HELLO
HELLO! #HelloItsMe

Nakon rasprodanih projekcija festivalske „izborne“ srijede, u kojoj su planule karte za Kuću na Kraljevcu Pere Kvesića, Bijeli dijamant Wernera Herzoga te film i panel o Johnu Gallianu pod moderaturom Jelene Veljače, dok se na premijeri Gena moje djece Vladimire Spindler sjedilo i na stepenicama kako bi se vidjelo taj autentičan obiteljski film univerzalne vrijednosti, četvrtak na 20. ZagrebDoxu obilježit će, uz nastavak defilea filmskih atrakcija, i dva zanimljiva masterclassa otvorena za javnost.

Besplatna projekcija u 14 sati u dvorani 2 danas nudi Predmet 817 o neobičnim uralskim zbivanjima i njima pogođenim stanovnicima te Od kiše do kiše, prekrasno snimljeni prikaz kenijskog plemena Turkana u svjetlu klimatskih promjena. Oba filma natječu se u najprestižnijoj, Međunarodnoj konkurenciji.

U 15 sati u dvorani 4 isto „nadmetanje“ nudi kreativno obrađena sjećanja na djetinjstvo u Au revoir, Mopsi i nezaobilaznu obiteljsku intimu Monogamije Ohada Milsteina. Istovremeno se u dvorani 5, u sklopu programa Moj naj Dox, prikazuje Buffet Željezara jednog od vodećih hrvatskih majstora dokumentarnog filma Gorana Devića. Film koji je u tek sedam godina postojanja stigao do statusa modernog klasika promatrački je tretman vlasnika, radnika i posjetitelja naslovnog sisačkog kafića uoči zatvaranja u kojem se ogleda kraj industrijskih ambicija jednoga društva i grada.

U 15:30 nudi se posljednja prilika za izvrsne naslove Regionalne konkurencije: Trokut pravac točka Ivana Faktora i Grand Prize Anje Koprivšek (dv. 1), odnosno za Tijelo Petre Seliškar (dv. 3). Regionalna konkurencija nastavlja se, uz razgovor s autorom, u 16 sati u dvorani 2 Arsenijevim sjajnim zagrobnim životom Alexandrua Solomona – duhovitim fikcionalnim hodočašćem u tržišnu, političku i religijsku eksploataciju sasvim ljudskoga života budućeg sveca rumunjske crkve oko kojega su se razvili zanimljivi oblici idolopoklonstva.

U 17 sati još jedan suvremeni majstor i prijatelj ZagrebDoxa, Erik Gandini, šalje nam Nakon posla – refleksivni i humani osvrt na tektonske promjene koje u područje ljudskoga rada donose automatizacija i umjetna inteligencija. Film okuplja protagoniste i priče iz raznih krajeva svijeta, zahvaćajući brojna zanimanja kojima prijeti izumiranje. U istome programskom segmentu Stanje stvari i u isto vrijeme, ali u dvorani 5 moći će se još jednom vidjeti Priznanje Paz Schwartz o susretu i pomirbi kćeri palestinskog terorista s jednim od njegovih izraelskih egzekutora.

Izvanrednom danu Regionalne konkurencije dodatno će od 17:30 sati (dv. 1) doprinijeti Žurnal 242 – sunčane pruge slovenske redateljice Nike Autor i Galeb Davida Lušičića. Žurnal 242… uz pomoć i arhivskog materijala govori o omladinskim radnim akcijama, preciznije onoj na izgradnji pruge Šamac-Sarajevo 1947., ali i o daljnjoj sudbini te rute u ratu i poraću, sve do gašenja i pretvaranja u migrantski put. Davidu Lušičiću u željno iščekivanom radu polazi, pak, za rukom pronaći nove perspektive na filmski već obrađivanu temu Titova broda – ovaj dokumentarni esej pruža uvid u jedinstvenu svakodnevicu mornarskog života kroz svjedočanstvo oficira s Galebova posljednjeg putovanja, prateći istovremeno pokušaj njegove rekonstrukcije i ambivalentan odnos prema njegovu povijesnom nasljeđu. Publika će nakon projekcije imati priliku razgovarati s redateljem.

Također u 17:30 (dv. 3), također u Regionalnoj konkurenciji i također uz razgovor s autorom, Flašaroši Nemanje Vojinovića beogradski su eko-vestern koji se zanima skupljačima boca na jednom od najvećih europskih odlagališta otpada – apokaliptičnom krajoliku nastalom iznad ostataka drevne civilizacije, a koji bi i sam uskoro mogao otići u povijest. Za filmom slijedi DoXXL panel pod naslovom „Dokumentarcima protiv erozije radničkih prava“ u kojem sudjeluju Goran Dević, Tena Gojić, Srđan Kovačević i Nemanja Vojinović.

Raskošan diskurzivni program ZagrebDoxova četvrtka uključuje, međutim, i za javnost otvorene masterclassove u sklopu ZagrebDox PRO-a: Hanke Kastelicove („Umijeće pripovijedanja: mijenjaju li dokumentarne serije igru?“, 13:30, Dokukino KIC) i Marca Isaacsa („Izvođenje stvarnosti i granice promatranja“, 18, Dokukino KIC).

U 18 sati novi Teen Dox Ja sam netko, inspirativnu priču o djeci Brazila, Bangladeša, Pakistana i Palestine izabranoj za Svjetsko nogometno prvenstvo ulične djece u Katru, predstavit će, nakon projekcije u dvorani 2, njegova autorica Jamillah van der Hulst.

U 19 sati (dv. 4) repriziraju se sinoć rasprodani Geni moje djece Vladimire Spindler u kojima autorica, njezina kći, Sanja Pilić i Tihana Škrinjarić otkrivaju lijepe i manje lijepe strane obiteljskog života i povijesti, umjetničkog stvaranja i međugeneracijskih odnosa. Jedan drugi, danski biografski dox Predskazana oluja (r. Christoffer Guldbrandsen) istovremeno u dvorani 5 nudi zadivljujući portret Rogera Stonea, dugogodišnjeg savjetnika Donalda Trumpa, utjecajne i opasne figure američke politike.

U 19:30 (dv. 1) vrijeme je za novi Glazbeni dox, ovoga puta o Yu grupi kojom se Darko Lungulov pozabavio u filmu Yu Grupa – Trenutak sna, djelu koje se kreativno koristi arhivskim materijalom i obiteljskim Super 8 snimkama kako bi pružilo ne tek pogled u karijeru dugovječnog sastava, već prije svega prikaz obiteljske žrtve braće Jelić koja su i sama postala dijelom povijesti.

U 19:30 u dvorani 3 premijerno se prikazuje novi, autobiografski film vrsnog snimatelja i redatelja Silvestra Kolbasa Naša djeca, nastao u produkciji Factuma. Neka od pitanja koja Kolbas postavlja jesu: Kako djeca utječu na osjećaje i stavove te međusobni odnos njega i supruge? Kako on utječe ili je do sada utjecao na svako svoje dijete? Kakav odnos ima s kojim djetetom i daje li im svima jednako ljubavi? Preostala pitanja publika će redatelju moći postaviti nakon projekcije.

U 20 sati u Međunarodnoj konkurenciji (dv. 2), i ovdje uz Q&A sesiju, uživat ćemo u Tvojoj jeki Zare Zerny – poetskoj i romantičnoj seniorskoj etidi na temu skupine danskih staraca čije glasove autorica nježno spaja u zbor i isprepliće ih s apstraktnim, sanjivim slikama, glazbom i umjetničkim interpretacijama njihovih unutarnjih života.

Međunarodna konkurencija nastavlja se u 21 sat u dvorani 4, najprije srednjometražnim Marungka Tjalatjunu (Uronjeni u crno) Matthewa Thornea i Derika Lyncha, pripadnika australskog naroda Yankunytjatjare koji napušta opresiju gradskog bjelačkog života Adelaidea i vraća se u svoju udaljenu zajednicu u potrazi za duhovnim iscjeljenjem. U filmu nagrađenom i na Berlinaleu, gledamo kako njegova zajednica rekonstruira sjećanja koristeći se vizualnim, verbalnim i fizičkim elementima. Slijedi Blago kraljevstva Dahomey Mati Diop. Film o povratku 26 predmeta naslovnog kraljevstva iz Pariza u zemlju porijekla, današnju Republiku Benin, bavi se utjecajem kolonijalne prošlosti na sadašnjost te višeslojnim karakterom toga naslijeđa. Naposljetku, od 21 sat pa do dugo u noć u dvorani 5 meandriramo s Peterom Mettlerom rijekama njegova egzistencijalističkog i obiteljskog film-eseja Tamo gdje raste trava.

Kontroverzni dox Nestali bez traga (r. Andreas Hartmann, Arata Mori) u 21:30 (dv. 1) donosi nevjerojatnu priču o japanskim tvrtkama za nestajanje, odnosno promjenu identiteta. Na kronološki posljednjem mjestu obilnog filmskog menija ZagrebDoxova četvrtka čeka nas u 22 sata (dv. 3) Tlak u kabini (r. Eszter Nagy, Sára Czira) o mađarsko-ruskom, straight-gay suroditeljstvu u sunčanoj Barceloni.


druge vijesti

biljke za božić

Genijalni blagdanski pokloni koji rastu, traju i pričaju priču: Upoznajte čarobne kokedame brenda Hangin’ garden

Postoji nešto gotovo meditativno u darivanju biljke – osobito one koja je u isto vrijeme i skulptura, i dizajnerski predmet, i živi podsjetnik na pažnju koju ste nekome posvetili. Upravo zato posljednjih godina sve više kreativnih duša otkriva ljepotu kokedama, delikatnih zelenih kugli omotanih mahovinom koje izgledaju kao da lebde između prirode i umjetnosti.

Design

05 prosinca 2025