako su moj interes neka druga vremena pa tako onda i neka druga glazbena vremena, meni je najdraža pjesma Dubrovačkih trubadura iz 1968., “Jedan dan“. To je bila pjesma koja je dala i zvuk Dubrovnika, a u isto vrijeme je bila i napravljena kao europski pop tog vremena. Masterpiece. Nije Dora, ali su moji najdraži hrvatski izvođači na Euroviziji.
Što je, prema Vašem mišljenju, presudno za uspjeh na tom natjecanju i smatrate li da su dosadašnji pobjednici Dore uvijek bili pravi izbor?
Nema nekog recepta, sve ovisi o trendovima, pravom trenutku, sreći, dobrom nastupu, jedino što mislim da će sigurno uvijek pomoći jest da budete drugačiji. Preslabo sam pratio Doru da bih imao relevantno mišljenje o sudionicima, i o tome koliko su dobri ili loši.
Što mislite o tzv. „usiljenim“ favoritima koje se redovito promovira u medijima – uvijek istih pet imena?
“Tko jači, taj kvači” kaže stara narodna. Ljudi imaju jaku mašinu iza sebe i to im se vraća na najbolji mogući način. Kakav oni imaju odnos s tom mašinerijom kao izvođači, i koliko to njih košta (ne nužno samo novca), to je njihova stvar.
Koje su, po Vašem mišljenju, top 5 pjesama na ovogodišnjoj Dori i tko bi, osim Vas, trebao pobijediti?
Nisam još poslušao pjesme, a ne mislim ni da bi mi morali pobijediti.
Glazbena scena ove godine svjedoči nečemu posebnom – nastupu koji će, prema riječima izvođača, biti prava oluja emocija, energije i vizualnog spektakla. S pjesmom "Južina", koja je već svojim spotom osvojila publiku, naš sugovornik sprema nastup na Dori koji neće ostaviti nikoga ravnodušnim.
Brady Corbet, redatelj filma Brutalist, otkrio je da unatoč velikom uspjehu filma i 10 nominacija za Oscara, živi na rubu siromaštva i nije zaradio ništa od svojih posljednjih filmova.
Tony Cetinski upozorava svoje pratitelje na lažne profile koji koriste njegovo ime i traže novac, naglašavajući kako svakodnevno niču novi takvi profili.
Glazbena scena ove godine svjedoči nečemu posebnom – nastupu koji će, prema riječima izvođača, biti prava oluja emocija, energije i vizualnog spektakla. S pjesmom "Južina", koja je već svojim spotom osvojila publiku, naš sugovornik sprema nastup na Dori koji neće ostaviti nikoga ravnodušnim.
Brady Corbet, redatelj filma Brutalist, otkrio je da unatoč velikom uspjehu filma i 10 nominacija za Oscara, živi na rubu siromaštva i nije zaradio ništa od svojih posljednjih filmova.