Emotivni oproštaj od Fantoma u operi: Kako je pandemija presudila trima velikim kazališnim produkcijama
Nakon rekordne 13,981. izvedbe, mjuzikl Andrewa Lloyda Webbera prema romanu Gastona Lerouxa "The Phantom of the Opera" završio je svoj put na Broadwayu.
Iako se čini kao da je pandemija koronavirusa već odavno iza nas, njezine posljedice
još se uvijek itekako osjećaju u brojnim područjima, pa tako i u kazalištu. Ovaj su tjedan naslovnice diljem svijeta prenosile vijesti o prekidima izvođenja triju rekordnih kazališnih produkcija. Brodvejski mjuzikl “The Phantom of the Opera“(“Fantom u operi”) u nedjelju je nakon više od 35 godina konačno spustio zastor. Izvedbe dramskoga nastavka Harry Potter serijala “Harry Potter and the Cursed Child” “(Harry Potter i ukleto dijete”) u Melbourneu i Torontu prestat će u srpnju, prva kao najdugovječnija produkcija u povijesti Australije, a druga kao najuspješnija predstava u povijesti Kanade.
Fantom nakon tri i pol desetljeća napustio Broadway
Nakon rekordne 13 981. izvedbe, mjuzikl Andrewa Lloyda Webbera prema romanu Gastona Lerouxa “The Phantom of the Opera” završio je svoj put na Broadwayu. Popularni mjuzikl u kazalištu Majestic premijeru je imao u siječnju 1988. i od tada su se mnogi glumci promijenili u glavnim ulogama naslovnoga fantoma te sopranistice Christine u koju se on zaljubljuje. Samo na brodvejskim daskama predstavu je vidjelo više od 20 milijuna ljudi, a
različite adaptacije prikazane su na 17 jezika u 45 zemalja, zaradivši više od šest milijardi
dolara.
Prizor iz predstave ‘Phantom of the Opera’PROFIMEDIA
Posljednja izvedba prikazana je pred ekskluzivnom publikom koja je uključivala bivše
zvijezde ove produkcije, posebno pozvane glumačke zvijezde poput Lin-Manuela Mirande i
Glenn Close te obožavatelje koji su osvojili karte na posebno organiziranoj lutriji. Mnogi
obožavatelji i u kazalištu i ispred njega, gdje se već satima prije početka izvedbe okupilo
mnoštvo, došli su odjeveni u kultni kostim “Crvene smrti” koji u predstavi nosi naslovni
Fantom. Trosatna predstava konstantno je prekidana pljeskom ne samo za glumce
nego i za poznate rekvizite poput majmunske glazbene kutije i gondole koja prolazi
podzemnim jezerom u jednoj od najpoznatijih spektakularnih scena. Izvedba je tradicionalno
završila padom velikoga lustera koji je postao simbol predstave, nakon čega su na bis izišli i
scenski radnici koji su godinama radili na spektaklu.
Nakon što se zastor posljednji put spustio, na pozornicu su izišli Webber i njegov dugogodišnji
suradnik producent Cameron Mackintosh zajedno s članovima originalne glumačke postave s prve izvedbe, dok su se iza njih prikazivale slike svih glumaca koji su tijekom godina utjelovili Fantoma i Christine te preminulih članova originalnog kreativnoga tima, uključujući redatelja Hala Princea. Legendarni skladatelj Webber prvi se put pojavio u javnosti nakon što je prije tri tjedna nakon duge borbe s rakom preminuo njegov sin, također skladatelj, Nick.
“The Phantom of the Opera” osim što je najdugovječnija, bio je i jedna od najnagrađivanijih predstava u povijesti Broadwaya – 1988. dobio je sedam nagrada Tony, uključujući onu za najbolji mjuzikl.
Skupa i dugovječna produkcija bila je žrtva povećanih troškova povezanih s pandemijom
korona-virusa zbog koje su kazališta u New Yorku veći dio posljednje tri godine zatvorila
svoja vrata. Nakon što je u rujnu objavljeno da će ova kazališna sezona biti „posljednji ples“
za kultni mjuzikl, interes je skočio te je “The Phantom of the Opera“ ponovno postao najprofitabilnija predstava na Broadwayu, a produkcija, koja je trebala završiti još u veljači, ipak produžena je sve do sredine ovoga mjeseca. Mjuzikl se još uvijek izvodi na nekoliko lokacija na svijetu, uključujući londonski West End, a na pitanje hoće li se vratiti u New York producent Mackintosh je odgovorio u intervjuu za New York Times: „Naravno. Ali sada je vrijeme da se šou odmori“.
Harry Potter odlazi i iz Australije i iz Kanade
Predstava “Harry Potter and the Cursed Child” osvojila je brojne nagradePROFIMEDIA
Od posljedica korone stradale su i dvije produkcije kazališnog nastavka popularnog
književnog serijala o Harryju Potteru. „Harry Potter and the Cursed Child“ osvojio je
rekordnih devet nagrada Laurence Olivier za najbolje predstave na londonskom West Endu
2017., a godinu kasnije njujorška je produkcija osvojila šest nagrada Tony.
Australska produkcija debitirala je u veljači 2019. u Melbourneu, dok je kanadska trebala debitirati još 2020., ali je nakon brojnih odgađanja premijeru imala tek u lipnju 2022. u Torontu. Sada je objavljeno da će obje te produkcije završiti u srpnju ove godine.
Ova kazališna produkcija je originalno zamišljena kao dvodijelna predstava u trajanju duljem od pet sati, kasnije pretvorena u trosatnu predstavu. Radnja se odvija 19 godina nakon kraja sage o malome čarobnjaku, te prati Harryja, Rona i Hermionu koji se moraju udružiti s novom generacijom čarobnjaka i čarobnica kako bi spasili svijet od novih magičnih prijetnji.
Australska verzija vratila se na kazališne daske već u veljači 2021., kao jedna od prvih
visokobudžetnih kazališnih produkcija nakon globalnog lockdowna . Od premijere, predstava je neprekidno bila najpopularnija kazališna atrakcija Melbournea, ali visoki troškovi značili su kraj nakon četiri godine prikazivanja.
Kanadska produkcija ovoga komada pripremana je za početak 2020., međutim zbog stanja s
virusom i restrikcijama u toj zemlji, „Harry Potter and the Cursed Child“ je u kazalištu Ed Mirvish u Torontu prvi put prikazan tek u lipnju prošle godine. Ova je produkcija značila trijumfalni povratak kazališnih spektakala u Kanadu, a samo u zadnjem tjednu 2022. na ulaznicama je uprihodila gotovo dva milijuna kanadskih dolara.
Ipak, iz kazališta su priznali da su ogromni troškovi povezani s pandemijom krivac što gledatelji u avanturama popularnih čarobnjaka mogu uživati mnogo kraće nego što je bilo planirano.
Postavljanje produkcije stajalo je 25 milijuna kanadskih dolara, a preuređivanje kazališta da bude u skladu s mjerama zaštite od pandemije zahtijevalo je ulaganje od još pet milijuna. Predstava o Harryju Potteru i dalje igra na West Endu i Broadwayu, a odnedavno i na drugim svjetskim lokacijama poput Hamburga i Tokija.
U svijetu u kojem suvremeni teatar svakodnevno traži nove jezike izražavanja i prostore autentičnosti, hrvatska autorica Tena Štivičić dokazala je da taj jezik ne poznaje granice. I ne samo to – njezine riječi odzvanjaju pozornicom slavnog Berliner Ensemblea, a upravo su joj one donijele jedno od najuglednijih priznanja na njemačkoj kazališnoj sceni: Nagradu Helene Weigel za kazalište 2024./2025.
U proljetnom ritmu grada, kad ulice mirišu na lipu i novi početak, zagrebački Arterarij poziva nas da zastanemo, zašutimo i poslušamo. Ne sebe, ne druge, već zidove. Zidove koji pamte. Zidove koji svjedoče. Zidove koji napokon progovaraju u kazališnoj premijeri Lijepi interijeri: Zagreb, autorskom projektu nastalom prema tekstu Monike Herceg, u režiji Romana Nikolića.
U četvrtak, 23. svibnja, na pozornicu Zagrebačkog kazališta mladih stiže jedno od najiščekivanijih kazališnih događanja sezone – premijera “Drame bez naslova” Antona Pavloviča Čehova u režiji Paola Magellija. Ova inscenacija ne samo da predstavlja novi susret publike s najranijim kazališnim tekstom velikog ruskog dramatičara, već označava i trijumfalni povratak jednog od najvažnijih europskih redatelja suvremenog teatra, čije je ime u Hrvatskoj neraskidivo povezano s nekim od najvažnijih poglavlja domaće kazališne povijesti.
Jedan od najizvođenijih baleta na svijetu, Giselle Adolphea Adama, u koreografiji Joséa Carlosa Martíneza 18. ožujka 2025. godine proslavit će svoju 200. izvedbu, a dvije posebne gala izvedbe baleta održat će se 30. travnja i 3. svibnja kada će na pozornici HNK u Zagrebu uz prvake Baleta zaplesati i prvaci milanske La Scale.
U zagrebačkom kazalištu mladih 22. ožujka 2025. nas očekuje premijera predstave Mala povijest nejednakosti, u režiji Miloša Lolića, nastale po motivima grafičkog romana Kapital & Ideologija Claire Alet i Benjamina Adama.
Marko Braić, domaći glumac i natjecatelj popularnog showa o preživljavanju, ovih je dana iznenadio fanove novim talentom – pjevanjem. Iako ga već poznajemo po besprijekornom tijelu koje plijeni pažnju, Marko sada pokazuje da iza te mišićave fasade krije i glas koji vrijedi poslušati.
Ni jedno slavlje u svijetu slavnih ne prolazi bez tračka drame, a posljednje vjenčanje u Jenner klanu nije iznimka. Kad su Brody Jenner i njegova dugogodišnja partnerica Tia Blanco izrekli svoje sudbonosno "da" u intimnoj ceremoniji u Malibuu, dvije sestre koje nose najblistavije naslove tabloida – Kendall i Kylie Jenner – bile su odsutne. Iza njihovog izostanka ne krije se samo gust raspored ili zaboravljena RSVP kartica, već – kako pišu američki mediji – decenijama stare tenzije koje tinjaju između njihovih majki.
Tko bi rekao da bi reality zvijezda mogla uzdrmati britanski dvor više od samog princa Harryja? Upravo to se moglo dogoditi budući da je Panthea Parker, ekscentrična članica nadolazeće serije Real Housewives of London, najavila da će kralju Charlesu postaviti pitanje koje dvor očajnički pokušava izbjeći — ono o Harryju i Meghan.
Kad je riječ o Vogue naslovnicama, rijetki imaju toliko pravo komentirati ih kao Sarah Jessica Parker – ikona stila i zvijezda koja ih je osvojila više puta. No, čini se da i najuglađeniji mogu ostati bez riječi kad je tema Lauren Sánchez – nova supruga Jeffa Bezosa i zvijezda najskupljeg celebrity vjenčanja godine.
Nakon što je splitski Park Mladeži ponovno bio epicentar elektroničke euforije, ULTRA Europe se preselio na more – doslovno. Festival koji već godinama nadmašuje sam sebe, ovoga je tjedna spojio hedonizam, glazbu i čisti mediteranski luksuz kroz svoj jedinstveni koncept Destination ULTRA. A Brač i Vis? Ovih su dana više nalikovali Ibizi nego mirnim jadranskim otocima koje poznajemo iz razglednica.