Drugi dan 20. Festivala 25 FPS donosi „(prezent) noirovski“ blok iz natjecateljskog programa, retrospektivni program redateljice Esther Urlus, ovogodišnje gošće Simpozija, selekciju žirijevca redatelja Tomislava Šobana, te novi film Bena Riversa Bogancloch. Kreće i radionica eksperimentalnog redatelja Jana Kulke.
Današnji program u 14 sati otvara redateljica i osnivačica roterdamskog filmskog laboratorija Filmwerkplaats Esther Urlus svojom retrospektivom u sklopu ‘Ekoanalogija’, 3. Simpozija ‘Analogni film u digitalnom dobu’. Njezini alkemičarski radovi predstavljaju uzbudljive eksperimente s kolor-kemijom i emulzijom, a publici će predstaviti svojih sedam filmova koji su nastajali u posljednjih petnaest godina.
U 16 sati svoju selekciju filmskih inspiracija predstavit će član ovogodišnjeg velikog žirija, hrvatski filmski redatelj Tomislav Šoban. Prikazat će dva svoja filma i tri filma zapaženih redatelja, među kojima se ističe Water Pulu 1869 1896 Ivana Ladislava Galete. Problematizira ideju „krivog“ načina gledanja, promatranja i stvaranja, odnosno pokušava „ustoličiti krivost“ kao dio filmske esencije.
Čovjek br. 4
Engleski filmaš Ben Rivers, čiji su prijašnji magični radovi prikazivani na festivalu, vraća se sa svojim novim filmom, dugometražnim Bogancloch, koji je na rasporedu u 18 sati. U njemu ulogu protagonista preuzima Riversov stari filmski subjekt Jake Williams, jedinstveni pustinjak koji obitava u šumovitim brdima Škotske, u harmoniji s prirodom i izmjenom godišnjih doba. Nakon projekcije nas očekuje i razgovor s redateljem.
Drugi natjecateljski program, Prezent noir, očekuje nas u 20:30 te okuplja četiri filmska ostvarenja koja tematiziraju mračne i neugodne aspekte suvremenog doba, od uznemirujućih prizora iz Palestine do građanskih nemira i gentrifikacije. Nakon projekcije na razgovoru će nam se pridružiti filmska redateljica i umjetnica Miranda Pennell (Čovjeku br. 4), multimedijski umjetnik i redatelj Anton Cla (eksperimentalno-animirani Ciklopati) te američko-austrijski umjetnik Gerhard Treml (Frogtown – kratki filmovi o novom urbanom noiru).
Strah od plutanja
Uz raznovrsni filmski program danas kreće i radionica intrigantnog naziva Načela kinematografije i percepcije koju vodi redatelj Jan Kulka. Polazi od samih osnova projekcije i artikulacije svjetla i prati evoluciju medija iz perspektive medijske arheologije.
Navikli smo ga gledati s kapom. Crna, bež, šilterica, beretka – sve su one bile dio njegovog vizualnog potpisa. Antonio Krištofić bez kape? Do nedavno nezamislivo. A onda se dogodila – transformacija. Jedna fotografija, jedno sunčano popodne, i jedan pjevač koji je, doslovno, skinuo sve što mu je do tada (barem simbolično) stajalo na glavi. Rezultat? Komentari pljušte, srca gore, a Antonio... Antonio blista.
Nitko ne zna prirediti spektakl poput Beyoncé. A kada se slavna diva odluči oprostiti od turneje – to ne čini tiho. Posljednja večer svjetske turneje Cowboy Carter u Las Vegasu iznenada se pretvorila u večer nostalgije, oduševljenja i suza radosnica: Destiny’s Child ponovno su zajedno zakoračile na pozornicu.
Nakon godina pada popularnosti, gitarom vođeni izvođači poput Sleep Tokena i Wet Lega vraćaju rock na velika vrata, dok TikTok pomaže i legendama da ponovno osvoje publiku.
Postoje večeri koje se ne mogu opisati riječima – mogu se samo osjetiti. Varaždinski Trg fontana ove je subote bio upravo takvo mjesto: pozornica na otvorenom, pod zvjezdanim nebom, ispunjena glazbom, emocijom i snažnim vibracijama zahvalnosti. U središtu svega – Coolins, hrvatski pop pjevač i kantautor, koji je svoj 32. rođendan odlučio proslaviti onako kako najbolje zna – pjesmom.
Kad ljeto polako počne spuštati zastor, a gradom se počnu šuljati prve naznake jeseni, Zagreb će na dva dana ponovno zabljesnuti u ritmu elektroničke ekstaze. Fair Fest 2025, dvodnevni festival koji 12. i 13. rujna osvaja Zagrebački velesajam, donosi spektakularan spoj glazbe, svjetla i energije. Headlineri? Steve Aoki, Scooter, Indira, Vanillaz i domaća DJ krema. Lokacija? Velesajamska Pyramids Arena – novo svetište svih koji vjeruju da je glazba najčišći oblik slobode.
Postoje trenuci koji nadilaze stvarnost, zvuk koji ostaje u grudima još danima nakon zadnjeg beata, i svjetla koja ostave trag na nebu – ali i u sjećanju. ULTRA Europe 2025 nije bio samo festival. Bio je iskustvo. Emocija. Puls cijelog ljeta, sabijen u sedam dana glazbene ekstaze na Jadranu.
Zamislite ovo: plovidbu povijesnim brodom tijekom zlatnog zalaska, elektronske ritmove koji lagano titraju u zraku, čašu vina u ruci i osjećaj da ste dio nečeg doista posebnog. Samo večer kasnije, na rubu stijena iznad mora, u kamenom amfiteatru s najljepšim pogledom na Jadran – stotine tijela u pokretu pod zvjezdanim nebom, u ritmu glazbe koja ne prestaje.
Ako ste mislili da su se intrige visokog društva i sukobi iza pozlaćenih fasada smirili – razmislite ponovno. HBO je službeno obnovio The Gilded Age za četvrtu sezonu, i to uoči same završnice treće, koja stiže 10. kolovoza. Ova glamurozna povijesna drama Juliana Fellowesa (Downton Abbey) i dalje fascinira publiku diljem svijeta, a njezina popularnost nezaustavljivo raste.
Kad je Severina prije više od deset godina prošetala dubrovačkim Stradunom u crnoj čipkastoj haljini dok su joj u susret dolazile časne sestre, modni svijet je zastao. Bio je to trenutak koji je podsjećao na kadar iz filma "Malena", ali bez scenarija i kamere – Severina je tada, u punoj snazi, stajala kao ikona senzualnosti i samopouzdanja, ne mareći za poglede ni pravila.
Nekad se pojavi film koji nas podsjeti zašto volimo ići u kino. Ovog ljeta to je bez sumnje Bumbarovo ljeto, šarmantna, napeta i emocionalno bogata dječja pustolovina koja je već u prvom vikendu privukla više od 7.000 gledatelja i s pravom zaslužila titulu najboljeg otvaranja hrvatskog filma u 2025. godini.
Zamislite da zakoračite u prostor i odmah osjetite nešto neuhvatljivo, ali snažno – toplinu koja vas zagrli, tišinu koja smiruje, ili možda blagu nelagodu koja vas natjera na razmišljanje. Ta prva, tihi susret između nas i prostora nije plod slučajnosti. To je emocija prostora – nevidljiva sila koja oblikuje naš doživljaj i odnose s mjestima u kojima živimo i radimo. U današnjem svijetu prepunom užurbanosti i vizualnih podražaja, ta emocionalna povezanost s prostorom postaje dragocjeni oslonac i izvor unutarnjeg mira.